Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 32 - Hoop

De druppels aan het plafond van de tunnel zwellen langzaam op tot ze te zwaar worden en naast mij naar beneden spatten. Ik kijk naar het plafond en probeer in te schatten wanneer de druppels groot genoeg zijn om te vallen. Ik tel ze, maar onthoud niet hoeveel het er al geweest zijn. Vreemd dat je gehecht kunt raken aan een lugubere omgeving. Het zwakke schijnsel van de lampjes aan de vochtige muur, de geur van urine en soms het gesnurk van een buurman. Dit is mijn thuis. Als ik na een dag doelloos rondlopen weer hier kom voor de nacht lijkt het of de deur van mijn huis opengaat, ook al is het in werkelijkheid een kartonnen doos die ik op de grond leg. Vanavond is mijn buurman er ook. Bedwelmd door de alcohol brabbelt hij naar me, maar valt al snel in slaap. Zijn hoofd rust op een tijgerprint. Zal de legging zijn van de vriendin van de dag. De doos is veel te klein voor mijn hele lichaam. Ik ben al blij dat hij mijn hoofd beschermt tegen de openbaarheid. Ik ben eraan gewend dat mijn benen nat worden. Langzaam vervaagt de dag en zak ik in het leukste gedeelte van mijn leven. Ik loop trots over een brug, ik heb hem zelf gebouwd. Op de rand van bewustzijn bedenk ik me dat ik hoogtevrees heb. Snel ga ik over die rand heen en droom verder. Boven op de brug staat een kerstboom. Hij verlicht de hele stad. Hij is prachtig. Op de hoogste tak draagt hij een kerstster van goud. Door het engelenhaar lijkt de boom op een prachtige vrouw. Ineens buigt ze over mij heen en kust mij op mijn mond. Ik schrik wakker en zie vlak naast mij mijn buurman plassen tegen de muur van de tunnel. Ik kruis mijn armen en hoop dat deze droom een voorteken is. Misschien ontmoet ik haar morgen. De dame met het engelenhaar die mijn leven weer glans geeft. Een druppel patst op mijn schoen en ik val weer in slaap.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Lilithx, ik wilde graag het contrast laten zien tussen de harde werkelijkheid en de wereld waar de hp graag in zou wonen. Bedankt voor het lezen. @ schrijvenmaar, voor de hp tellen alleen zijn dromen. De werkelijkheid is niet erg mooi voor hem. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke, Dat contrast tussen werkelijkheid en droom laat je goed zien. Met een paar raak gekozen details vd omgeving: de druppels, de vochtige muur, de geur van urine enz. zie ik de zwerver zo voor me. Goed gedaan.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het contrast is heel duidelijk. Ik vond het een heerlijk verhaaltje. Hopellijk heb je vannacht onderdak. Droom of werkelijkheid, het wordt echt te koud in de doos.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ JanP. dank je dat je het verhaal mooi vond. Ik heb me ingeleefd in het slapen in zo'n tunnel en zag de druppels en voelde het vocht tegen de muren. Fijn, dat die sfeer een beetje is overgekomen. @ maddbrug, :o oei, ik bloos van jouw reactie. Hartelijk bedankt voor jouw mooie woorden. @ Tja, dank je voor je compliment. Weet je dat ik vaak aan daklozen denk als het koud begint te worden. Ik denk me vaak in hoe het is om dan op straat te slapen. Ik heb het erg goed, maar ben altijd een beetje bang dat ik ooit nog op zo'n manier eindig. @ Johanna, dank voor je compliment. Je hebt helemaal gelijk. Zolang je nog mooie dromen hebt is er hoop (zie titel) @ Allie, ik ben blij dat je mijn verhaaltje mooi vond. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik dacht ook een beetje aan het meisje met de zwavelstokjes ... de laatste dromen ... en dan gehaald worden door een mooie/ lieve/ warme dame

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelieke: Ontroerend verhaal door de hoop die de hp (nog steeds) koestert. Het schrijnt ook door de mensonterende omstandigheden. Wellicht moeten wij met kerst allemaal een dakloze aan onze tafel noden. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Angelieke,Ik zou alleen de druppels ofwel op de grond laten spatten, danwel naar beneden laten vallen. Naar beneden spatten zie ik niet voor me. Verder helemaal eens met eerdere commentaren!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk begin door de beschrijving van de setting waardoor de lezer zich meteen kan plaatsen in de situatie van de HP. Origineel het droom gebruik. :thumbsup: De verplichte woorden er rustig tussendoor gestrooid. Kortom een goed verhaal, graag gelezen! :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schrijvenmaar, ik vind het erg leuk dat je dat verhaal noemt. Het was inderdaad mijn inspiratie voor dit verhaal. Ik vind het meisje met de zwavelstokjes zo zielig. @ Mili, dank je wel voor je mooie commentaar. Inderdaad moet ik vaak denken aan daklozen en vooral met koude dagen. @ Bart, dank je voor je commentaar. @ Marietje, dank je wel voor je mooie compliment

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest inderdaad als een sprookje Angelieke, prachtig. De droom als het leukste deel van iemands leven... Triest, maar in veel gevallen realiteit denk ik. Mooi hoe je alle harde details ook beschrijft. Ook ik hoop van harte op een 'En ze leefden nog lang en gelukkig'. :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Fatamorgana, bedankt voor het lezen en je mooie compliment. Ik hoop ook dat de hp weer een mooi leven krijgt, maar ik vrees dat het niet gaat gebeuren. Dan maar blijven dromen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke, werkelijk een mooi verhaal over een doorgewinterde zwerver, die de armzalige toestand waarin hij verkeert nog op waarde weet te schatten. Hoe is het mogelijk dat zo'n positief ingesteld persoon in die toestand terecht is gekomen? Handig van je, dat je hem in droomtoestand brengt en dan de verplichte woorden aan de orde laat komen. Een kerstboom die de hele stad verlicht, opgesmukt met engelenhaar en zich vooroverbuigt om hem onder de brug een zoen te geven ... het kan alleen in een droom... Voorstel als laatste zin, als herbevestiging van zijn eerdere vermoeden: Een druppel patst als een natte zoen op mijn lippen uiteen en ik val vredig in slaap. De 2e x 'de druppels' zou ik vervangen door 'ze'. Het is de zwerver die het verhaal vertelt. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat hij 'plassen' zegt. Veel eerder 'pissen'. Dus schroom niet om het uit zijn mond op te tekenen. Zoals gezegd: een mooi verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dos, dank je wel voor je feedback. Hij slaapt met zijn hoofd in een doos dus daar kan geen druppel op vallen. Hoewel ik dat idd wel mooi vind. Misschien is de zwerver van oorsprong van goede komaf en praat hij ook nog in zijn oude jargon. Anders schroom ik niet om het woord "pissen" te gebruiken hoor. Ik heb het juist bewust hier niet gebruikt. De druppels kunnen minder. Twee x is niet zo mooi inderdaad. Ik vind het fijn dat je je verdiept in mijn verhalen en mij laat zien wat er beter kan. Mijn hartelijke dank daarvoor. @ Anne, dank je wel. Ik hoop het ook, maar vrees dat het bij een droom blijft.