Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#33 - Sinterklaas (Ontslag)

Beste Sinterklaas, Met tranen in mijn ogen schrijf ik u deze brief. Ik Pedro, Piet van de derde generatie, leg per direct mijn functie neer. De lachende kindergezichten, het vullen van de schoenen en de samenwerking met u en mijn collega-Pieten. Van iedere seconde heb ik genoten. Maar de huidige situatie is onhoudbaar. Dan heb ik het nog niet eens over de angst wanneer ik over straat loop. Tenslotte is het voor ons Pieten niet meer te beoordelen of kinderen nog in ons geloven. Of een mensenmenigte misschien Pro-Zwarte Piet is. Of dat diezelfde massa ons te lijf wil gaan. Nee, dat is het allemaal niet. Het zijn de absurde cadeaus die tegenwoordig worden geleverd aan de kinderen. Gisteren was de maat vol. Ik haalde mijn cadeauzak op samen met Jan Jansen. (Een van die nieuwe Witte Pieten die via dat werkgelegenheidsproject van het Nederlandse UWV in dienst is gekomen. Zijn werkhouding is overigens discutabel; hij staat alleen naar het beeldscherm van zijn telefoon te staren en hij zeurt voortdurend over alle afleveringen van 24Kitchen die hij mist.) Er bleek een puppy in de zak te zitten. Een levende! Een Duitse Dog nota bene. Die bakbeesten wegen met negen weken al vijftien kilo. Ik heb al in zoveel werkbesprekingen aangegeven dat we geen levende cadeaus kunnen geven. Beseft u wel dat we al die levende cadeaus ook door een schoorsteen moeten duwen? En dat in Nederland? Het land waar een politieke partij actief is die ‘Partij voor de Dieren’ heet. Het land waar allerlei activistische types lid zijn van stichtingen zoals ‘Wakker Dier'. Hebt u gisteravond het acht uur journaal gezien? Het was vernederend hoe we werden afgevoerd door de politie. Het spijt me Sint. De taaitaai is op. Ik hang mijn zak aan de wilgen. Met vriendelijke groet, Pedro

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Piet van de? derde generatie Hij is staat alleen naar het beeldscherm van zijn telefoon te staren. Zonder is? Wat is een bakbeest? Gewoon een ander woord voor dier/beest? Of heeft het nog een extra nadruk? Beseft u wel dat we de al die levende cadeaus ook door een schoorsteen moeten duwen? zonder de? Wat is taaitaai? Haha, hilarisch. Een ontslagbrief van zwarte piet, die notabene samenwerkt met een witte piet! Leuke invulling! Je hebt als schrijver echt pedro aan het woord gelaten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilithx, Ik heb nogal veel moeten schrappen en veranderen om rond de driehonderd woorden te blijven. Wel slordig al die kleine foutjes die zijn blijven staan. Dank je. Een bakbeest is een ander woord voor een overmatig groot voorwerp/dier/mens. Ik vond bakbeest grappig omdat ik bij bakken weer aan pepernoten moest denken (ik neem voor het gemak aan dat die ook worden gebakken door de Pieten). Taaitaai is een soort van koek die rond Sinterklaas wordt gegeten in Nederland. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Wat een heerlijk origineel stukje. We kunnen een massaontslag verwachten, de werkeloosheid stijgt. Sinterklaas wordt niet meer gevierd, minder inkomsten voor de ondernemers. Gedesillusioneerde kinderen die slechte schoolprestaties leveren, gaan spijbelen en overspannen ouders die zich ziek moeten melden. Hoe is dit allemaal zo gekomen? :thumbsdown: Ik denk dat zwarte piet heel goed zijn punt kan maken in 300 woorden. Kies de mooiste voorbeelden eruit en herschrijf het tot meer in geheel. Het is vrijdag pas Sinterklaas ;) Fantastische insteek! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B. Prima invulling van de opdracht - mooi dat Pedro ontslag neemt vanwege de cadeaus en niet om de discussie. En 'bakbeest' past heel goed. :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat bakbeest, geweldige vondst. En dan die taai taai, erg leuk gebruik gemaakt van uitdrukkingen in decembertintjes

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, ik vond jouw stukje ronduit prachtig! Ik vond het origineel en heb er erg om moeten lachen. Een Duitse Dog pup door de schoorsteen duwen :lol: Echt met heel veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Ik durf het bijna niet te zeggen maar eigenlijk ben ik wel tevreden met de ontslagbrief zoals die nu is :). Bedankt voor jouw reactie. @Jan P, Dank voor de reactie. @Dana, Decembertintjes, dat klinkt in mijn oren wel een beetje vijftig tinten... Dat werpt weer een heel ander licht op Sinterklaas en Kerstmis :). Dank voor de reactie. @Angelieke, Vermoedelijk is dat ook niet gelukt. Volgens mij past zo'n beest er echt niet door. Dank voor de reactie. @Tja, Dank je. En ja, Pedro heeft gelijk, je kunt het schip beter verlaten voordat het gezonken is. @Hemelgeest181, :) Dank je.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb me kostelijk vermaak met dit hilarische verhaal Kreeg het er net zo warm van als een dikke sjaal Die piet heeft de goede keuze gemaakt Het heeft me echt geraakt Mooi werk Johanna B. Daar kunnen we wat mee!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag RicharOtten Wat prettig dat je door hebt dat Pedro zich niet meer kan laten bedotten Het is een slimme Piet Ook al weet Sinterklaas dat nu zelf nog niet Bedankt voor jouw reactie Dat geeft weer aanmoediging voor een volgende actie Maar waar blijft jouw tekst Dat die er nog niet is, dat vind ik het gekst

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, erg genoten van een tekst die actuele irritaties op de hak neemt op luchtige wijze. Ik vind hem ook goed zo. Hij moet lang genoeg duren om de irritatie te onderstrepen. Een te korte tekst doet dat niet. Hoewel, zou ook een uitdaging zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
en dan is 'ie eindelijk door de schoorsteen gedouwd, moet 'ie ook nog in een schoentje gepropt worden ... lekker luchtig met actuele absurditeiten omgegaan, leuk gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile, Fijn dat je er weer bent. Dat was gevoelsmatig lang geleden :) Een nog kortere tekst zou in dit geval een hele uitdaging zijn. Wel fijn dat je het gelezen hebt op de manier zoals ik het bedoelde. Dank je voor je reactie. @Schrijvenmaar, In een schoen is denk ik onmogelijk. Behalve als het een hele grote schoen is. Of als je hem vilt en de inhoud van de hond elders opbergt. Maar dat zijn wel vergaande maatregelen waarmee waarschijnlijk het positieve verrassingseffect direct wegvalt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: maar voor mijn verrassingseffect was het perfect, dank voor het vrlijke begin van mijn onuitgeslapen morgen!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef Piet Pedro groot gelijk. Het loopt de spuigaten uit. Ik hoorde laatst dat iemand zijn schoonmoeder als surprise had gevraagd. Die kanjer van een schoonmama bleef halverwege de schoorsteen hangen. Nou vraag ik jou... Leuk verhaal, Johanna. Het zet mijn fantasie en lachspieren aan het werk.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna. Weet je, jouw schrijfstijl heeft iets fladderends. Ik voel de energie ervanaf spatten. Het leuke is dat die fladderende dingen soms vlijmscherpe messen zijn en andere keren lieflijke vlindervleugels. Dat maakt jouw schrijfsels verrassend en iets om naar uit te kijken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fata, door de rijm van RichardOtten zag ik jouw reactie over het hoofd - alsnog dank voor jouw reactie- @Dos, Inderdaad een goede oplossing om jezelf te ontdoen van lastige familieleden of andere plaaggeesten. Maar dat veranderd de Pieten in een soort van filantropische moordenaars (als je het zo kunt noemen). Dat is natuurlijk niet fijn voor die arme Pieten. @Annetteke, Anne, Allie en PetraO, Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna. Weet je, jouw schrijfstijl heeft iets fladderends. Ik voel de energie ervanaf spatten. Het leuke is dat die fladderende dingen soms vlijmscherpe messen zijn en andere keren lieflijke vlindervleugels. Dat maakt jouw schrijfsels verrassend en iets om naar uit te kijken.
Dank je, Leonardo! Dat is natuurlijk een geweldig compliment. Zo krijg ik ze graag. Dankjewel! Dat van die vlijmscherpe messen en die vlindervleugels klopt wel. Het is alleen de vraag of mijn verhalen doorgaans duidelijk genoeg zijn om zo gelezen te worden :).

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou echt van jouw manier van schrijven. Naast de Pietellende ook even je ergernis aan die vermaledijde smartphone door laten schemeren, maakt me nieuwsgierig naar de oorzaak. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Fenne. Ik moet toegeven dat ik zelf ook bijna ben vergroeid met mijn smartphone. Nieuws, sociale netwerken, onzinnige filmpjes, willekeurige non-informatie op internet, ik lees en zie bijna alles. En dan aan het einde van de dag concluderen dat ik weer eens geen zak heb uitgevoerd. Het troost en het beangstigd me dat ik niet bepaald de enige ben die dat doet. Ik ben bang dat we er niet slimmer van raken met z'n allen :).