Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#33 Sinterklaasgedicht

Sinterklaasgedicht ‘Sinterklaas zat eens te denken Wat hij jou nu eens zou schenken.’ Met een zucht streep ik deze zinnen door. Wat een belachelijk begin van een sinterklaasgedicht. Zo onpersoonlijk! Bovendien: Sinterklaas weet altijd van alle kinderen wat ze willen hebben, dus het slaat niet eens ergens op. Wat is een sinterklaasgedicht verzinnen toch moeilijk. Ik kijk op de klok. Over een half uur komt Emma uit school. Dan moet het af zijn. ‘Sinterklaas wist al heel lang Wat hij aan jou geven zou.’ Bah. Dat rijmt niet. Een sinterklaasgedicht moet toch echt rijmen. Wie zou volgens ‘het verhaal’ al die gedichten voor de kinderen verzinnen? Dat lijkt me toch niet iets wat Sinterklaas zelf zou doen. Ik zie het al voor me: de goedheiligman achter zijn enorme bureau met stapels verlanglijstjes, net als ik aan het ploeteren op een fatsoenlijk gedicht. Nee, daar heeft Sinterklaas vast een piet voor. De rijmpiet natuurlijk. ‘Sinterklaas weet nog maar even Wat hij dit jaar aan jou gaat geven.’ Het slaat nergens op, maar het rijmt tenminste. Maar hoe dan verder? Ik staar naar mijn vel papier. Op mijn horloge zie ik dat ik op moet schieten. Ik besluit het over een andere boeg te gooien. 'Lieve Emma, Hier zomaar een berichtje van Sinterklaas. De rijmpiet heeft het zo druk, dat ik hem een handje help. Ik hoop dat je blij bent met je cadeau. Ga maar gauw kijken. Groeten, Sinterklaas.'

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het berichtje 'Lieve Emma...' vond ik eigenlijk niet zo leuk. Het was goed gevonden van die rijmpiet, maar 'Hier zomaar een berichtje van Sinterklaas, klinkt voor mij wat vreemd. Dat rijmen is niet iedereen gegeven hé :) leuke invalshoek.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij staat er nergens in het verhaal dat er moet worden gerijmd (maar dat weet ik ook niet zeker). Het lijkt me dat, nu de 'traditie' toch al verandert, het hoog tijd is om de rijmverplichting bij sinterklaasgedichten te schrappen. Een persoonlijk bericht is net zo mooi. Een mooie beschrijving van een moeder die ploetert op een gedicht. Graag gelezen

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De stress om op het laatste moment nog een gedicht af te maken. Erg herkenbaar. Ze heeft er gelukkig een oplossing gevonden. Genoten van het lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
goed dat je de tijdsdruk gebruikt om de spanning op te voeren in het verhaal. Misschien kun je haar eerder al naar de klok laten kijken, zodat je de spanning verder opvoert. Herkenbare situatie inderdaad. Alleen zou je desondanks een grap verwachten in het gedicht. Maar welke zou ik zo niet weten, ik zou erover moeten nadenken... Leuke plot, het verhaal kan nog verbeterd worden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sympathiek dat je Piet helpt. Het hoeft niet te rijmen. Ze schrijft dat ze het niet kan, dus heeft ze het creatief opgelost.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een creatieve oplossing zeg! Je geeft me opeens allemaal inspiratie voor volgend jaar, bedankt daarvoor :thumbsup:. Een herkenbaar stuk.