Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #33 BABBELPIET

Terwijl die leuke, nieuwe klant een handje pepernoten uit het schaaltje graait, ziet hij dat ze nieuwsgierig naar het plastic tasje in zijn hand kijkt. Er steekt een veer uit. "Ik speel al jaren Zwarte Piet,' zegt hij en glimlachend laat hij zijn nieuwe baret zien. 'Ik verwen nu eenmaal graag.' 'Heb je nog een plekje vrij?' Ze schrikt er zelf van en krijgt het warm als zijn ogen op haar blijven rusten. ‘Hou je van surprises?' Suggestief strelen zijn lange vingers de veer. 'Ik... uh... Ik bedoelde als verrassing… hier in de galerie.' O Fleur, je bent onverbeterlijk! Haal toch eens adem voordat je er wat uitflapt, denkt ze. Wat zal hij nu wel van je denken? Zoiets vraag je toch niet aan een klant! 'Ik dacht...het leek me... maar nee, je bent vast te druk. Laat ook maar,' hakkelt ze als een schoolmeisje. 'Voor jou maak ik tijd.' Hij knipoogt. 'En als jij ook even op mijn schoot kruipt, doe ik het zelfs graag.' Ze kleurt tot in haar haarwortels. Hij lacht zijn tanden bloot en zet de muts op haar hoofd. 'Rode Pietjes zijn trouwens reuze trendy.'

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei,oei! De foute sfeer is goed voelbaar. :nod: Zie ik nog een herschrijf foutje in: [Ze kleurt tot in mijn haarwortels.]? En: [Suggestief strelen zijn lange vingers strelen de veer.] Ik vind het een beetje jammer dat jij het hem niet in gesproken tekst zelf laat vertellen dat hij al jaren voor zwarte Piet speelt. Jij hebt nog woorden genoeg over! ;) Een zinderend stukje! :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marietje. Ik zit me nu voor te stellen hoe Fleur tot in MIJN haarwortels kleurt :) Vreemd toch, dat je doodleuk 3x over je fouten heen kan lezen. Ik heb het aangepast. Ook heb ik het hem nu zelf laten vertellen. Dat is idd sterker.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'ik verwen nu eenmaal graag' :thumbsup: ik twijfel een beetje of je een greep uit een bakje kunt doen, maar dat is een detail. De sfeer is in elk geval heerlijk voelbaar. Misschien zou ik het nog leuker vinden als hij alleen maar schalks zou vragen of zij dan ook bij hem op schoot kwam, zonder dat direct als een vorm van betaling af te doen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen verhaal voor kinderen. Ik moest hem twee keer lezen om precies de situatie te begrijpen. Goed verhaal, weer een heel andere invulling van de opdracht. Ik mis wel de worsteling met de surprise, ook al kun je dit typeren als een worsteling met gevoelens, wat ook spanning oplevert in je verhaal.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hij doet een greep in het bakje. Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp de surprise in de galerie niet. Volgens mij is het mooier als het perspectief bij de vrouw ligt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leg je het me dan uit? Het spijt me voor mij is de dialoog echt niet duidelijk. Ik heb het mijn man ook even gevraagd en die snapt het ook niet, dus ik ben toch niet als enige dom :) Ik weet ook niet wie wat zegt. Ik heb de dialoog bekeken en gelezen op verschillende manieren, maar nog steeds het lijkt me zo fake en onnatuurlijk. Ik heb natuurlijk wel door dat het een verleidingsspelletje is, maar daar blijft het ook bij.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lillithx, ik denk niet dat we elkaar ooit zullen vinden, Mij maakt het weinig uit. Jou wel? Ik zoek (en vind) onderliggende laagjes. De laagjes die het leven een feest maken. Ieder zijn/haar meug, toch? Ik hou van het spel.En van eerlijkheid. Dat vooral.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me om je tekst uit te leggen en ik krijg zo'n antwoord? Pardon dat ik mij nog eens zal interesseren in jou! Jij houdt van het spel, wel ik ook, maar dit spel kan ik niet volgen. Mag ik dat niet eerlijk aangeven? Er zijn ook andere verhalen waar ik niet alles doorheb, maar die mensen doen tenminste wel de moeite om hun verhaal uit te leggen aan de lezer. Maar bon, laat ook maar!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Fenne, ik denk dat de verwarring erin zit dat je van perspectief wisselt. Althans zo lijkt het. In de eerste alinea ligt het perspectief bij de 'hij' (denk ik?) . En vanaf "ze schrikt er zelf van" lijkt het naar de vrouwspersoon te gaan. Voor mij is het ook wat verwarrend wie nou wat zegt. Qua sfeer vind ik het verhaal leuk en spannend, al vind ik zijn opmerking over het op schoot kruipen een beetje lomp. Het haalt me uit de sfeer en daarmee uit het verhaal. Als ik de HP zou zijn zou ik op dat moment op hem afknappen en als lezer doe ik dat eigenlijk ook. Liever was ik (als lezer) een beetje in de zinderende, ongemakkelijke en subtielere energie gebleven. Overigens, als forumlezers aangeven je tekst of delen daarvan niet te snappen is dat geen afkraken hoor. Voor jezelf kan een verhaal heel duidelijk in je hoofd zitten, maar voor de lezer kan dat heel anders zijn. We zitten hier om onszelf in dat opzicht te verbeteren, en daarbij hebben we elkaars serieuze en kritische blik hard nodig. Dus schat vragen over je tekst, en ook eventuele kritiek, alsjeblieft op zijn waarde.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niet boos worden, Fenne. Ik begrijp het verhaal ook niet zo goed. Nou ben ik geen groot licht, maar dat kun je niet van iedereen zeggen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook bijna nooit goed. Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar ik vind het begin van het verhaal, tot ongeveer -Ze schrikt er zelf van en krijgt het warm als zijn ogen op haar blijven rusten- bijna een beetje braaf. Verder vind ik het een leuk verhaal. Deze combinatie tussen gewoon en spannend in werkt goed in een tekst van deze lengte. Jouw schrijfstijl staat me aan. Het leest prettig en vlot. Overigens ben ik het wel met Fatamorgana eens. Doorgaans zijn er geen mensen die bewust iemand afkraken. Je kan en mag bewust of onbewust ook kritisch zijn over het verhaal van een ander.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lilith Nu ik het teruglees klinkt wat ik antwoordde veel kribbiger dan ik bedoelde. Het spijt me! Ik waardeerde met name je eerlijkheid en bedoelde vooral te zeggen dat een verhaaltje natuurlijk mislukt is als de dialoog uitgelegd moet worden. Het is vaker mijn ‘makke’ dat ik veel schrap (vooral labels) en het de lezer maar uit laat zoeken wat er precies gebeurt. Als ik uit moet leggen lijkt voor mij de lol eraf. Het heeft nu absoluut mijn aandacht. Het boekje over dialogen schrijven van Leonardo Pisano (sinds een paar dagen in huis) zal aan mij goed besteed zijn, denk ik. @Fatamorgana -Wat betreft perspectiefwissel ben ik het niet helemaal met je eens. Fleur kan toch zien dat hij in de gaten heeft dat Fleur naar die veer zit te kijken? -De zin over op schoot kruipen heb ik aangepast. Bevalt hij je zo beter? -Ik doe absoluut mijn best om vragen en kritiek op waarde te schatten. @Tja Volgens mij ben jij juist gevaarlijk slim ;) @Johanna B. Haha! Het is inderdaad wel komisch dat ik nu te braaf schrijf. :p Ik probeerde te laten zien wat er in Fleur omging. Ze zag een erg leuke man, maar was zich er tegelijkertijd van bewust dat ze aan het werk is. En dat wrikte.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er deze nacht nog over zitten nadenken. Ik had het misschien anders moeten verwoorden. Ik miste gewoon hier en daar een dialooglabel. Blij dat we het hebben bijgelegd :) Want ik vind het wel belangrijk mensen te begrijpen, ook al zijn ze anders!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fenne,
@Fatamorgana -Wat betreft perspectiefwissel ben ik het niet helemaal met je eens. Fleur kan toch zien dat hij in de gaten heeft dat Fleur naar die veer zit te kijken?
Fleur kan inderdaad zien (of sterk vermoeden) dat hij in de gaten heeft dat ze kijkt, maar dat is niet wat er staat, en daardoor word ik denk ik ook op het verkeerde been gezet in de eerste regels. Vanuit het perspectief van Fleur kun je niet vertellen wat de klant ziet. Fleur kan wél zien dat hij haar ziet kijken, maar dan is Fleur degene die waarneemt. Lastig uit te leggen, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Je zou kunnen zeggen: 'Ze kijkt naar het plastic tasje en ziet (of beseft), dat de klant haar ziet kijken. Dan beschrijf je dezelfde situatie maar dan verleg je de waarneming naar Fleur. En wat dat op schoot kruipen betreft, me inlevend in de tamelijk verlegen, stotterende en hakkelende Fleur vind ik het tot daar heel spannend, die gekleurde veer, het feit dat hij me ziet kijken, dat ie grapt dat hij graag verwent ,en vervolgens dat hij graag tijd voor me maakt... dat heeft allemaal een soort inhouden, verlegen spanning in zich. Maar als hij dan vervolgens op de proppen komt dat ik als tegenprestatie wel ff op zijn schoot moet kruipen... een wildvreemde man! Dan ben ik echt op slag genezen! Maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke perceptie :o :lol:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fenne, Ik moest het twee keer lezen voor ik de situatie door had. Het ging bij mij de 1e keer fout vanwege de opnening.
Terwijl hij een handje pepernoten uit het schaaltje graait, ziet die leuke nieuwe klant dat ze nieuwsgierig naar het plastic tasje in zijn hand kijkt.
In de 1e zin was het voor mij niet duidelijk dat de 'hij' en 'die leuke nieuwe klant' dezelfde persoon zijn. (het is ook een wat -naar mijn smaak- vreemde constructie. waarom niet gewoon: terwijl de nieuwe leuke klant een handje pepernoten uit het schaaltje haalt, ziet hij dat ze nieuwsgierig naar het plastic tasje in zijn hand kijkt. Kwa inhoud vind ik het een leuke invulling vd opdracht.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de 1e zin was het voor mij niet duidelijk dat de 'hij' en 'die leuke nieuwe klant' dezelfde persoon zijn. (het is ook een wat -naar mijn smaak- vreemde constructie. waarom niet gewoon: terwijl de nieuwe leuke klant een handje pepernoten uit het schaaltje haalt, ziet hij dat ze nieuwsgierig naar het plastic tasje in zijn hand kijkt.
Volledig met je eens. Ik heb hem aangepast. Dank je wel!!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet zeggen dat ik het verhaal wel begreep hoor, volgens mij is het juist heel duidelijk. Als je het nog nader zou toelichten zou het voorspelbaar worden. Ik zou deze zin weglaten; O Fleur, je bent onverbeterlijk! Haal toch eens adem voordat je er wat uitflapt, denkt ze. Wat zal hij nu wel van je denken? Zoiets vraag je toch niet aan een klant! Eigenlijk omdat het al overduidelijk is dat ze dat denkt, dan leg je er te veel nadruk op en haal je de spanning eruit.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sommige mensen flappen er heel veel uit. Gevaarlijk slim klinkt wel heel eng. :ninja:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed hoor, de sfeer klopt. Als ik zoiets zou schrijven, zou het alleen maar gênant worden :) Leuk einde!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb persoonlijk niets tegen 'op schoot kruipen' maar in dit verhaal gaat het me net even iets te snel. Verder met plezier gelezen en kan ik me vinden in eerdere reacties; Tja is inderdaad gevaarlijk slim :)