Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #32 / Sans rancune

Sans rancune Vorige week stond ie boven aan de reling. Kwam even kijken of de kersster wel goed werd gemonteerd, schreeuwde hij naar beneden. Op de keper beschouwd was ik ook niet echt dakloos, riep hij. Omdat de brug waaronder ik sliep tenslotte door mijn eigen bedrijf was gebouwd. En maar lachen. Toen ie me zag krabben informeerde hij nog luidkeels of ik soms op een bed van engelenhaar sliep, of dat ik toch last had van luizen. 'Een onberispelijk bestuurder, met een hart van goud' luidde de krantenkop boven het paginagrote artikel dat ik net over hem las. Mijnheer de wethouder was gevraagd om de nieuwe Minister van Binnenlandse Zaken te worden. De bestrijding van corruptie binnen het ambtenarenapparaat zou hij tot een van de speerpunten van zijn ambtsperiode maken. Er werd uitvoerig verwezen naar zijn rol in 'De affaire Den Balker', en dat zijn spijkerharde optreden 'het smeergeldnetwerk van de bruggenbouwer' had blootgelegd met het ontslag van tientallen ambtenaren en het bankroet van de eigenaar van het malafide bouwbedrijf als onvermijdelijk gevolg. Hij zag de nieuwe uitdaging dan ook met vertrouwen tegemoet volgens de verslaggever, die aan het eind van het stuk ook de lijfspreuk van de moraalridder citeerde: 'Wie naar de top wil, moet zijn hoogtevrees overwinnen'. Ik veeg al maanden mijn reet af met stroken krantenpapier, maar nu doe ik het voor het eerst met iets van genoegen. Japie kwam me die krant brengen, in zijn Amerikaanse slee. Hij had er ook nog wat foto's bij. Hij noemde dat zijn verzekering tegen mogelijke wijzigingen in het bestemmingsplan. Maar met het aanstaande vertrek van de wethouder had dit setje geen waarde meer voor hem. Ik mocht ze hebben, moest maar kijken wat ik er mee zou doen. En als ik een keer een gratis wip wilde, mocht ik langskomen. Dat ook. Vanwege de goeie ouwe tijd. Scherpe foto's. Mooie serie. Katja die haar legging met tijgerprint uittrekt. Katja die naakt knielt voor de wethouder. Katja die het gezwollen partijlid in de mond neemt. Op de achtergrond steeds het logo van de club: 'Sans rancune.' Een sarcastisch voorteken.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker, wat doe je nu? Ik begrijp er niets van. Ik heb het nu drie keer gelezen en ga door met lezen tot ik het wel begrijp. Of niet. De wissel tussen hij, ik, de bestuurder, Japie ... Katja plaats ik nog wel. Ligt het aan mij? Ik kom er op terug.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker,
'De affaire Den Balker'
en
Katja die het gezwollen partijlid in de mond neemt. Op de achtergrond steeds het logo van de club: 'Sans rancune.'
in één woord: Geweldig :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat'k het volledige verhaal door heb, maar het is wel een stevige boterham hoor Woodpecker om te lezen. Ik weet eigenlijk nog niet of ik het leuk of niet leuk vind.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Ja er moest nogal wat beleg op :) Rustig kauwen :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker: heb ik hard gewerkt vandaag, is het een aanstormende griep. Ik vat het nu voor de helft. Wellicht dat ik mij beter afzijdig had kunnen houden. De 'ik', de 'malafide' bruggenbouwer is nu een zwerver door de malafide bestuurder? Wat doet Japie ertussen met sleeën, foto's en wippen? Staat dit alles in verband met de zaak 'Den Balker' die ik niet ken? Vergeet maar wat ik schreef. Ik kom er niet uit.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik denk dat je aardig in de richting zit hoor, in ieder geval met de Ik en de malafide bestuurder. Japie kan ik ook niet helemaal plaatsen maar ik denk dat het een pooier is, die de HP kent uit de tijd dat hij nog een malafide bruggenbouwer was ( en wellicht zo nu en dan een hooggeplaatste mijnheer een meissie voor een avond cadeau deed om hem gunstig te stemmen). En ik denk dat Japie, naast het exploiteren van meissies, dan weer wat extra bijverdient met het chanteren van die zelfde hooggeplaatste malafide heren, en daartoe een verzameling pikante plaatjes heeft aangelegd. Dat wereldje zit ingewikkeld in elkaar! ;) Of misschien heb ik het helemaal mis en gaat mij eigen fantasie met me op de loop. Woodpecker, hoe dan ook een sterk verhaal! ~Wie naar de top wil, moet zijn hoogtevrees overwinnen'.~ ~Katja die het gezwollen partijlid in de mond neemt.~ Pareltjes! 8)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fata: Heb je even gemist, fijn je weer te horen :). Zoiets borrelde ook in mijn achterhoofd over Japie. Zucht. Is dit een mannenverhaal? @Woodpecker: je informatieverstrekking is wel, uhhh, rijkelijk te noemen. Laat je nu los. Drie keer is te veel op een avond :-).

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Fatamorgana, Japie plaats je aardig. Japie zal zichzelf in de moderne tijden echter nooit pooier noemen. Hij gaat met zijn tijd mee en hecht waarde aan de term 'adult leisure manager'. Daarom, of desondanks, rijdt hij graag in een Amerikaanse pooierbak. Zijn onderneming levert hem een stevige boterham op (dat had Lilithx #3 goed gezien). Chantage heeft hij tot op heden niet nodig als nevennering. Maar mocht het college van B&W ooit signalen afgeven die neigen naar de aandrang tot het sluiten van zijn winstgevende uitspanning, dan heeft ie altijd de foto's nog om aan te tonen dat hij in de behoefte van velen voorziet.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen die Japie worden genoemd, ik weet het niet. Het doet me altijd denken aan Vlugge Japie. Daardoor kan ik hem in jouw verhaal denk ik niet meer zien als de 'adult leisure manager' die hij is. Waar ik ook niet helemaal uit kom. Is affaire Den Balker een bestaande affaire? Verder vind ik het een mooi verhaal. Het onderste Katja-deel is -die met het partijlid- is sterk.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna, Dank je.
Mensen die Japie worden genoemd, ik weet het niet. Het doet me altijd denken aan Vlugge Japie. Daardoor kan ik hem in jouw verhaal denk ik niet meer zien als de 'adult leisure manager' die hij is.
Ja, dat blijf je altijd hebben. Noem je hem Piet, reageren mensen weer dat ze een lieve oom hebben die Piet heet, wiens karakter en integere wandelgang niet corresponderen met die van een 'adult leisure manager'. Met andere woorden: het is geen bewuste keuze, maar je moet wat. X leek me neutraler, maar ook weer overdreven. Bovendien krijg je dan weer vragen waarom het niet Y kan zijn. Dus hield ik het maar op Japie.
Waar ik ook niet helemaal uit kom. Is affaire Den Balker een bestaande affaire?
Werkelijk geen flauw idee. Wat mij betreft zou het puur toeval zijn. Maar ik kan het natuurlijk niet uitsluiten.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Adult leisure managers met foto's van gezwollen partijleden dat moet je gewoon af en toe even laten op zichzelf laten staan in volle glorie als het ware Maar ook de relatie tussen ex-bruggenbouwer en wethouder vind ik mooi weergegeven. Zo blijkt maar dat ook met een schijnbaar absurde opdracht men toch een heel serieus, ingetogen verhaal kan bouwen, indrukwekkend op zich.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal snapte ik wel, hoewel ik ook wel even gespiekt heb bij de reacties. Ik vond het wel vrij taai. Dat ligt aan mij. Zodra het over bestuurders en ambtenaren gaat ben ik al snel geneigd het stuk over te slaan. In dit geval heb ik het wel gelezen. Al met al mooie invulling van de opdracht!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En... Ik heb ook een nieuwe uitdrukking geleerd door jouw tekst, Woodie! Iets op de keper beschouwen; ik had er nog nooit van gehoord.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Dank je. Standvastigheid is inderdaad een deugd :) Absurde opdrachten zijn dagelijkse kost :nod:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angelieke, Dank je. Ik kan me dat voorstellen, die weerstand tegen bestuurders.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En... Ik heb ook een nieuwe uitdrukking geleerd door jouw tekst, Woodie! Iets op de keper beschouwen; ik had er nog nooit van gehoord.
Ah, leuk. Ik proef een uitdaging om de volgende keer nog zoiets van stal te halen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werkelijk een goed verhaal, Woody. Ik heb het wel een paar keer moeten lezen om er zeker van te zijn dat alleen de malafide bruggenbouwer aan het woord was. Op een heel natuurlijke manier heb je de zes woorden weten te integreren. (Daar zag ik tegenop) Ik vermoed dat de nieuwe minister nog eens last van hoogtevrees gaat krijgen. Ik vermoed ook dat jij hele vieze verhaaltjes kunt schrijven, veel viezer dan ik ooit zou kunnen. :rolleyes: Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. En ja, ik houd mensen graag even van de straat :)
Ik vermoed ook dat jij hele vieze verhaaltjes kunt schrijven, veel viezer dan ik ooit zou kunnen. :rolleyes:
Weer een uitdaging.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed ook dat jij hele vieze verhaaltjes kunt schrijven, veel viezer dan ik ooit zou kunnen. :rolleyes: .
Dat vermoedde ik ook al ;)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als de anderen raakte ik de draad kwijt in het verhaal. Het was vast engelenhaar. Met frisse blik de tekst opnieuw gelezen. Het is schitterend geschreven, knap gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik zo sterk vind aan je verhaal is dat alleen het woord kerstster me opviel, naar de rest heb ik gewoon moeten zoeken. Een sterk verhaal, Woodpecker.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, Dank je.
dat alleen het woord kerstster me opviel, naar de rest heb ik gewoon moeten zoeken.
Dat komt omdat ik me na het gezeur over de Pieten ben gaan bekwamen als Paashaas :nod:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks de uitgebreide reacties heb ik het verhaal goed tot me door moeten laten dringen totdat ik het geheel duidelijk op mijn netvlies had. Waarschijnlijk ligt dit aan het late uur. Erop nakauwend ( zeer stevige boterham! ) kom ik tot de conclusie dat het geheel perfect klopt. :thumbsup: De pareltjes met veel plezier gelezen! :D