#30: Oefening baart kunst
(Stiekem een tweede poging :P)
-----------------------------------------------
Oefening baart kunst
De beltoon van Snow Patrol schalt luidt uit haar telefoon, terwijl de hele tafel mee dreunt door de vibratie. Ze staart naar het schermpje. Een onbekend nummer, dan weet je het wel. Ze overweegt niet op te nemen.
Ze denkt aan de afspraak die ze heeft gemaakt met haar therapeut. Ze zou deze week gaan oefenen. Deze kans wordt haar luidkeels voorgeschoteld.
Elk sprankeltje moed dat ze in haar lurven en kladden kan vinden, raapt ze bij elkaar. Dan neemt ze op. “Hallo?”
“Goedemiddag mevrouw, u spreekt met Jan-Willem Koppenroller van de Postcode Loterij.”
Helaas, ze had gelijk. “Goedemiddag...”
“Ik zie dat u onlangs uw loten heeft opgezegd, klopt dat?”
“Ja...” Zou het als geslaagde opdracht gelden als ze nu gewoon ophangt?
“Mevrouw, mag ik u een interessante aanbieding doen?”
Dit is haar kans. “Nee.” Dat was een makkie.
“Dus u heeft geen interesse in twee maanden gratis meespelen met twee loten?”
Gewoon volhouden. “Nee.”
“Mevrouw, de loten zijn ínclusief jackpot en straatprijsverdubbelaar, weet u wat dat betekent?”
“Nee.” Shit, verkeerde antwoord.
“Dat betekent dat u gratis kans maakt om met uw hele straat wel veertig miljoen euro te delen. Daar kunt u toch geen nee tegen zeggen?”
Wat had ze ook alweer geleerd? Nee zeggen, nee herhalen. Oh ja! Tegenargumenten. “Dat slaat nergens op meneer. Mijn huis is het enige in de straat. Ik heb niemand om de prijs mee te delen.”
“Maar mevrouw, dat is fantastisch. Dan is al het geld voor u! Gefeliciteerd!”
Ze knijpt haar handen samen en perst haar tanden op elkaar. De gefrustreerde schreeuw kan ze nog net onderdrukken. Achterin haar hoofd fluistert een stemmetje. Iets in de trant van trap er niet in? Ze kan het niet verstaan. Het wordt overschreeuwd door het duivelse drammertje pal naast haar oren. Veertig miljoen, dat is duizend keer de schuld die je nog moet afbetalen.
Verslagen laat ze haar schouders zakken. “Nou, vooruit. Doe maar dan.” Ze zegt het over twee maanden wel weer op. Misschien.
En voor de liefhebbers
Zie je wel! Echt heel goed
jaa dat is idd veel beter. En
Net als #Ostinato vindt ik
Heel goed Gayalnidiya! Heel
GayaInidiya schreef: En nee,
Ontzettend leuk stukje, zat
Leuk stukje Ik ben blij toch
Leuke tweede stiekeme
Gaya, Ik noem 'm nog een