Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#30 Ze zei nee.

Ongemakkelijk zaten ze in het vuur te staren. “Ik snap het niet,” verbrak Maria de stilte. De twee anderen keken op en zagen de frons op haar voorhoofd, terwijl haar blauwgrijze ogen haar man onderzoekend aankeken. “Fred, je bent de liefste man die ik ken…” “Ze wilde niet,” zei hij snel en paniek joeg door Alana’s lichaam. “Ze wilde niet?” herhaalde Maria en keek naar de jonge vrouw tegenover haar. Die had haar hoofd weer gebogen en haar lange losse haren wierpen een schaduw over haar gezicht. “Ze zei 'nee',” ging Fred verder. Dat was een regelrechte weigering, dacht Maria verbaasd. Waar haalde ze de moed vandaan? “Alana?” vroeg ze. Alana keek op en Maria zag de wilde paniek in haar ogen. “Heb je ‘nee’ gezegd?” Ze was ongehoorzaam geweest! Daar kon ze zwaar voor gestraft worden en haar hart ging tekeer in haar borstkas. Ze opende haar mond om te antwoorden, maar er kwam geen geluid uit. Dan stond ze in een opwelling op en liep van hun vandaan. “Wat krijgen we nu?” riep Fred en Alana stopte. Ze had maar twee passen gezet. “Laat haar maar,” zei Maria. “Ze is bang.” Alana sloot haar ogen en voelde de angst wat zakken en dankbaarheid opkomen jegens Maria. Normaliter zou ze nu al tegen de grond gewerkt zijn. Maar deze mensen waren anders. Ze waren meegaander, maar het bleven Vrijen en ze moest hen niet kwaad maken. Ze moest haar woorden zorgvuldig kiezen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, ik kan de setting niet helemaal plaatsen, waarschijnlijk is het een fragment uit een langer (fantasy?) verhaal. Maar ik vind de sfeer wel heel intrigerend. Het vertelperspectief is niet helemaal duidelijk, dat gaat heen en weer tussen Alana en Maria (je laat hen om beurten dingen voelen en denken, logischerwijs kun je dat maar vanuit één van de personen tegelijk doen (de hoofdpersoon) en reacties bij de ander alleen door de ogen van de HP waarnemen. Het NEE komt in ieder geval wel heel duidelijk uit de bus.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siv, inderdaad zoals @Fata zegt, zul je je bij een van de vrouwen als hp moeten houden. Je setting doet mij denken aan oertijden zoals je avatar illustreert. Kijk even naar het gebruik van hun dat foutief is. Ben dol op deze verhalen van heel vroeger. Ga vooral zo door.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Fatamorgana en MIli. Dit stukje is inderdaad een fragment van een verhaal waar ik al heel lang mee bezig ben. Toen ik de weekopdracht las, moest ik aan deze fragment denken. Ik wissel vaak tussen de personages, omdat ik hun gedachten belangrijk vindt, maar misschien is dit verwarrend voor de lezer. De voorgeschiedenis is dat Maria en Fred een kinderwens hebben, maar dat de vrouw geen kind kan krijgen. Daarom huren ze Alana, die wel vruchtbaar is. Als Maria ontdekt dat haar man, Alana al bij de eerste dag verkracht heeft, probeert ze erachter te komen hoe dit kon gebeuren en probeert de schade te herstellen, wat niet echt gaat lukken. Ze moeten nog heel lang onder dezelfde dak wonen en Maria is niet van plan om haar terug te sturen naar de afschuwelijke plek waar ze vandaan kwam. Hier een nieuwe versie, vanuit de ogen van Alana. Ongemakkelijk zaten ze in het vuur te staren. “Ik snap het niet,” verbrak Maria de stilte. Alana en Fred keken op en zagen de frons op haar voorhoofd, terwijl haar blauwgrijze ogen haar man onderzoekend aankeken. “Fred, je bent de liefste man die ik ken…” “Ze wilde niet,” zei hij snel en paniek sloeg door Alana’s lichaam. “Ze wilde niet?” herhaalde Maria en keek naar haar. Alana had haar hoofd weer gebogen en haar lange losse haren wierpen een schaduw over haar gezicht. “Ze zei ‘nee’,” ging Fred verder. Stilte. “Alana?” vroeg Maria met verbazing in haar stem. Alana keek op, terwijl wilde paniek door haar heen raasde “Heb je ‘nee’ gezegd?” Ze was ongehoorzaam geweest! Daar kon ze zwaar voor gestraft worden en haar hart ging te keer in haar borstkas. Ze opende haar mond om te antwoorden, maar er kwam geen geluid uit. Ze had geen ‘nee’ gezegd, ze had het uitgeschreeuwd! In een opwelling stond ze op en liep van hun vandaan. “Wat krijgen we nu?” hoorde ze Fred zeggen en ze stopte. Ze had maar twee passen gezet. “Laat haar maar, “ zei Maria. “Ze is bang.” “Alana sloot haar ogen en voelde de angst wat zakken en dankbaarheid opkomen jegens Maria. Normaliter zou ze nu al tegen de grond gewerkt zijn, maar deze mensen waren anders. Meegaander, maar het bleven Vrijen en ze moest hen niet kwaad maken. Ze moest haar woorden zorgvuldig kiezen. #Mili Het speelt zich niet in de oertijd af, maar op een andere wereld, of misschien de aarde in de verre toekomst, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Maar ook ik ben gek op verhalen over de oertijd en van bijna alles van voor de late middeleeuwen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante setting die idd in dit korte fragment onvoldoende tot zijn recht komt, al blijft een intrigerende verhouding overeind. (Als het boek wordt, heb je daarin plek zat om wel de verschillende perspectieven te belichten,; 't is alleen in zo'n kort stukje, zeker omdat we nog geen van de personages kennen, rommelig lezen.)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante setting, inderdaad. Maakt nieuwsgierig naar de rest van deze wereld. Ik ben het eens met de opmerkingen over het perspectief. Als je te veel switcht, raakt de lezer de draad kwijt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
het is een beetje moeilijk te volgen omdat het een fragment van een langer verhaal is. De eerste versie komt sterker om me over. Als het duidelijk is wie wat zegt, lijkt me wisseling van perspectief niet zo'n probleem. (bij hen vandaan)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw uitleg maakte het verhaal wel duidelijker. Neemt niet weg dat het een mooi en wat mij betreft goed geschreven fragment is. Ik ben er nieuwsgierig van geworden.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat het verhaal op een dag de vorm van een boek gaat aannemen, maar ik moet er nog flink aan schaven en dan is er inderdaad meer ruimte voor meerdere perspectieven, zoals #Schrijvenmaar schreef. Ik had voor deze fragment een paar zelfverzonnen woorden vervangen door algemene, anders was het helemaal niet te begrijpen, maar de reacties klinken goed. Bedankt daarvoor.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met alle vrouwen en Ostinato hierboven eens. Helder en duidelijk, ook met gebrek aan achtergrondinformatie. Ook met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer van het verhaal is mooi, eens met de rest en blijf bij 1 perspectief. Vanuit welke HP is het voor de lezer het interessants het gehele verhaal te beleven? Ik vind Alana een prachtige naam maar Fred en Maria vind ik daar niet zo bijpassen. Schrijven dat boek!!! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Marietje. Ik denk dat ik sowieso andere namen ga gebruiken. Alana lijkt op dit moment de belangrijkste hoofdpersonage, maar dat zal in iedere hoofdstuk weer anders zijn. Ik zal eens letten op het perspectief.