Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#34 aanvallen

'Jane leg je mobiel eens aan de kant, we zijn aan het eten'. Grote blauwe o zo onschuldige ogen kijken me aan. 'Het is Vincent. En kan je mijn naam niet afkorten.' 'Vincent is onderdeel van dit gezin lieverd', zegt Marianne. Ze slaat haar arm om haar dochter alsof het haar enige bezit is. Janey's aandacht is opgeslokt door haar mobiel, ze heeft zelfs nog geen hap van de kalkoen genomen. 'Als hij onderdeel van dit gezin is, waarom heb ik hem dan nog nooit ontmoet', vraag ik. Marianne staart naar het plafond, maar toch kan ik aan haar blik zien dat ze haar Ritalin niet heeft ingenomen. En de psychiater is even op vakantie, en wenst niet gestoord te worden. 'Omdat je nooit thuis bent papa,' zegt Ginny. Janey glimlacht naar haar. Het zou vertederend zijn geweest als ik niet zou weten wat komen zou. 'Je bent verdomme nooit thuis! En van overleggen heb je nooit gehoord', schreeuwt Marianne. Het bord is al in haar handen, maar toch lijkt ze te twijfelen. Althans dat denk ik. Ginny redden zit opeens in mijn hoofd. In een reflex pak ik haar arm en trek haar onder de tafel. Het bord ketst tegen de kast en valt uit elkaar op de mahoniehouten vloer. De stukken missen Ginny op een haar na. 'Papa wat doe je?', vraagt ze. Elk antwoord zou nu onzinnig zijn. Marianne zou nooit haar woede op haar richten. Janey ontsnapt aan Marianne's wurggreep, op het moment dat de bel gaat. Janey is het dichst bij de deur. Ik hoor haar tegen de late gast zeggen dat het 'wel wat chaotisch nu is en zo'. Marianne gaat weer zitten en hijgt zoals altijd na haar aanvallen uit. Ginny is de eerste die te voorschijn durft te komen, ik volg haar. Vincent blijkt een net geklede jongen met keurig gekamd golvend haar en een trendy bril. 'Verdomme Jane die is wel wat te oud voor jou', zeg ik. Janey kijkt me aan met een blik, die wel wat van haar moeder weg heeft. Wetende dat de kerstsfeer verpest is, loop ik de kamer uit en installeer me in de studeerkamer. Als de laptop gestart is begin ik met mijn plan voor een nieuw leven.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuoso, Moest het twee keer lezen, toen had ik hem. De ik is de vader, Moeder Marianne, dochter Janey heeft contact met vriendje Vincent. (Ginny is een jonger zusje) Vader heeft Vincent nog nooit gezien. Moeder krijgt een woedeaanval. Mooie puzzel, Zeurtje:
En kan je mijn naam niet afkorten.'
wil je mijn naam...

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuoso, Ik kon de puzzel gewoon goed volgen. Een chaotische toestand in het gezin. Het lijkt me ook echt te kunnen... in een slecht ogenblik kunnen alle woorden verkeerd vallen. Een logische ruzie die niet noodzakelijk op Kerst hoeft te vallen maar je hebt de opdracht mooi ingevuld. Schrijf-technisch loopt volgende zin niet zo goed vind ik: 'Ik hoor haar tegen de late gast zeggen dat het 'wel wat chaotisch nu is en zo'. Het woordje 'nu' staat voor mij een beetje op een verkeerde plaats in de zin, althans als je er nog wat laat op volgen. Beter: Ik hoor haar tegen de late gast zeggen dat het wel wat chaotisch is nu. (Daar hoeven dan ook geen leestekens meer bij). Als je haar echt wil laten spreken kan je ook schrijven: 'Ik hoor haar tegen de late gast zeggen: 'Sorry, het is een beetje chaotisch nu.' Toch een mooie situatie-schets hoor.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers bedankt voor de taalopmerking is idd beter en fijn om te horen dat je graag puzzelde, vind het zelf ook leuk om puzzelachtige verhalen te schrijven. @W Rynlandt ja helpt ook niet dat vrouwlief een agressiestoornis heeft en man een gebrek aan inlevingsvermogen. Bedankt ook voor de opmerking over die zin, zeer leerzaam

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verwarrend. Na twee keer was ik eruit. Ik moest denken aan de titel van een boek van Douglas Coupland (de Nederlandse titel): Alle families zijn psychotisch. Ik vond dit verhaal zeker de moeite van het twee keer lezen waard

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd was ik er nog niet niet met twee keer. Maar dankzij de reacties kwam ik eruit. Toen was het ook opeens een heel sterk verhaal!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En zo gaat het soms. Omdat er vrede op aarde MOET zijn, gaat alles mis. Als je niet mag vloeken vliegt het ook altijd uit de mond. Leuk verhaal. -Ginny redden zit opeens in mijn hoofd- Dat vond ik een vreemde zin.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de lovende woorden, enne fijn dat jullie het twee hebben willen lezen (en dit ook de moeite waard vonden).

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Virtuosuo, Ik ben maar gelijk eerlijk, daar koop je tocht het meest voor. Helaas kan ik ook niet geheel volgen hoe de setting in elkaar steekt. Dat is jammer van je verhaal. Een echt goed verhaal moet in een keer begrepen worden. Misschien hier wat meer de nadruk op leggen. En de psychiater is even op vakantie, en wenst niet gestoord te worden. Ik zou het woordje En weglaten. En van overleggen heb je nooit gehoord', schreeuwt Marianne. Wat moet er overlegd worden? De wisselingen in het aantal personen maakt dat het verhaal meerdere keren gelezen moet worden voor je gepuzzeld hebt wie nu precies wie is. Hoop dat je er iets mee kunt. Succes!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Indrany Dank voor je feedback. Goed gezien dat woordje 'en' is iets te veel. Dat een goed verhaal in een keer begrepen moet worden ben ik het niet mee eens. Kijk maar eens naar Bonita Avenue van Peter Buwalda, vanuit meerdere perspectieven verteld en niet altijd duidelijk welk perspectief het is, en ook nog in het heden en verleden, maar dit chaotische maakt het verhaal uiteindelijk sterker. Juist leuk dat je dan nog even moet nadenken hoe en wat toch? Wat er overlegt moet worden is gewoon in het algemeen; Marianne vindt dat HP te weinig met haar overlegt (ze heeft een woedeaanval, dus echt uitleggen hoe en wat kan ze in dit stadium ook niet).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okay, misschien vindt jij het leuk om goed over de inhoud van het verhaal na te moeten denken maar houdt er wel rekening mee dat niet elke lezer die moeite wilt nemen. Dit is een kort verhaal en wij zitten op dit forum om elkaar feedback te kunnen geven dus heb ik het met aandacht goed doorgelezen. Ik lees een scene van een gezin ( hardwerkende vader, een met woede stoornis moeder en 2 puberdochters ) aan het kerst diner. Uit de dialoog haal ik een hoop kritiek op elkaar, zelfs frustratie. De setting is duidelijk maar ik heb nog een aantal vragen: [En de psychiater is even op vakantie, en wenst niet gestoord te worden.] Dit zou een reden zijn waarom de ritalin op is en niet waarom ze het niet heeft ingenomen. [Janey ontsnapt aan Marianne's wurggreep] Deze zin kan ik niet plaatsen. Is deze wurggreep letterlijk? Ginny krijgt toch bijna een bord tegen haar hoofd want die zit naast haar vader aan de overkant van de tafel, of begrijp ik dat verkeerd? Als puber schaam je jezelf voor je ouders. Waarom schaamt Janey zich juist in deze (ruzie) situatie niet tegenover haar nieuwe vriendje Vincent? Hoezo is Vincent te oud voor haar? Uit zijn omschrijving [Vincent blijkt een net geklede jongen met keurig gekamd golvend haar en een trendy bril.] haal ik dat niet. En waarom zegt Janey niet meteen dat Vincent zo langskomt zodat de vader hem kan ontmoeten? Het is duidelijk dat het gezin niet communiceert! De vader steekt zijn kop in het zand en trekt zich terug in de logeerkamer. Zo komt de HP op mij als lezer over als een watje. Was dat de bedoeling? Ik ben benieuwd naar de redenen van handelen. Hoe is de relatie van de ouders zo gekomen? Al met al een intrigerend stukje. :nod:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hoofdzaken van dit verhaal had ik in één keer door. Ik vind het een sterk verhaal. En juist de beste verhalen zijn zo boeiend, dat je die graag twee- of driemaal leest. Toch één kritische opmerking: *Er ontbreken heel erg veel komma's. Beter gebruik van leestekens zou dit verhaal voor de lezer makkelijker maken. Ik bleef hangen bij: Ginny redden zit opeens in mijn hoofd. Ik dacht eerst dat de zin niet kon. Dacht niet aan 'redden' als werkwoord. Ik zou het zo oplossen: Ginny redden!, schiet het opeens door mijn hoofd. Verder ben ik nog zo brutaal het begin uit te schrijven met de ontbrekende komma's. De meeste daarvan zijn zo goed als verplicht. (Mijn excuses als iemand dit vervelend vindt.) 'Jane, leg je mobiel eens aan de kant, we zijn aan het eten!' Grote, blauwe, o zo onschuldige ogen kijken me aan. 'Het is Vincent. En kan je mijn naam niet afkorten.' 'Vincent is onderdeel van dit gezin, lieverd,' zegt Marianne. Ze slaat haar arm om haar dochter, alsof het haar enige bezit is. Janey's aandacht is opgeslokt door haar mobiel, ze heeft zelfs nog geen hap van de kalkoen genomen. vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Virtuosuo, ik vond het bijzonder geschreven. In het begin moest ik goed opletten wie wie was, en doorgaans wordt het afgeraden om in een kort verhaaltje zo veel personages op te laten draven. Toch vond ik het wel passend bij het chaotische van het gezin en kan me goed voorstellen dat de vader in de laatste regel een nieuw leven zoekt. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje hartelijk dank voor het nemen van de moeite van het aandachtig doorlezen, en je feedback. Het beeld dat je schetst klopt helemaal, alleen Ginny is jonget (jaartje of acht, vandaar ze nog 'papa' zegt). Begrijp ook dat het soms warrig is opgeschreven. De psychiater had ik vermeld omdat hp die had kunnen inschakelen, mits deze thuis zou zijn geweest. Die wurggreep is vanuit het oogpunt van hp, die het als een wurggreep beschouwd. Ginny en hp zitten onder de tafel die vlak voor de kast staat, waar het bord tegenaan belandt. Janey schaamt zich vooral voor haar vader, de relatie met haar moeder is (ondanks de aanvallen) veel beter. Vandaar ook de vernietigende blik, en daarom zei ze ook niks over Vincent. Ze mag hem niet. Hp heeft grootse moeite met aanvallen van de vrouw en kan eigenlijk niet met conflicten omgaan . Hij houdt nog wel van haar, maar kan niet met haar dealen. o ja en btw Vincent is in de ogen van Hp te oud (die nogal conservatief vindt dat het leeftijdsverschil niet meer dan twee jaar mag zijn). @ A Kroeze Dank voor de taalkundige opmerkingen. Ik vind dat altyd lastig wanneer je een comma moet zetten. Heel leerzaam! @Schrijfcoach Alicia Hartelijk dank voor de lovende woorden. Ik ben blij dat het ondanks het verwarrende toch gewaardeerd word.