Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#33 Sinterklaas Taart

Een marsepeintaart. Het plaatje ziet er fantastisch uit. Ingenieus gewoonweg, met prachtige gekleurde lagen en kunstig geboetseerde sintfiguren er bovenop. Waarom ik mijzelf dit op de hals haal? Vanavond komt Wouter bij mij pakjesavond meemaken en ik wil dat hij het niet vergeet, omdat het de laatste keer is. Dus moet er geboetseerd worden. Strijdlustig bekijk ik nog één keer het recept en geef mezelf het startschot. Twee uur later staan er twee lagen in de oven en drie in de koelkast. Er ontstaat een natuurlijke pauze en ik kijk op van mijn werk. Mijn telefoon ligt in de woonkamer, even kijken of ik nog berichten heb… In die ene minuut is mijn lot bezegeld. Door een opmerking over een foto vergeet ik de taart. Mijn vingers tikken op het scherm. Plotseling ruik ik een brandlucht. Ik ren naar de keuken. Hoestend trek ik de oven open en ruk de platen eruit. Zwarte koeken grijnzen naar mij op. Oké, kalm blijven, een taart zonder cake is ook een taart. Nu de sintfiguren. Ik grijp een klont marsepein en begin te kneden. De marsepein is zacht en wordt door mijn warme handen bijna vloeibaar. Met satéstokjes probeer ik de figuren rechtop te houden. Veertig minuten later kijken vijf halfgesmolten figuren mij met een verstarde grijns aan. Een hoofd begint te verzakken en ploft op het aanrecht. Ik pak nog een satéstokje. Als het hoofd er weer op zit verliest een ander zijn arm. Een ogenblik kijk ik nog naar de gedrochten die ik geproduceerd heb. Dan word ik bevangen door woede. Ik grijp de vijf klonten van het aanrecht en knijp ze tot één grote klont. Dat ik mezelf spies met satéstokken kan me niets meer schelen. Ik gooi de klont met kracht in de spoelbak. Op dat moment gaat de bel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat helemaal vastgezogen tussen de klonters marsepein en dan gaat de bel :eek: , een anti climax of save by gevalletje

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gauw de klont er weer uit halen. Wat maakt het uit hoe het eruitziet? Hij komt toch voor de laatste keer. Ik vind het wel bij elkaar passen. Maar wat ben jij een ongelofelijke knoeier.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom hier! Helaas ging de taart maken niet van Allez-hop! :D [Vanavond komt Wouter bij mij pakjesavond meemaken en ik wil dat hij het niet vergeet, omdat het de laatste keer is] Het lijkt mij dat deze zin belangrijk is voor het verhaal, tenslotte wordt daarom zoveel moeite gedaan maar ik mis de uitleg ervan. Daarom mis ik ook het plot van het verhaal, waar leidt de mislukking van de taart naar? Voor mijn gevoel staat het plot voor haar deur en blijft voor de lezer onzichtbaar. Begrijp je wat ik bedoel? [In die ene minuut is mijn lot bezegeld] Ik weet niet veel van bakken af maar in een minuut is er toch nog geen taart verbrand? Tijdens het lezen van de laatste alinea heb ik moeten lachen. Vlot geschreven want ik voelde de paniek langzaam ontstaan. :thumbsup: Een goed geschreven verhaal waarbij ik als lezer nieuwsgierig achterblijf want wie is Wouter nu?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu met name nieuwsgierig wie Wouter is. Het klinkt zo deprimerend dat hij voor de laatste keer komt. Hier zit nog een heel verhaal achter. Grappig ook dat HP besluit om verder te gaan met taart maken terwijl de cake al verloren is. Dan wil je iets echt heel erg graag. Vlot verhaal. Leuk om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Allez-Hop. Ik vind je verhaal leuk en beeldend geschreven, maar schaar me achter Marietje met betrekking tot de plot. Ik blijf met een nieuwsgierig en een beetje on-af gevoel zitten, alsof er een hint gegeven is die niet is opgelost. Maar ik heb me erg vermaakt met het gefrut met die marsepeinen poppetjes! :lol:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de 'comic Toolbox' van Vorhaus (married with children) staat dit type verhaal beschreven als de eyebrow-effect. Je hoofdpersoon probeert iets op te lossen, maar hoe meer hij probeert, hoe dieper in de problemen hij komt. Leuk gedaan. Waarom komt hij voor de laatste keer?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven, met een verrassend einde. Op de foto's zien de taarten er altijd zo mooi uit, maar probeer ze zelf maar te maken. Bij ons vindt er ook vaak een keukencrisis plaats. Hoewel mijn pepernoten vandaag wel gelukt zijn. Ik blijf zelf niet met een gevoel zitten dat het verhaal nog niet af is. Integendeel zelfs, ik vind het wel goed zo.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil ook graag weten hoe het zit met die Wouter. Misschien past dat verhaal bij de opdracht van volgende week.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Alez-hop. Heel leuk pseudoniem overigens (moet er stiekem om lachen omdat het me aan Hopla doet denken, een konijntje in een kleuterprogramma op de Vlaamse TV en ook omdat het zo een nonchalante ongecompliceerde indruk maakt: 'alez komaan, we zullen er ook nog eens een lap op geven.) Nu ter zake. Wat een knoeiboel zeg en wat een gedoe, ik herken het wel. En wat zit iedereen tegenwoordig toch altijd met die telefoon... Is die dan altijd zo prioritair? Je hebt die ellende mooi beschreven, ik voelde zelf de gene ontstaan terwijl ik het las. Mooi verhaal dus. En ook... wat een prachtige reactie van Tja in #2. Typische Tja-reactie. Om te proesten.