Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#34 Race voor de prijs

Kerstavond. Het volk is besmet. Hoe het kon gebeuren, onduidelijk. Twee wetenschappers in een race voor de remedie. Ze hebben niet lang meer. Zij aan zij staan ze, vastbesloten, tot aan de dood. Thuis bij de warmte van de open haard zitten hun vrouwen en kinderen, ze zingen kerstliedjes. De kinderen zijn nog te jong om te bevatten dat dit hun laatste avond kan zijn. Onder de microscoop wordt de mogelijke redding bekeken. Volgens de tests zou het moeten werken, echter is er één nadeel; een ontploffing zal plaatsvinden. De stof die daarna vrij komt kan het volk redden. Ze willen winnen, koste wat kost. Ook al zijn ze verdrietig, met de gezichten van hun van families op het netvlies gebrand toasten ze op een goede afloop. In de verte is de ontploffing van het laboratorium te zien. De twee vrouwen kijken elkaar bedroefd aan. Ze kijken naar hun kinderen en zien de toekomst. De muren beginnen te trillen en een zwaar geluid raast langs de woning. Je zou het kunnen bestempelen als de vreselijkste herrie ooit, maar voor deze mensen klinkt het als een liefdeszang van twee knappe wetenschappers. Eerste kerstdag. Ze hebben de zon omhoog gehesen. Eén van de wetenschappers wordt wakker en voelt aan zijn hoofd en merkt op dat hij bloedt. Hij vraagt zich af wat er is gebeurd. De stralende zon maakt hem extreem gelukkig. Hij staat op en schreeuwt het uit van blijdschap. De resultaten op het scherm kloppen, het volk is gered. In de hoek ligt zijn collega. Hij roept zijn naam, maar er is geen reactie. Gefrustreerd kijkt hij om zich heen en merkt op dat het steeds helderder wordt en vraagt zich af wat dit voor een licht is. Twee uitgestoken handen komen hem tegenmoet. Er is een moment van twijfeling, maar dan ziet hij de trouwring van zijn collega en weet dat alles goed komt. *Deze tekst is geïnspireerd door de eerste drie nummers van het album The Soft Bulletin van The Flaming Lips (een album dat vaak in mijn speler zit) http://open.spotify.com/album/0Gpcuci4CMpKHvZPM34…

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, lees je teksten na voordat je ze plaatst! Een voorbeeld [Frustrerend kijkt hij om zich heen en ziet dat steeds helderder begint te schijnen en vraagt zich af wat dit voor een licht is.] Je bent en blijft een aparte geest :). Ik had je graag willen begrijpen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En het sentimentele is het album neem ik aan? Een verontrustend kerstverhaal. Wetenschapper zijn is vermoedelijk een merkwaardige bezigheid. Die van jouw beleven het nog merkwaardiger. Een absurd verhaal. (Maar eigenlijk had ik een ruzie verwacht, of heb ik daar nu overheen gelezen?)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ johanna, ja ik was bezig met een ruzie, maar tijdens het schrijven inspireerde de muziek me iets anders te schrijven. Weet niet of ik een tweede verhaal mag toevoegen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ johanna, ja ik was bezig met een ruzie, maar tijdens het schrijven inspireerde de muziek me iets anders te schrijven. Weet niet of ik een tweede verhaal mag toevoegen.
Per ongeluk mag dat best.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, jongen, je zit toch niet stiekem aan de drugs of zo he? Ik vind je verhaal intrigerend geschreven, maar ik snap er - eerlijk gezegd - helemaal niéts van :? Het lijkt alsof je het vanuit een andere dimensie hebt geschreven... Of komt het door die muziek??? :rolleyes:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JP, wat ik duidelijk probeer te maken is dat de collega al naar de gene zijde is en de ander nog in de tussenwereld zit. Maar zodra hij ziet dat het de hand van zijn collega die vanuit het licht komt, weet hij dat hij goed terecht gaat komen. @Fatamorgana, het is de muziek :) en mijn hersenkronkels

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi SF-verhaal zoals ook JP al zei. De trouwring kon ik ook niet meteen plaatsen maar de plot was mij voor de rest wel duidelijk. Je hebt inderdaad wel een bijzonder creatieve fantasie Richard.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Konden de wetenschappers niet uitrekenen waar de ontploffing zou komen? Of was dat niet van belang? Fijn te lezen dat het volk is gered. Wel jammer dat het ten koste van het gezin ging. Een bijzonder en bizar verhaal.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat duistere is zeker inspirerend..alleen zou ik toch wel willen weten waar het volk mee besmet is en wie die ontploffingen veroorzaakt (zijn het niet gewoon de wetenschapper zelf die het virus hebben verspreid?)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, Voor het maken van de remedie, is er een ontploffing, het lab waar ze inzitten zal vernietigd worden. @Virtuosuo, zou best eens kunnen..

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili die behoefte om mij te begrijpen, deel ik met je :)
Dit vind ik trouwens een mooie :). Komt er een keer een cursus? Vermoedelijk is dat nodig voor volledige doorgronding.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Richard, ik denk dat je dan veel geld kan verdienen aan die lange cursus, zie eens hoeveel mensen interesse hebben :) Ik had de betekenis achter de trouwring wel door, die hersenkronkel zullen we delen. Ik vind dat je tekst vooral snel leest of ik lees hem toch snel, doordat kortere zinnen/zinsdelen overheersen. Ik voel me zelf in een race zitten en dat heb je waarschijnlijk bewust gedaan. Het past hier natuurlijk ook, maar ik lees liever rustig. Bijzonder origineel verhaal!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie kerstgedachte die twee wetenschappers die zichzelf opofferen om de wereld te redden. :nod: Het begin is zeer pakkend door de korte zinnen. Het einde is zonder jouw uitleg voor mij niet duidelijk. Originele en verrassende invulling! Ik ben het met schrijvenmaar eens: dit verhaal vraagt om meer woorden zodat de feiten, theorieën en de gevoelens beter uitgewerkt kunnen worden. Als jij jezelf volledig kan doorgronden, zal je de voorspelbaarheid gaan haten ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een intrigerend verhaal Richard. Het einde was voor mij niet helemaal duidelijk, maar dat maakt me niet zo veel uit om eerlijk te zijn. Je begin vond ik erg goed. Die twee wetenschappers die het hele volk moeten redden. Een origineel verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, bij uitzondering was het SF-verhaal me na twee keer lezen helemaal duidelijk, zonder uitleg. Dat vind ik al knap van mezelf, want je verhaal maakt een grote sprong die de lezer zelf moet invullen. Maar ik geloof ook, dat als je teveel uitleg had gegeven, het verhaal aan kwaliteit had ingeboet. Dus, wat mij betreft, zo laten. Goed verhaal. De nodige zeurtjes: vrij komt --- vrijkomt koste wat kost --- koste wat het kost De zon wordt omhoog gehesen (wie doet dat?) event. De zon hijst zich omhoog Frustrerend --- gefrustreerd uitstekende --- uit stekende of uitgestoken

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard, een bijzondere invulling van de schrijfopdracht. SF/Fantasy, knap dat je een kerstverhaal geheel anders durft te schrijven. Omdat je in het begin niet hebt gekozen voor een HP/ik-figuur vind ik het nog een beetje afstandelijk, misschien de moeite waard om het gehele verhaal te beschrijven vanuit 1 personage? Het fascineert wel, maar kan m.i. nog wat bijgeschaafd worden. :thumbsup: