Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #33 De zak

Toen Sint dit jaar aankwam rook de sfeer wat aangebrand, een geur van roet kwam hem tegemoet. Het alom bekende liedje dat iedereen even recht zat had iets scheefs en pakte dit jaar de juiste toon niet. Haar medelijden groeide ter plekke voor de bejaarde man met zijn verzorgers en spontaan kocht ze zestien rollen sinterklaaspapier, acht rollen plakband en een juten zak. Op het nippertje viel ze voor de chocolade letters van de Hema en kocht voor zichzelf een marsepeinen varkentje.Haar studeer kamertje stond al sinds vorig jaar leeg. Sinds ze haar diploma bejaardenzorg had gehaald was ze werkeloos. Inmiddels was het al 6 december en ze wist dat de goede Sint vandaag zou vertrekken. Na een uurtje zagen de muren van haar saaie studeer kamertje er feestelijk uit, ze had slechts een klein rolletje over. Ze dichtte wat woorden en schreef ze op papier. Vervolgens kroop ze in de zak, het gedicht met haar wens, rolde ze op. 's Avonds zou hij komen, dat had hij beloofd toen hij sprak op de televisie. Ze wachtte en zong liedjes over appeltjes van oranje. Opeens hoorde ze geklop aan de deur. Hard geklop en zacht geklop. “Wees maar gerust mijn kind, ik ben de goede sint,” zong ze heel zachtjes. “Meenemen die zak,” hoorde ze en hardhandig werd ze weggevoerd. Ze hoopte morgen in Spanje wakker te worden.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Maddbrug, ik ben bang dat het de vuilnisbelt wordt... :unibrow: Het begin verwijst mooi subtiel naar de actualiteit. Je hp is wel een beetje naïef voor haar leeftijd (ik schat haar toch minstens een jaar of 18(?) dat ze nog in sint gelooft. Maar je had me mooi wel van het begin tot het eind te pakken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk Madd, zo'n passie voor Sinterklaas. Hoewel het kind wel doorslaat. Waar haalt ze dat kamertje vandaan? Is het thuis bij haar of een huurkamer? Het is het volkomen gekke gedrag dat ze vertoont dat ik heel aantrekkelijk vind te lezen. Het is komisch absurd of absurd komisch :). Leuke details als 'ze had slechts een klein rolletje over'. Haar wens is in Spanje wakker te worden? Of wil ze nog meer?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen Sint dit jaar aankwam rook de sfeer wat aangebrand, een geur van roet kwam hem tegemoet. Het alom bekende liedje dat iedereen even recht zat had iets scheefs en pakte dit jaar de juiste toon niet. .
:thumbsup: Fantastische beginzinnen! Knap gespeeld met de woorden! :nod:
Haar medelijden groeide ter plekke voor de bejaarde man met zijn verzorgers en spontaan kocht ze zestien rollen sinterklaaspapier, acht rollen plakband en een juten zak. Op het nippertje viel ze voor de chocolade letters van de Hema en kocht voor zichzelf een marsepeinen varkentje. Het kamertje stond al sinds vorig jaar leeg. Ze ging snel aan het werk alhoewel ze tijd zat had, sinds ze haar diploma bejaardenzorg had gehaald was ze werkeloos. Het was al 6 december en ze wist dat hij vandaag vertrok.
Hier ben ik even de chronologische volgorde kwijt. Haar medelijden groeide ter plekke toen de Sint aankwam in Nederland (of waar?) en meteen was het al 6 december? Haar leeftijd en gedrag kan ik ook niet rijmen. Een heerlijke droom van de HP of wordt het een nachtmerrie? Origineel gevonden! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel het gevoel dat sommige details niet kloppen, maar andere zijn juist zo mooi en ik vind bovenal het idee zo ontzettend leuk.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Creatieve invulling. Ik vrees ook dat de zak bij de weg wordt gezet. Ze kan er toch wel uitkomen, hè?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fata, ze gelooft nog steeds. Ze kan het niet loslaten.Dank je . @Mili; het kamertje is haar studeerkamertje geweest, misschien had ik dat meer moeten aangeven. Als bejaardenverzorgster, gediplomeerd ook nog, misschien last hebbende van beroepsdeformatie, zag ze wel wat in de verzorging van de oude sint, tenslotte zat ze zonder werk. Dank je. @Marietje: bij het zien van de sint en al die anti-piet acties in de media, steeg haar medelijden; gezien haar beroep zag ze wel toekomst in de sint als verzorger, bij wijze van troost. Daarom maakte ze een surprise van haar kamertje. Dank je . @schrijvenmaar; ik ga het stukje nog eens goed bekijken. Dank je. @Tja; Ik vrees dat ze mee wil maar wie haalt de zak op, that's the question... Dank je.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar en Marietje, ik heb de tekst wat aangepast. Had het vanmorgen erg vroeg geschreven, hoop dat het daaraan lag.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met al die verhalen en reacties waar sinterklaas-gedichten een rol spelen begint het mij te dagen dat Nederland een mooie traditie heeft (Lilithx vroeg er ook al naar). Omdat ik je verhaal zo mooi vind Maddy wil ik je graag als presentje een sinterklaas-gedichtje overmaken: Over de daken schuift de nacht in stille uren, onhoorbaar en heel zacht, en terwijl vermoeide kinderoogjes gluren vallen ze uiteindelijk toch dicht zoals verwacht, dan hoort geen mens de zachte stappen op de trap, het sluipen langs de muren, daar worden cadeautjes naar hun schoen gebracht en gniffelt men om het geluk dat in de prille ochtenduren de kinderharten wacht. W Rynlandt

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En? Is ze in Spanje aangekomen? Als je geen geld hebt en je wil naar Spanje. Tsja, ik snap HP wel. Dan ga je geloven in sprookjes en/of wonderen. Een bijzonder beeldend en ook vermakelijk verhaal. Leuk!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@WRynlandt; wat een verrassing hier op SOL ik schoot er wel een beetje van vol dat er door zoveel lieve woorden zoete traantjes mijn zicht verstoorden dat deed mij glimmen als marsepein voor gedichtjes moet je bij Rynlandt zijn. @JohannaB; ze treedt direct in dienst bij Klaas als verzorger. Het komt wel goed. @schrijvenmaar; dank je en helemaal mee eens!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt iets gedurfd met dit verhaal. Het zit logisch gezien ingewikkeld in elkaar en vraagt iets van de lezer. Als je meer woorden zou kunnen gebruiken zou je het begrijpelijker kunnen maken. Het thema is zeer actueel met de bezuinigingen op de zorg en ontslagen van ouderen verzorgsters. Ik sprak een meisje in de trein. Ze moest zorgen voor vijf demente bejaarden in haar eentje, en voor ze koken, wassen en schoonmaken. Ik dacht: waanzin. En iets van deze waanzin is in jouw verhaal, in een andere vorm.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile, ik wilde mij niet uiten betreft de Pieten discussie dus ik zocht een andere manier van verrassen, vandaar het sinterklaas behangetje wat geheel in contrast staat met de triestheid van geen werk hebben en de waanzin van de discussie. Het is een geloof-hoop en liefde verhaal, bij wijze van spreken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ohoh, ik vrees dat niet is meegenomen door Sinterklaas. Ach, misschien komt ze via via wel in Spanje terecht. Een leuk verhaal :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Een verhaal met een diepere betekenis - zoals je ook aangeeft in #13. Mooi gedaan! zeurtje:
Inmiddels was al 6 december
...was het al