Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#32 Van de straat geplukt

Mijn hoofd bonkt. De dreunende kerstmuziek zal daar zeker mee te maken hebben. Ik zie haar in de verte, ik vraag me af wat ze aan het doen is. Mijn zicht is wazig, mijn lichaam verdoofd. Dit is geen goed voorteken. Heb ik weer te veel gedronken? Hetzelfde gevoel dat ik heb als ik over een brug loop, hoogtevrees gemengd met angstaanvallen. Een paar keer met de ogen knipperen helpt. Ik zie een kerstboom. Hij is helemaal versierd met goud en engelenhaar. De kerstmuziek maakt plaats voor een snerpend geluid. Ze heeft een ladder erbij gepakt, maar in plaats van deze op te tillen, sleept ze het ding over de koude vloer. Het geluid dat de wrijving van het ijzer maakt, is te voelen tot in mijn vullingen. Ze zet de ladder naast de boom neer. Vier treden zijn er nodig voor haar om de kerstster aan de top te plaatsen. Ze knikt voldaan en stapt van de ladder en begint er weer mee te slepen. Mijn hoofd lijkt iets meer te kunnen bewegen. Ik kijk naar beneden en zie dat ik aan een stoel ben vast gebonden. Het is geen gewone stoel, eerder het soort stoel dat je bij de tandarts tegenkomt. Terwijl ik mijn hoofd naar rechts probeer te bewegen blokkeert er iets. Nog net zie ik wat lijkt op eenzelfde soort stoel. Daarop zie ik vrouwenbenen in een legging met tijgerprint. Daaronder twee schoenen met hakken. Er is geen beweging te ontdekken. Voorzichtig roep ik naar deze persoon, maar er komt geen reactie. De vrouw die de kerstboom aan versieren was, komt naar mij toegelopen. Ze draagt een lange witte doktersjas en heeft haar haar in een staartje. In haar hand draagt ze een map en bladert door een aantal papieren. Ze kijkt over de rand van haar brilletje en spreekt me toe. ‘Maak je maar geen zorgen om haar, ze was niet sterk genoeg.’ Nog voordat ik haar iets kan vragen loopt ze weer weg. Ze pakt een telefoon uit haar jaszak. ‘Subject A heeft de procedure niet overleefd. We gaan verder met Subject B. Inderdaad, de zwerver.’

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn zicht is wazig, mijn lichaam, verdoofd. Waarom heb je die komma tussen lichaam en verdoofd geplaatst? Om het extra te benadrukken of? Man, zo'n luguber verhaal! Ik ben nu wel benieuwd naar een vervolg, dus ga maar schrijven en je fantasie gebruiken :) Je hebt wel een beetje gesjoemeld met de brug hé, maar dat vergeef ik je graag!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
intrigerend plot, maar helaas slordiger geschreven dan ik van je gewend ben een paar puntjes die mij opvallen: -de komma tussen 'lichaam' en 'verdoofd' kan weg -ik zie ergens wel waarom je er een rust tussen wil, maar toch voelt het voor mij niet goed zo -hetzelfde gevoel als wanneer ik over een brug loop? of hetzelfde gevoel heb ik als ik over een brug loop? -helpt ipv 'blijkt te helpen' is misschien sterker, blijkt uit dat hij het weer succesvol toepast, en dat hij gewend is zijn burggenangst op die manier te beteugelen, zodat de zinnen wat logischer op elkaar volgen -'een nog snerpend geluid' moet ook iets aan gebeuren -'ze' kan niet verwijzen naar ladder; 'haar' zou kunnen, maar doet wel erg aan een vrouw denken, ik zou 'deze' gebruiken -tussen 'maakt' en 'is' eventueel een komma (meestal aan te raden tussen twee ww) en 'tand' bij 'vullingen' zou ik weglaten -de voldane-knik zin is erg opsommerig met al die 'en'-en, en bovendien is onduidelijk welk ritueel herhaald wordt. Ik vraag me af of je het knikken bedoelt, of het slepen met de ladder, maar de zin lijkt nog het meest te suggereren dat je dat je het plaatsen van de ster zou bedoelen, wat mij zeker niet het geval lijkt. -het verband tussen het galmen van de ruimte en het kunnen bewegen van het hoofd is mij niet duidelijk. -eenzelfde soort stoel? -vrouwenbenen in een legging? Of liggen ze los van elkaar? (Of eventueel met een punt ertussen: '...vrouwenbenen. Een legging ...') -schoenen met hakken (ik geloof niet dat 'hakkenschoenen' een woord is) - er een telefoon bij? (weet niet waarom mij dit beter klinkt, als ik erover nadenk zou ik zeggen dat 'een telefoon erbij' beter is, maar ik vind et niet lekker lopen zo) -komma na 'subject A' weg

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie voor de reacties. Ideeën voor verdere uitwerking zijn er wel :) @lilith, het was de bedoeling dat eruit kwam dat de zwerver geld was geboden om aan "iets" deel te nemen, maar mijn 350 woorden waren bereikt. @Lisette, dank voor je verbeteringen. Ik heb op het moment minder tijd om te schrijven, dus dit was een snel tussendoortje. Ik ga ze iig aanpassen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Over de slordigheidjes is al het eea gezegd. Kwa inhoud vind ik het een interessant verhaal. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend! Het twilight zone muziekje speelde op de achtergrond in mijn hoofd tijdens het lezen. De verplichte woorden subtiel gebruikt en de vrouwelijke beul goed neergezet door haar bezigheid om kerstsfeer te maken tijdens haar project Z! Luguber! ;) Zeer intrigerende invulling. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn verhaal Richard. Ik had ook associaties met de Twilight Zone. Kerstmuziek als martelwerktuig.. ik zie daar wel wat in :)