Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht 31 - lilithx

Ruwe versie: Oké mijn ogen zijn toe. Wat maakt die computer een hels lawaai en dan die klok op de keukenweegschaal in de kast die de hele tijd maar tikt. Zou ik de seconden kunnen tellen? Een, twee, drie, eeh ons vuurtje ploft. Hatelijk, dat vuur op petroleum, stinkend ding. Nog even en ons ventilatiesysteem wordt geïnstalleerd en met dat een nieuwe thermostaat en boiler. Lekker warm, ook zonder deken en dat stinkend ding. Sjjt, stil Lilithx (hier dacht ik natuurlijk aan mijn eigen naam, maar hihi die is geheim). Wat zou er op televisie zijn? Oh, de hond kruipt in de zetel. Momo, uit. Aah nee ik mag niet roepen, zelfs niet bewegen. Zou het bijna tijd zijn? Nee, nog niet. Argh, ik bak hier echt niets van! Stilte in je hoofd, concentreer je. In en uit, in en uit, in en uit. Het is grappig, de televisie staat op mute en toch lijk ik hem nog steeds te horen. Straks maar volledig uitzetten, dan kan ik mijn boek eindelijk uitlezen en aan het nieuwe beginnen. Oh ja die recensie moet de achtentwintigste al binnen. Hoe lang nog voor die vijf minuten om zijn? Ja sorry, maar 15 was echt veel te lang! Ja, daar is het belletje. Eindelijk ik mag mijn ogen opendoen en de hond op zijn poten tikken. Uit, Momo! Gladde versie: Vandaag leg ik de diepste lagen van mijn ziel niet bloot. Het zou te pijnlijk zijn, te vers. Ik zou er slechts weemoedig van worden. Toch wil ik graag aan deze opdracht deelnemen. Het is eens iets anders, niet? Dus nu zit ik hier, luisterend en hopend dat ik het stemmetje in mijn eigen hoofd tot stilzwijgen kan dwingen. Onze vaste computer en klokje van de keukenweegschaal vechten om de titel van grootste klepel. De ene probeert de andere te overtreffen. Zou ik de seconden kunnen tellen? Een, twee, drie. Nee, dat loopt niet vlot. Ik word afgeleid door het ploffen van ons vuurtje. Dat hatelijke, stinkende ding op petroleum. Na de installatie van ons ventilatiesysteem, en met dat ook de nieuwe thermostaat en boiler, vliegt het onmiddellijk op zolder. Enkel te gebruiken in geval van nood; wie weet halen we het binnenkort alweer van onder het stof tijdens één van de befaamde stroompannes. "Sjjt, daar moet je nu niet aan denken, Lilithx." De hond springt de zetel in. Hij weet nochtans dat het niet mag. Ik maak aanstalten om te roepen 'uit', maar dat kan niet. " Ik mag niet roepen, noch bewegen. Dat was de opdracht, toch?" "Inderdaad." "Is het al bijna tijd?" "Geen idee, ik ben geen helderziende." "Argh, ik bak hier echt niets van!" "Adem rustig in en uit, in en uit, in en uit. Zie, het lukt je wel." "Het is grappig, de televisie staat op mute en toch lijk ik hem nog steeds te horen." "Natuurlijk en je weet ook wat er op is zeker." "Hoelang nog voor die vijf minuten om zijn? " "Vijf minuten van de vijftien, wat klaag jij nu, zeurpiet. Hoor, het belletje gaat al." Eindelijk! Ik mag mijn ogen openen en de hond op zijn poten tikken. Momo, uit!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee of ik echt wel een goede gladde versie kan maken. Ik lees het nu terug als mijn gedachtestroom, in sneltempo, want zo denk en praat ik vaak. En eigenlijk vind ik dat best leuk.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is inderdaad een soort 'stream of consciousness' maar volgens mij zaten die twee dagen 'sudderen' heel bewust in de opdracht.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De gladde versie komt nog hoor, ik wou gewoon beide versies hier neerzetten. Heb het even toegevoegd aan mijn korte inleiding.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx, Het is heel naturel, mooie associatieve gedachten.
Het is grappig, de televisie staat op mute en toch lijk ik hem nog steeds te horen.
vind ik erg mooi!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Ik denk dat Momo jou een druk baasje vindt. Met janp eens, mooie zin met die tv. Ik hoop dat die niet gladgestreken wordt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lili, in wezen zijn het voornamelijk de geluiden die je scherp(er) waarneemt en weergeeft. De computer, klok, ploffend vuur, kruiphond, mute-televisie en dan het verlossende belletje. En je bent ongeduldig, dat proef ik ook. En volgens mij ben je, als je niet slaapt, een rebbel :nod:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx, Ik vind het erg mooi geschreven, het typeert jou helemaal. Door al de stukjes die jij tot nog toe schreef heb ik een idee over jou gevormd dat telkens weer erg sympathiek voor mijn geestesoog verschijnt. Het ploffen van dat stinkend petroleumvuurtje... bijvoorbeeld... een heel intens en bijzonder leuk detail. Heel mooi dat je dat vermeldt en ik zie het zo voor me. Je kameraadschap voor de hond en 'ach ik bak hier niets van', zo innemend... Ja ik geef het toe: als je straks je boek gaat pakken en gaat lezen wil ik graag naast je zitten. En voor je foute gedachten gaat koesteren over deze oude rakker: ik bedoel het allemaal gewoon als zielsverwant hoor, verbeeld je dus maar niets. Ik wil me gewoon heel graag in jou gezelligheid verplaatsen. Zeer genoten van dit stukje hoor! Oh, en wat mij betreft hoeven we helemaal geen gladde Lilithx hoor.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, Woodpecker en Jan: dat gladstrijken, ik zie er al tegenop. @mili: ongeduldig, dat past inderdaad wel bij mij. Ik heb me proberen concentreren op niets en uiteindelijk begon ik me te concentreren op de geluiden rondom mij. Een rebel :) @Rynlandt: Zo'n geweldige lieve commentaar!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest lekker en voelt vooral heel vertrouwd, op de een of andere manier -herkenbaar zonder opsmuk. En ik ben ook niet zo van het gladstrijken; ben dus wel benieuwd wat hier nog gaat gebeuren ...

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar Zonder opsmuk is soms inderdaad beter. Ik hoop dat'k het nu niet verpest met mijn gladde versie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx ik vind je eerste versie schitterend. Rechtstreeks opgeschreven. Vaak vind ik dat mooier dan al die overdachte dingen. De zinnen zijn dan niet verzonnen, maar recht uit iemands brein. Dat vind het fijnste om te lezen. Compliment, het zal geen uitleg behoeven dat ik dus je eerste versie het mooiste vind.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond je eerste versie treffender, rauwer, meer bij jou passen. Daar zit een onderlaagje boosheid in, verzet. Daar houd ik wel van. Een mooi stukje tekst!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lili, ook ik was dik tevreden met je eerste, ruwe versie. Heb jij nog een computer die pneumatisch wordt aangestuurd dat hij zo'n lawaai maakt? Jammer dat je diepste zieleroerselen niet meer aan bod konden komen, die had ik wel graag gehoord. Misschien een volgende keer. Dan lees ik het nog grager.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knappe exacte invulling van de opdracht! :thumbsup: Mijn mening is natuurlijk persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl. Maar ik wil graag het verschil aangeven hoe het overkomt op mij als lezer. Een voorbeeld bij mijn uitleg: Ruwe versie: [Wat maakt die computer een hels lawaai en dan die klok op de keukenweegschaal in de kast die de hele tijd maar tikt] Dit is een duidelijke constatering maar vind ik te duidelijk. De irritatie is voelbaar. Gladde versie: [Onze vaste computer en klokje van de keukenweegschaal vechten om de titel van grootste klepel.] Dit vind ik mooier omschreven. Als lezer moet ik nadenken: wat bedoeld de schrijver ermee en kom dan op jouw ruwe versie uit. Door het gebruik van het woord vechten komt het op mij als lezer over dat de HP het negatief ervaart. [De ene probeert de andere te overtreffen] Deze zin verklaart de zin ervoor en is voor mij overbodig. Daarom vind ik een gladde (een over nagedachte) versie mooier. Hier zou ik voor een combi gaan want het zijn nu 2 verschillende belevingen. Leuk de hond toegevoegd. Alsof deze gedachten moet kunnen lezen! ;)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelieke, maddbrug, Tja, schrijvenmaar: ik ben al blij dat jullie één versie leuk vinden. @Dos, de vaste computer van mijn man is toch vrij luid. @marietje, er zit inderdaad een vrij groot verschil op beiden verhalen. Hadden jullie dat niet? Zo tussen die eerste en tweede versie?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje, er zit inderdaad een vrij groot verschil op beiden verhalen. Hadden jullie dat niet? Zo tussen die eerste en tweede versie?
Misschien vreemd maar ik schrijf nooit geen eerste, tweede etc, versie. Ik begin met schrijven en herlees en herschrijf, ik schrijf verder en herlees weer en herschrijf, en zo verder. Maar dit is mijn manier van schrijven! :rolleyes:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje, er zit inderdaad een vrij groot verschil op beiden verhalen. Hadden jullie dat niet? Zo tussen die eerste en tweede versie?
Het was hier wel inherent aan de opdracht. Mijn eerste versie bestond niet eens uit zinnen, alleen korte ingevingen, gevoelens, gedachten. Pas bij het uitwerken zag ik er lijn in en ontstond het idee voor het verhaaltje eromheen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, de manier die jij beschrijft, gebruik ik anders ook, maar bij deze opdracht had ik het gevoel dat ik het eens anders moest doen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#23 & #24: ik denk dat het resultaat telt. Ik zie de opdrachten als uitdagingen die mij uit mijn comfort zone halen. De opdracht als inspiratie bron waar ik veel van leer. Het ene verhaal schrijft zichzelf en het andere kost meer moeite. Soms ontstaat een verhaal uit woorden, flarden van zinnen en vormt vanzelf. Dit verhaal bouwde zich bij mij langzaam op, steeds een stapje verder. Ik ben een zeurpietje en wil graag bereiken dat mijn verhaal onderscheidend is van de rest van de invullingen van mezelf maar ook van andere Sollers, qua vorm of qua inhoud. Dan pas ben ik tevreden en plaats ik het. Ik bewaar ook altijd alleen de laatste versie en ik kan blijven herschrijven. Dank voor jullie reactie die mij weer tot nadenken zette!!! :nod: