#30 NEE

‘Nee, ik heb geen zin’. Sylvie vroeg of ik mee wilde naar de bibliotheek, maar ik heb geen zin. Ik houd niet zo van boeken en lezen. ‘Ah, toe nou, ze hebben er ook tijdschriften’. Dat was Sylvie weer. Nu ga ik toch twijfelen, tijdschriften houd ik dan weer wel van. Vooral van die modebladen. ‘Oke, maar alleen om de tijdschriften te lezen’. ‘Laten we dan maar snel gaan, voordat ze gesloten zijn’, zegt Sylvie. Als we aankomen bij de bibliotheek, zien we bij de openingstijden staan dat we nog een uurtje hebben. Zo lang zullen we vast niet blijven, denk ik bij mezelf. Als we binnenkomen, ga ik gelijk opzoek naar de tijdschriften, terwijl Sylvie meteen naar de geschiedenis boeken loopt. Ze heeft iets met de geschiedenis, ze heeft het vaak over dingen uit de middeleeuwen. Soms maakt ze ook wel eens werkstukken, gewoon omdat ze daar zin in heeft. Maar ik snap echt niet wat daar nou zo leuk aan is. Zodra ik de tijdschriften heb gevonden, pak ik snel de eerste die ik zie liggen. ‘Yes, een modeblad,’ roep ik iets te hard. De mensen om me heen kijken me aan alsof ik gek ben. Met een rood hoofd ga ik op een bankje zitten bladeren. Terwijl ik in het tijdschrift blader, kom ik een interessant artikel tegen over een van mijn favoriete filmactrices. ‘Nee, dit kan niet,’ zeg ik nu zachtjes. De actrice heeft zelfmoord gepleegd. Huilend ren ik naar Sylvie toe, die natuurlijk niet snapt wat er aan de hand is. ‘Ze is dood,’ zeg ik met het artikel voor me houdend. ‘Wat?!’ zegt Sylvie, ‘maar dat kan niet.’ ‘Het staat er toch echt,’ zeg ik. Als ook Sylvie het artikel heeft gelezen, roept ze: ‘Neeeee, waarom?’

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Sanrooz. Welkom hier. Fijn dat je een verhaal hebt geschreven. Naar de bib. om modebladen te lezen vind ik niet zo fijn. Tijdschriften over geschiedenis vind ik dan weer wel heel leuk. Toch kan ik me voorstellen dat de dood van een actrice voor iemand die daar belang in stelt best heftig kan zijn. Je verhaal blijft voor mij echter een beetje oppervlakkig. Het ontbreekt een beetje aan echte emotie denk ik. Benieuwd wat andere collega's er zullen van vinden. Toch leuk om jou verhaal hier te lezen hoor.
16 november 2014 - 22:34

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo SanRooz, welkom op het forum. Het 'nee' is tot twee keer toe duidelijk, in het begin en aan het einde. Er gebeurt verder niet zo veel in je verhaal. We komen te weten dat de hp (hoofdpersoon) niet zo van lezen houdt, behalve van tijdschriften, dat de vriendin van de hp wel van lezen houdt, vooral van geschiedenisboeken, dat de hp geen zin heeft om mee naar de bibliotheek te gaan maar uiteindelijk toch meegaat, dat de bibliotheek over een uur sluit... enzovoort. Tenzij dat allemaal hints zijn die naar een spannende clou moeten leiden, is dat niet zulke hele relevante informatie om zoveel woorden aan te besteden. * ‘Nee, ik heb geen zin’. Sylvie vroeg of ik mee wilde naar de bibliotheek, maar ik heb geen zin. * Dat 'geen zin hebben' is dubbelop, een van de twee kan weg. De dialoog verwerk je overigens mooi in de tekst. Ik vraag me af hoe oud je bent, en of je al langer schrijft of dat dit een eerste schrijfsel is. Want dat maakt wel uit bij het geven van feedback. Ik heb je verhaaltje graag gelezen en kijk uit naar een volgende bijdrage.
16 november 2014 - 23:04

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de feedback. Ik ben 19 jaar. Dit is mijn eerste stukje die ik aan anderen laat lezen. Ik heb wel eens een kort verhaaltje geschreven, maar daar heb ik verder niks mee gedaan. Maar dit is dus ook de eerste keer dat ik er feedback op krijg, maar ik kan er zeker iets mee.
17 november 2014 - 16:49

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
San, ik zou nog willen toevoegen wat ik net bij je inzending op Proeflezen ook vroeg: Wat is de kern van je verhaal, wat wil je de lezer vertellen? Probeer dat eens in - pak weg - vijf zinnen samen te vatten. Dan heb je voor jezelf ook meer focus waar je uiteindelijk naartoe wilt met je verhaal. Succes!
17 november 2014 - 18:16

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook een welkom van mij. Neem tip #4 en ga aan de slag. Jouw verhaal is een clou waard! Geef aan waarom de HP zo geschokt is, wat het precies met haar doet. Misschien is het verre familie, een oude vriendin of slechts een roddel? Succes en ik zie graag de herschrijf. :thumbsup:
17 november 2014 - 20:12