Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wat is er aan de hand? - schrijfopdracht #31

Het is even wennen aan de nieuwe schrijfopdracht. Er gaat van alles door me heen. Al veel te lang ben ik bezig met dit soort zaken. Dit lijkt mij een verkapte meditatie-oefening. Het eerste wat bij me opkomt is: tiens, dat is leuk dat men zich in schrijven-on-line op gewaagd terrein begeeft. Ten tweede: dat is moeilijk want ik zal niet veel te schrijven hebben. Ten derde: wat gaan de schrijvers-on-line ermee aanvangen? Ok. Ik spring erin. Op gevaar af helemaal de mist in te gaan. Bij een goed geleide meditatie onder een ervaren persoon is het mogelijk om de stilte te bereiken. Na oefening kon ik zelfs na een tijdje het lichamelijke functioneren horen. Harteklop, ademhaling, bloedsomloop. Een genot, een wonder! Na jaren oefenen kwam ik zonder hulp in de vredige toestand waarin wereld en lichaam verdwijnen. Leegte en stilte en.... een zwart gat dat zich vulde met kleuren die voorbij zweven. Fel oranje maakt plaats voor diepblauw, purper, pauwblauw, groen, geel... Een palet aan kleuren. Stilaan groeide er een verlangen om de kleuren achterna te zweven. Tegelijkertijd ontstond er angst om alles totaal los te laten. Om in het niets te verdwijnen. Regelmatig probeerde ik de drempel naar het niets over te zweven, het lukte me niet... Het zwarte gat blijft mij te duister, te beangstigend. Wanneer ik voelde dat ik erin ging tuimelen, sperde ik direct mijn ogen wijd open. Ik mediteer nu op mijn manier de hele dag. Terwijl ik de hond uitlaat en naar de blauwe hemel kijk, als ik de afwas doe en het zeepsop mijn handen wit kleurt, met de vuilbak buiten te zetten en de pauwblauwe nachthemel te bewonderen of als ik door het gras loop en de madeliefjes wit door het groene gras zie schemeren. I Voorlopig is dit genoeg.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi kijkje in de wereld van de meditatie. Realistisch en duidelijk beschreven. Dat zwarte gat brengt je misschien wel de mooiste schrijf inspiraties! ;) Fijn om weer iets van je te lezen! Welkom terug Blavatski! :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U Marietje, fijn om elkaar weer te ontmoeten! Ik had pc-problemen die uit de hand liepen, maar we zijn terug. Ja, en wie weet komt de inspiratie daadwerkelijk uit het zwarte gat. Schrijfopdracht 30 was ook leuk om te doen. Nog een fijne avond. :p

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Ik vind dit een sierlijke tekst. Maar eigenlijk ben ik benieuwd wat er dan wel niet in dat zwarte gat kan zitten. Op een of andere manier lijk je me niet het type om bang te zijn voor zwarte gaten. In de laatste alinea lees ik dat we eigenlijk allemaal, op onze eigen manier mediteren.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn U inderdaad weer te zien en te lezen. Tiens, dacht ik, dat is weer een tijd geleden :). Dag Blavatski, ik heb het eerder gezegd, ik houd van uw geschreven woord, door de stijl, de vorm, de gekozen woorden hoewel zij doordrenkt zijn, mag ik het zeggen, van een m.i. grote c.q. zware melancholie. Nu uw pc weer snort, verwacht ik iedere week uw bijdrage! Tot dan.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:nod: Dag lieve mensen, fijn weer in Uw midden te mogen vertoeven. Ik ben juist terug van een meditatieve wandeling in een door staking lamgelegd Antwerpen...Griezelig "de stilte" op straten en pleinen, alle terrassen en winkels goed gebarricadeerd. Wat je noemt "een zwart gat." Ja Mili, ik denk dat ik wel wat last van melancholie heb. Heb geprobeerd dit te verhelpen met meditatie; het werd alleen maar erger. Het is een eenzaam zoeken naar je diepere kern waarin je toch niet springen durft. Althans ik niet. Het is zoals Johanna B schrijft: men kan mediteren in de dag dagelijkse handelingen en dat is fijn. Groetjes aan allemaal en dank voor de lovende woorden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven en blijf vooral weg bij dat zwarte gat als dat jou beangstigt. Blijf kijken naar de pauwblauwe nacht, dat lijkt me vele malen mooier.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski of beter: Marijcke? Dank voor je durf. Dat je naar aanleiding van deze oefening toch weer in stilte durfde te gaan zitten. Zoiets vraagt moed. En ik ben erg blij dat ik je met deze opdracht weer aan het schrijven kreeg (want dat was precies de bedoeling!). Je noemt het een "verkapte meditatie-oefening"? Misschien is het dat ook. Is dat erg? Is dat gewaagd? Ga ik als schrijfdocente hiermee over bepaalde grenzen heen? Ik heb al zo vaak gehoord dat ik OF ... OF moet kiezen (OF voor het schrijven, OF voor het meditatieve, helende werk dat ik ook doe). Maar ik heb al doende geleerd dat ik niet hoef te kiezen. Dat ik allebei mijn passies perfect kan uitleven en uitdragen en dat het bovendien tot verrassende resultaten leidt. De komende maanden mag je dus meer van dit soort opdrachten verwachten. Inderdaad is het bijzonder fijn dat Schrijven Online zich op gewaagd terrein beweegt (en ik ben hen daar bijzonder dankbaar voor). PS: wees niet bang voor het zwarte gat, het is slechts "de angst om de angst". De angst om "wat er zou kunnen zijn", de angst om al die doodgezwegen, weggeduwde herinneringen of verlangens of ... Maar ... in werkelijkheid is de totaalsom van dit alles niet zo erg als jij denkt dat ze zullen zijn. Kortom: durf het idee van het zwarte gat een keer in twijfel te trekken. Het zwarte gat is ook maar een gedachte. Sper doodleuk je ogen eens een keer NIET open, heel gewoon, vanuit een kinderlijke nieuwsgierigheid, en werkelijk ... je zal om jezelf mogen, kunnen ... lachen. Of nog beter: ga terug 15 min in meditatie, roep met opzet het zwarte gat op ... en beschrijf daarna 15 min lang, zonder je pen op te heffen, jouw zwarte gat. Wat zit er allemaal in? Een schaamtemoment? Een dertig jaar oud schuldgevoel? Ik ben alvast ontzettend benieuwd! Jij ook?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha. Mediteren is een probleem. Met of zonder oefening. Ja, wat zullen de ander sollers ermee doen? Linke soep, hoor. Je kunt geen mens vertrouwen en je bent roekeloos in het diepe gesprongen zonder zwemdiploma. Lekker stukje om te lezen. Wat een fantasie hebben mensen toch.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Stof om over na te denken. Hallo Blavatski, wat heb je mooi over de kleuren geschreven. Dat donkere zwarte gat; het is maar net hoe je daar tegenaan kijkt. Voor mezelf houd ik het ermaar op dat dat hetgene is, wat we al dan niet zullen aantreffen na ons overlijden. Overlijden is dus over het lijden heen. Het zwarte gat laat ik dus het zwarte gat maar. Treffend vind ik jouw positiviteit van de kleuren in de natuur: witte madeliefjes met een geel hartje in het groene gras, de blauwe lucht enz. en dat tegenover het zwart. Blijf de kleuren maar ontdekken. Kleuren kun je ook vertalen in leuke dingen die je overdag tegenkomt; je voelt je dan opgevrolijkt! Ik ben blij met je stukje, dankjewel. Nu even naar Tja. Tja, mediteren is geen probleem, het is gewoon ontspannen en dat is wel een kunst op zich in deze tijd. Begin je goed ontspannen de dag, dan heb je voor jezelf al een stuk gewonnen. Eerlijk is eerlijk, het lukt niet altijd. Je kwetsbaar opstellen is linke soep; toch kun je ermee winnen. vrg

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag lieve mensen allemaal. Leuk om de verschillende reacties te lezen. Voor mij ging het erom dat ik de gelegenheid kreeg hier op Schrijven-on-line, mijn ervaring te mogen/kunnen delen op het gebied van meditatie. Ik zeg niet dat mijn mening de juiste is, noch dat mijn ervaringen zo speciaal zijn....maar... Ik heb het fenomeen meer dan 35 jaar sporadisch in mijn bezigheden toegelaten met afwisselend succes. Ik heb mij in het verleden enkele malen "in trance" laten brengen door een sterk medium en ik kan met mijn hand op mijn hart verklaren dat ik zaken gezien en gezegd heb die NIET te verklaren zijn. Gedachtekrachten, ik heb ermee gespeeld;,(oeioei: mijn karma zwaar verzwaard) hypnotiseren, magnetiseren, horoscopen tekenen, berekenen en uitleggen, de Tarot-en andere kaarten leggen, pendelen, séances gehouden in intieme kring, Ik heb geleerd en onderzocht en uitgeoefend denkend aan de spreuk: onderzoek alle dingen en behoud het goede! Ik kreeg een bloeiende "praktijk" , ik ontmoette veel mensen, van hoog tot laag, boeiende en minder boeiende en ik denk dat ik hier en daar mensen een goede duw in de rug gegeven heb. Uit eindelijk ben ik tot de slotsom gekomen dat het èchte leven geleefd moet worden als je je verantwoordelijkheden tegenover je gezin en medemensen op wilt nemen. Met de voetjes op de grond blijven, niet te veel dromen/fantaseren, want het is inderdaad "linke soep" als je er te diep in gaat. Veel grote denkers/filosofen zijn krankzinnig geworden omdat men het ultieme antwoord niet krijgt. Er blijft een sluier over hangen. Onze hersenen zijn niet in staat "het bovennatuurlijk" te vatten. Ik ben inderdaad moedig geweest en heb grote sprongen in het duister gezet; ik heb nergens spijt van, het was boeiend en leerrijk, maar als ik in dat zwarte gat zou springen??? wie weet kom ik ergens terecht waar ik helemaal niet wil zijn. Ik zou mijn madeliefjes missen. Toch raad ik iedereen aan de aangeboden ontspanningsoefening te doen en je ervaringen op te schrijven. Als je niet te ver gaat is een ontspanningsoefening of meditatie-oefening een openbaring. Veel succes. Tot slot een dankwoord aan mevrouw Joey.....U mag me Marijcke noemen en ik was blij verrast met Uw uitgebreide commentaar en goede raad. Ik kijk al uit naar een volgende bijzondere wekelijkse schrijfopdracht.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#11 Ik heb jouw reactie met respect en bewondering gelezen. Jij bent een zeer interessante dame! :nod: En wat een bron van inspiratie moeten jouw ervaringen zijn. Ik hoop nog veel van je te kunnen en mogen lezen! ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marietje voor de lovende woorden. Het is niet mijn gewoonte mijn persoonlijk leven aan de openbaarheid prijs te geven; ik denk niet dat de buren mij een interessante dame vinden, hoogstens een beetje excentriek. Ik denk niet dat ze mij kennen. Ik heb mij zo goed als mogelijk uit het paranormale wereldje teruggetrokken en heb nu meer rust in mijn leven. Eindelijk kan ik me uitleven in het schrijven en dichten. Zalig gewoon die oude dag! Het spirituele blijft wel de rode draad in mijn leven, ja, ik denk ook dat ik daar mijn inspiratie in vind. Ik heb mij hier op deze site een weinig bloot gegeven omdat ik heel graag zou willen dat meer mensen zich zouden gaan verdiepen....op welke manier dan ook. Het is zo lonend om je open te stellen voor wat Shakespeare al verkondigde: " er is meer tussen hemel en aarde..." Warme groetjes.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
http://blogimages.seniorennet.be/mam/small_457172-b9888b7d719e79039070b9fd114d73c1.jpg
Bart, als beginneling heb ik zelf ook al geprobeer hier de foto van de hond te plaatsen door de rode url van Blavatski tussen de [img]s te plaatsen. Er verscheen geen foto. Ik heb nu ontdekt dat deze url niet compleet was en ook hoe je de complete tevoorschijn tovert. Weer wat bijgeleerd. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, ik probeerde een bloemetje naar Marietje te sturen volgens de aanwijzingen; toen dat niet lukte probeerde ik een eigengetrokken foto van mijn hond; ook dat lukte niet, en toch staat de foto hier, wie helpt me eruit? Hoe kom ik aan een complete url? Dank duizend maal dank. Het mediteren gaat me beter af! :lol:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de cursor zet op je de rode url uit #15 zet dan verschijnt er 12 seconden lang de complete url in een venster. Die moet je dus snel noteren. Deze url laat je vooraf gaan door  en sluiten met , zonder spatie ertussen. Dan op 'Bewaren' drukken en je hond verschijnt in beeld.