Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #34 - Merry Christmas, hè!

Het kostte Robert natuurlijk niet lang om te bedenken dat de half doorschijnende figuur op wiens rug hij over Hilversum leek te vliegen, de geest van de voorbije Kerstmis moest voorstellen. Hoe de trucage was uitgevoerd was hem echter een raadsel. Hij vond het een prachtige grap en besloot het spel mee te spelen. Robert en de geest zweefden door opnamesets voor spelprogramma's en quizshows en er kwamen natuurlijk ook hoogtepunten uit zijn succesvolle "All you need is love" voorbij. Stuk voor stuk momenten waarin hij mensen blij had gemaakt, gelukkig misschien zelfs. Vaak zag hij ook een link met het Kerstfeest, alhoewel dat meestal slechts decor was, want de opnames vonden doorgaans maanden eerder plaats. Robert moest wel toegeven dat het na drie zulke momenten een beetje eentonig werd. Bij één fragment zag hij zelfs dat een cameraman tijdens de opname ongegeneerd stond te gapen. Goed dat hij dat destijds niet had gezien.
Heel even dacht Robert dat het een droom was geweest, toen hij wakker werd in zijn eigen bed en zag dat het nog steeds twaalf uur was. Hij sliep weer in en om twee uur ’s nachts werd hij opnieuw gewekt. De geest - het was eigenlijk niet meer dan een grijze wolk, hoe deden ze dat toch? - had zich mompelend voorgesteld als ‘de geest van het huidige Kerstfeest’. De trip was dit keer echter een grote teleurstelling; de 3D-animatie die hij kreeg voorgeschoteld was precies dezelfde als bij de vorige rondvlucht. Hij probeerde de aandacht te trekken van de geest maar die leek in slaap te zijn gevallen. Verveeld zat hij de rit uit en was blij toen hij weer in bed lag. 
Geheel volgens verwachting werd hij nu even na twaalven opgehaald. Nadat hij door de laatste geest wederom op dezelfde film was getrakteerd, maakte hij duidelijk kenbaar dat de diepere bedoeling hem was ontgaan.
“Wilt u nog een keer?”, sprak de verschijning met een stem waar Darth Vader jaloers op zou zijn.
“Alstublieft niet, zeg!”
“Nou, dan.”
Pas toen viel bij Robert het kwartje. Hij gaf de geest een hand, wenste hem “Merry Christmas, hè!” en begon gelijk te werken aan een nieuw programma.
De volgende dag twitterde Robert opgewekt dat hij voortaan alleen programma’s met inhoud wilde presenteren en nog geen uur later werd zijn ontslag bekend gemaakt. Hij leefde nog lang en gelukkig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lol Bart, je aversie voor het bewuste programma wordt gaandeweg duidelijk en knalt uiteen aan het einde. En zoals je 'Merry Christmas' aanhaalt met de gebeitelde glimlach van 'onze Robert'. Een grote trucage inderdaad waar half Nederland overheen ligt te snikken. Heerlijk satirisch stukje.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Ik denk niet dat ik hem heb... ik ben ongetwijfeld niet vertrouwd met het programma waarover het gaat en waarschijnlijk mis ik daardoor een pak spitsvondigheid. De algemene teneur heb ik natuurlijk wel. Je aversie voor georchestreerde en oppervlakkige emo-reality-programma's deel ik zeker wel (als het daarover gaat). Nu ben ik benieuwd of ik straks uit de andere reacties kan destilleren waarover het werkelijk gaat. Zo leer ik ook nog eens wat bij. Ik ben momenteel een boek van Heleen van Royen aan het lezen (ja nog altijd) gewoon omdat ik ze hier op het forum heb leren kennen (in feite schrijft ze niet zo slecht ook nog). Blijkt dat je zelfs uit de meest gore oppervlakkigheid nog inspiratie kan putten. Gek toch. Bedankt voor je stukje. Ik ga het zeker nog eens herlezen en ontleden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel een zekere aversie tegen Robert en All you need is love. Vermoedelijk is dit programma niet voor mannen bedacht. Zelf ben ik ook niet echt fan, maar het principe is toch best mooi? Geliefden die met de feestdagen onverwachts samen mogen zijn. Ik begrijp wel waarom er veel mensen naar kijken. Desalniettemin vond ik het een leuk stukje om te lezen. Wel degelijk sentimenteel.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven.; Je hebt het gevoel goed weergegeven. Alleen je einde vind ik wat abrupt, maar dat ligt vast aan mij.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, Ik ken het programma niet (kijk nooit tv) maar kan me er iets bij voorstellen. Geest geleend van Dickens' A christmas carol ?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep dat het de Robert van All you need was toen ik doorlas, ik voelde je aversie en wist niet wie Darth Vader was. Emo tv heet dat toch ? Er is nog erger hoor.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Dank je wel. Je haalt de emotie eruit, zie hieronder @schrijvenmaar: Dank! Maar is 'All you need' niet het meest emotionele programma :) @W: Dank je wel voor je uitgebreide, en voor mij leerzame reactie. Ik ben zelf geen "commerciële TV"-kijker, maar ik sta midden in het leven en weet wat er om me heen speelt. Ik ben er blindelings van uitgegaan dat iedereen Robert ten Brink's "All you need" kende. My bad. (Als lezers de verwijzingen naar Dickens' Christmas Carol niet snappen, is dat gewoon hun fout :) ) @JohannaB: Gek genoeg heb ik geen aversie tegen Robert t.B. Het verhaal ging met me aan de haal. Het komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Ik vind de commerciële omroep in het algemeen erg oppervlakkig en effect-belust. Dat is niet erg als je er af en toe naar kijkt, maar de laatste tijd ontmoet ik vaak mensen die hun wereldbeeld baseren op wat ze op RTL zien en in 'Metro' lezen. Daar word ik niet blij van. @Lilithx: Ligt niet aan jou. Maar is wel een bewuste keuze. Ik hoop dat het niet te abrupt was. @janp: Ik had me meer zorgen gemaakt als je de Dickens-referentie niet had opgepikt :). Bedankt voor het lezen. @maddbrug: Zie mijn reactie op W. Interessante vraag: in hoeverre moet je als schrijver rekening houden met je lezer als het gaat om referenties? Dank jullie wel!!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele mix gemaakt van Dickens en all you need is love! :thumbsup: Inmiddels zijn het beide kerstklassiekers. Tja, die oppervlakkigheid is triest. :( Altijd leuk om jouw verhalen te lezen! :nod:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb A Christmas Carol uitgehaald, maar natuurlijk ook de kerstspecial van All You Need Is Love. Geweldig vind ik het. En dan tranen met tuiten huilen voor de televisie natuurlijk. Een leuk verhaal :thumbsup:.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed en origineel verhaal Bart. Er zouden veel meer programmamakers door zo'n wolk bezocht moeten worden en eindeloos langs hun eigen shows moeten worden geleid, tot ze er kotsmisselijk van werden. Waarschijnlijk ben ik lang geleden al afgehaakt toen ik die show voor het eerst zag, want ik weet nu bij god niet waar het toen over ging. Een verhaal met een boodschap, mooi kerstcadeau.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Ik pleit schuldig en ik heb je standje begrepen, dus heb ik even het Dickensverhaal opgediept en mijn kennis aldus bijgespijkerd. Daardoor je verhaal nog meer gaan waarderen. Robert ten Brink heb ik volgens de foto's op google wellicht ooit wel eens gezien maar ik zat eerlijk gezegd heel de tijd met Ron Brandsteder in mijn hoofd, maar wellicht is dat een fout die je mij meer zal vergeven dan 'A Christmas Carol' van Dickens niet uit je tekst te kunnen halen (en waarvoor ik me schaam). Verschoning. Bedankt en prachtig verhaal!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hoeft je nergens voor te schamen. De een haalt dit eruit en een ander iets anders. Ik denk dat 'All jou need is love' ook meer voor vrouwen is, hoewel ik er ook zelden naar keek. Het is ieder geval een bijzonder verhaal. Straks allemaal naar slimmerIQen kijken? Dat noemen van de tarotkaarten irriteert me trouwens ook. Sorry, het gaat over jouw verhaal. Goed geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank allemaal en W, soms zie ik door de balk in mijn eigen ogen alleen maar splinters in de ogen van anderen. Tja heeft gelijk, schamen is niet nodig.