#33 Sinter Klaas

Op zaterdag 1 augustus 1936 verliet ik, Klaasje Koster, de lagere school aan de Stationsweg in IJmuiden. Twee dagen later begon ik mijn loopbaan bij de Hoogovens; ik was 14 jaar. Wat was ik blij dat ik eindelijk die verfoeide schoolbanken mocht verlaten. Ik heb meer op mijn knieën voor het bord gezeten dan op mijn kont in de bank. ‘Klaas’, zei de meester dan, ‘kom laat het eelt op je knieën maar weer eens wat aangroeien, dat kun je straks goed gebruiken als je bij de Hoogovens werkt.’ Het stond vast dat ik daar later ging werken. Zo’n ruwe bonk als ik zou nergens anders emplooi kunnen vinden. Op maandag 3 augustus meldde ik me bij de Hoogovens. Ik werd als ongeschoolde leerling tewerkgesteld in de sinterfabriek. Hier werd fijn ijzererts gemengd met gemalen kalksteen en cokes, dat daarna roodgloeiend werd verhit tot het aan elkaar koekte. Dan werd het gekoeld en gebroken tot kleinere brokken, die per transportband naar de hoogovens werden vervoerd. Mijn taak was het om, samen met mijn twintig jaar oudere maat Piet, de sinters die van de band waren gevallen, bijeen te vegen en weer op de band te scheppen; een smerige, stoffige bezigheid. Aan het einde van de werkdag zagen we eruit alsof we de kolen zelf uit de mijn hadden gedolven; zwart als roet. Piet, die er jaren werkte had al de bijnaam zwarte Piet gekregen en het duurde niet lang of we werden samen sinter Klaas en zwarte Piet genoemd. Toen 5 december naderde kwam ik op een idee, geheel passend bij de lage cultuurgraad die er op onze werkplek heerste. Ik had op sinterklaasdag ochtenddienst en vroeger dan gewoonlijk ging ik naar mijn werk. In het badlokaal hing onze werkkleding aan haken, die met een ketting naar het plafond gehesen werd. Ik liet de ketting van Piet vieren en ging met een van zijn klompen naar de wc. Daar vulde ik hem bruin, zoals Piet een maand eerder de zakken van mijn overall gevuld had. Dit als ontgroening. Ik verpakte zijn klomp in sinterklaaspapier en plakte er een briefje op: van sinter Klaas.

Dag Dos, Met veel plezier gelezen.
Piet, die er jaren werkte had al de bijnaam zwarte Piet gekregen en het duurde niet lang of we werden samen sinter Klaas en zwarte Piet genoemd.
Fantastische vondst. Wel is het 'lagere school' en 'tewerkgesteld'. Dat dan weer wel.
3 december 2014 - 20:20

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastisch en zeer origineel verhaal. [Ik heb meer op mijn knieën voor het bord gezeten dan in de bank.] Het lijkt alsof hij ook op zijn knieën in de schoolbank heeft gezeten. Suggestie? : - Ik heb meer op mijn knieën voor het bord gezeten dan op mijn kont in de bank.- Ik denk dat ik nu begrijp waarom zwarte piet zelf zijn schoen niet zet. :D
3 december 2014 - 20:56

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig idee dat je hebt uitgewerkt. Ik zou wel niet graag de verrassing van sinter Klaas vinden, om eerlijk te zijn. Jij kent echt wel wat van hoogovens hé...
Als leerling sinterveger bij de Hoogovens moet je je weten te weren. Het beste is met gelijke munt terug betalen. Tot vanmiddag wist ik alleen dat er in hoogovens ijzererts gesmolten wordt. Nooit een hoogoven van dichtbij gezien. Dank voor je reactie, Lili.
3 december 2014 - 21:06

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastisch en zeer origineel verhaal. [Ik heb meer op mijn knieën voor het bord gezeten dan in de bank.] Het lijkt alsof hij ook op zijn knieën in de schoolbank heeft gezeten. Suggestie? : - Ik heb meer op mijn knieën voor het bord gezeten dan op mijn kont in de bank.- Ik denk dat ik nu begrijp waarom zwarte piet zelf zijn schoen niet zet. :D
Marietje, als je het per se zo wil lezen, dan kan dat. Ik vond 'gezeten' zo dicht bij 'dan in de bank' staan, dat ik die knieën alweer vergeten was. Jouw versie laat geen twijfel mogelijk, ik neem hem met dank voor deze correctie en het lezen over.
3 december 2014 - 21:12

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De taal die je gebruikt contrasteert wel grappig met de inhoud van het verhaal. Driest verhaal met een surprise als afloop. Het worstelen heb je echter omzeild... Ach, misschien hoef jij ook niet te oefenen in worstelen. Heel graag gelezen.
4 december 2014 - 15:01

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos? Heet het eigenlijk sintels - die zwarte dingen uit de Hoogovens - en heb je daar sinters van gemaakt? Ik had ook kunnen googelen; het is een luie vraag. Daar vulde ik hem bruin is zeer subtiel gebracht :). Je zult ze de kost moeten geven die in derrie moeten rondwaren om hun cadeau eruit te halen .... Met de foto erbij, een verhaal uit de jaren vijftig? Kostelijk om te lezen.
4 december 2014 - 17:21

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fata, Johanna, Jules, Odilia, Schrijvenmaar en last but not least Mili, Toen ik de schrijfopdracht van deze week las, dacht ik: Daar begin ik niet aan. Niet nog meer Sinterklaas en Zwarte Piet. Die twee was ik al te vaak in de krant en op TV tegengekomen. Dus besloot ik een week over te slaan. Maar zo werkt dat niet bij mij. Ik nam de opdracht in mijn onderbewuste mee. Na enkele uren moest ik plots denken aan de oude sintelbaan in mijn geboorteplaats. ‘s Zomers had ik er atletiek op bedreven en ‘s winters, als het langdurig had gevroren, had ik er op geschaatst. Van sintel kwam ik op sinter en Klaasje diende zich ook al snel aan. Ik wist dat in hoogovens sinters gebruikt werden, dus verplaatste het verhaal zich naar IJmuiden. Klaasje werd tewerkgesteld in de laagste en meest vervuilde regionen van het arbeidsproces, in de fabriek waar de sinters gemaakt werden. De ongeschreven mores die daar heersten waren navenant en konden het beste onderwezen worden door een ontgroening. Die had Klaasje lijdzaam ondergaan, maar hij betaalde terug met gelijkwaardige munt: de sinter Klaassurprise. Met dit ongewone sinterklaasverhaal kon ik vrede hebben, dus heb ik het, in weerwil van mijn aanvankelijke aversie, toch geplaatst. Mili, zoals je al begrepen zult hebben zijn siltels en sinters niet hetzelfde. Sintels ontstaan ook bij het hoogovenproces. Het is een residu dat onder in de oven op het gesmolten ijzer drijft en daar wordt afgetapt. Het wordt nog gebruikt om er hoogovencement van te maken. De klassenfoto dateert van 1936, zoals ook het verhaal. Dank voor jullie reactie.
6 december 2014 - 9:31

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos wijnhof je schreef:
Toen ik de schrijfopdracht van deze week las, dacht ik: Daar begin ik niet aan. Niet nog meer Sinterklaas en Zwarte Piet.
Dat was ook mijn reactie. Je hebt er een originele invulling aan weten te geven. Mooi verhaal!
5 december 2014 - 14:49

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos wijnhof je schreef:
Toen ik de schrijfopdracht van deze week las, dacht ik: Daar begin ik niet aan. Niet nog meer Sinterklaas en Zwarte Piet.
Dat was ook mijn reactie. Je hebt er een originele invulling aan weten te geven. Mooi verhaal!
Daarom vind ik je hier nog niet terug. Je hebt nog een halve week de tijd. Overhaast je niet. Het ultieme idee kan je zomaar te binnen schieten. Als je 's ochtends vroeg opstaat of als je languit in bad ligt te mijmeren, of als je naar je werk fietst, of onder het aardappelschillen, of als je in de biechtstoel zit, of als je met een hartinfarct in het ziekenhuis wordt afgeleverd, of tijdens het hemelen. Je ziet , mogelijkheden te over.
5 december 2014 - 15:35

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof,
Daarom vind ik je hier nog niet terug. Je hebt nog een halve week de tijd. Overhaast je niet. Het ultieme idee kan je zomaar te binnen schieten. Als je 's ochtends vroeg opstaat of als je languit in bad ligt te mijmeren, of als je naar je werk fietst, of onder het aardappelschillen, of als je in de biechtstoel zit, of als je met een hartinfarct in het ziekenhuis wordt afgeleverd, of tijdens het hemelen. Je ziet , mogelijkheden te over
Dank voor de tips, ;)
5 december 2014 - 15:47

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens het lezen zat ik heel de tijd aan Germinal van Zola te denken, maar aan het eind werd het typisch Dos met die poets die je bakt. Heel mooi gevonden en prachtige inspiratie maar ik ben het vooral met Leonardo eens: je humor heeft iets heel speciaals, hij is grimmig en lachwekkend tegelijk, en dat is wat mij betreft heel bijzonder.
5 december 2014 - 20:14

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens het lezen zat ik heel de tijd aan Germinal van Zola te denken, maar aan het eind werd het typisch Dos met die poets die je bakt. Heel mooi gevonden en prachtige inspiratie maar ik ben het vooral met Leonardo eens: je humor heeft iets heel speciaals, hij is grimmig en lachwekkend tegelijk, en dat is wat mij betreft heel bijzonder.
De inspiratie tot de surprise van sinter Klaas heb ik geput uit verhalen van mijnwerkers uit Zuid-Limburg. Bij gebrek aan een WC aan het kolenfront werd de grote behoefte gedaan op de schop en belandde dan op de lopende band. Er werden ook veel grappen uitgehaald zoals die van sinter Klaas. Goed van jou dat je aan Germinal van Zola dacht. Lang geleden ook eens gelezen en mijn geheugen nu een beetje opgefrist op internet. Dank voor je reactie.
5 december 2014 - 20:26

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede sfeertekening van het harde leven in zo'n werkomgeving. De surprise zal vermoedelijk verkeerd vallen bij de ontvanger.
Valt wel mee. Die zwarte Piet is heel wat smerigheid gewend. Dank voor je reactie.
7 december 2014 - 11:15

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik mijn eigen ei heb gelegd ga ik altijd even langs bij de andere nesten om te kijken wat voor uitsmijters er zoal gebakken zijn. Vaak kan ik volstaan met 'mooi, graag gelezen." of ik vind een komma die verkeerd staat, Soms denk ik gewoon "wow". Dit is soms.
9 december 2014 - 23:53