Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #31

Wat is er aan de hand? Ik zit hier goed, lekker rustig. Er is alleen de klok die me helpt bij de tijd te blijven. “Ach wat, jij die altijd toch alle tijd heeft, er is geen enkele eer aan te behalen met wat jij bij de tijd blijven bedoelt” Dat kan wel zijn, en toch hoor ik tenminste ook dat er vogeltjes fluiten buiten en er zijn tijden dat jou dat volkomen ontgaat. “Maar ik hoor wel dat de koffiepot ruzie heeft met de klok en aan het pochen is dat hij (of is het een zij?) harder geluid kan maken” Of de koffiepot harder geluid maakt vind ik niet belangrijk waar het mij om gaat is dat ik dat geluid kan stoppen. En of het een zij of een hij is weet ik niet en interesseert me ook niet. En de klok kan, sterker nog, wil ik niet stoppen. “Oké, blijft het verkeer over, wat denk je daar aan te doen, terwijl jij hier zo lekker rustig zit?” Ik hoef daar niks aan te doen, waarom zou ik. Ik zei toch lekker rustig? “Nou, de hoofdpijn dan, of zoals jij het altijd zegt, de koppijn” Daar tegen kan ik niks aan doen. Het enige zou zijn langer slapen, en voor de echte lange slaap ben ik nog niet lang niet klaar.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is er aan de hand? Ik zit hier goed, lekker rustig. Er is alleen de klok die me helpt bij de tijd te blijven. “Ach wat, jij die altijd toch alle tijd heeft, er is geen enkele eer aan te behalen met wat jij bij de tijd blijven bedoelt” Dat kan wel zijn, en toch hoor ik tenminste ook dat er vogeltjes fluiten buiten en er zijn tijden dat jou dat volkomen ontgaat. “Maar ik hoor wel dat de koffiepot ruzie heeft met de klok en aan het pochen is dat hij (of is het een zij?) harder geluid kan maken” Of de koffiepot harder geluid maakt vind ik niet belangrijk waar het mij om gaat is dat ik dat geluid kan stoppen. En of het een zij of een hij is weet ik niet en interesseert me ook niet. En de klok kan, sterker nog, wil ik niet stoppen. “Oké, blijft het verkeer over, wat denk je daar aan te doen, terwijl jij hier zo lekker rustig zit?” Ik hoef daar niks aan te doen, waarom zou ik. Ik zei toch lekker rustig? “Nou, de hoofdpijn dan, of zoals jij het altijd zegt, de koppijn” Daar tegen kan ik niks aan doen. Het enige zou zijn langer slapen, en voor de echte lange slaap ben ik nog niet lang niet klaar.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed naar de omgeving geluisterd. Je hoort je opdrachtgeefster duidelijk tot je spreken. Leuk bedacht. (Daar kan ik niets tegen doen) (. vergeten achter koppijn") Ik hoop dat je koppijn inmiddels over is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is denk ik letterlijk de opdracht. Je hebt een kwartier lang geluisterd. Daarvan heb je een prettig leesbare tekst gemaakt. Maar ik ben nu met name nieuwsgierig naar jouw relatie met de tijd (de klok in dit geval), en de hoofdpijn en de slaap.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige zinnen hebben een opvallend lekker ritme, ik weet niet of dat vanzelf gaat, of dat je erover nagedacht hebt, maar het leest prettig. Ik geloof niet dat ik de zin "er is geen enkele eer aan te behalen met wat jij bij de tijd blijven bedoelt" begrijp. En ik snap niet waarom de ene helft van de dialoog niet tussen aanhalingstekens staat. Leuk dat het gedachten zijn, maar als ze niet 'uitgesproken' worden, kan er niet op gereageerd worden door de andere stem, volgens mij.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat de helft van de dialoog tussen aanhalingstekens staat om het onderscheid met de andere helft duidelijker te maken. Best een creatieve oplossing, vind ik, want als je in/met jezelf praat, kan dat onderscheid natuurlijk snel vervagen. Met plezier gelezen, Smalrac.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest even nadenken een koffiepot die ruziemaakt met een klok. Maar die koffie maakte zeker dat geluid. Als de stoom erin toch een klein kiertje kan vinden om te ontsnappen? Heeft de koffie gesmaakt?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nieuwe avatar zie ik, Smalrac. Ik kan mij wel vinden in hetgeen Bart zegt over de aanhalingstekens. Je wilt onderscheid maken tussen de twee 'stemmen'. Technisch gezien denk ik dat schrijvenmaar wel een punt heeft. [En de klok kan, sterker nog, wil ik niet stoppen.] En de klok kan de pot op? Of 'en de klok, sterker nog, wil ik niet stoppen'. Naar de #32! Schijnt over een zwerver te gaan ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je bijdrage, Smalrac. Vlotte tekst. Maar wat mij vooral opvalt is de tegenstrijdigheid. Je schrijft: "Ik zit hier lekker rustig ..." maar al snel wordt duidelijk dat je daar allesbehalve in stilte zit, en dat de dingen behoorlijk ratelen, zowel om je heen, als in je hoofd. Precies die tegenstrijdigheid kan je stilistisch gaan uitwerken. Eigenlijk schreef je een schets voor wat een behoorlijk goede tekst kan worden: bijvoorbeeld een column over de stilte in jezelf versus het lawaai om je heen, en omgekeerd: het lawaai in je hoofd terwijl je in volledige stilte zit. Het beeld van de ruziënde koffiepot en de klok kan ook verder uitgewerkt worden: waarover gaat precies die ruzie? Het is immers een ruzie die zich afspeelt in jouw hoofd, en die zou je kunnen uitwerken als een metafoor voor x of y of z. En dan pas zou je ook de titel van de opdracht beantwoord hebben: wat is er (nu werkelijk) aan de hand? Wat ligt er achter jouw stilte? Wat ligt er in de witregels van jouw tekst?