Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #30 - Nee is geen ja

Elke vrouw herkent het wel, dat éne stomme zinnetje dat bijdehandjes steeds in hun hoofd herhalen. Als het nu gaat over de afwijzing van een drankje in een bar of over het antwoord op de vraag “Scheelt er iets?”. Steeds denken die inspiratieloze heerschappen hetzelfde: ‘Als ze ‘nee’ zegt, bedoelt ze ‘ja, natuurlijk’. Laten we even wegduiken in het mannelijke brein: ‘Oh, ze wil geen drankje van mij aannemen? Natuurlijk wel! Typisch vrouwelijk. Met die ‘nee’, bedoelt ze ‘ja, natuurlijk’. Ze durft het alleen niet zeggen.’. En hopla, 50% kans dat diezelfde heerschap het benaderen nogmaals probeert. Wel, laat mij hierin heel duidelijk zijn. Jullie hebben het fout! Niet elke vrouw is zo ‘moeilijk’ als jullie denken. Ik, een echt wijffie, maak het altijd zo simpel mogelijk voor het mannelijk geslacht. Een ‘nee’ is een ‘nee’ en blijft een ‘nee’. Maar o wee! “Wat ben je een bitch.” is het antwoord dat je op zo’n duidelijke ‘nee’ te horen krijgt wanneer iemand je vraagt als je een drankje wenst. De eerste keer schrok ik me een hoedje. Ik bedoel die ‘nee’ uiteraard niet slecht, ik maak het jullie alleen maar gemakkelijk om mij te begrijpen… Nu ja, ondanks mijn gekrenkt ego vergeef ik jullie voor deze messcherpe woorden. En toch moet de mannelijke bevolking me toch echt even iets uitleggen. Als we ‘ja’ bedoelen terwijl we ‘nee’ zeggen, dan doen we moeilijk. Als we ‘nee’ zeggen wanneer we ‘nee’ bedoelen, dan zijn we bitches? Wie is hier dan eigenlijk de moeilijke?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort van column? Over mannen die selectief horen? Persoonlijk heb ik er nooit zo'n last van gehad. Als ik nee zeg, begrijpen mensen dat doorgaans :) Naar mijn idee zitten er een aantal kleine foutjes in (zinnen die niet helemaal goed lopen is misschien een betere omschrijving). En uitdrukkingen als 'Maar o wee' zijn misschien een beetje ouderwets. Verder heb ik het graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Euh... een heftig strenge column vind ik het wel hoor. Een 'nee' is een 'nee' dat mag best duidelijk zijn maar het laat ook erg weinig ruimte vind ik. Nederland houdt over het algemeen wel van zulke duidelijkheid. Dat weet ik en het is inderdaad lekker makkelijk. Maar weet je, er zijn culturen waar men heel eenvoudig nooit 'nee' kan of mag zeggen. Een kwestie van beleefdheid. Bepaalde Aziatische landen bijvoorbeeld. En ik geef toe, dat kan best wel eens aanleiding geven tot hilarische of frustrerende situaties. 'Kunnen we een biertje bestellen?' Antwoord: 'Ja hoor, de bar is gesloten!' Daar kijk je dan natuurlijk wel even van op. Het is dus niet alleen een mannenzaak maar ook een kwestie van cultuur. Overigens vind ik het wel erg leuk dat voor jou waarschijnlijk een 'ja' zonder compromis ook een 'ja' betekent, en daar kijken de mannen waarschijnlijk ook wel weer van op. Dit alles met een glimlach en gekscherend geschreven hoor. Mooie column!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rynlandt, De japanners bijvoorbeeld, die kunnen ook geen 'nee' zeggen :) Jouw eerst zin leest niet vlot, ik denk dat er een woord ontbreekt.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woo, deze roept op tot discussie :) Goed geschreven, dat zeker, W.F.S. Mijn twee centen: je gaat toch als echt wijffie niet naar een bar voor conversaties die na de eerste opening al direct met 'ja' of 'nee' eindigen? Daar maak je toch een spelletje van? Je kan 'm ook na vijf minuten afwijzen. Heb je toch nog even lol gehad, en hij ook met een beetje geluk. Ja en Nee zijn van die onverbiddelijke woorden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Write.Fear.Smile, Het is wel heel algemeen gesteld, maar goed het gaat hier om het schrijven. Ik vind het wat droog lezen omdat het geen verhaal is. Je zou ook een scene kunnen schrijven waarin plaatsvindt wat je stelt. Bijvoorbeeld twee vriendinnen zijn in druk gesprek (in een kroeg) en komt er zo'n ik-ken-geen-nee-man bij staan. Dan leeft het meer denk ik)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het de bedoeling is om de opdracht in een column te gieten vind ik het wel geslaagd. Het had wat mij betreft wel in iets minder woorden geschreven kunnen worden zodat het krachtiger overkomt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Apart, tikkie aanvallend geschreven. Een echt wijffie...klinkt zo wijvig maar dat is mijn persoonlijke mening als vrouw.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat je de gefrustreerde HP geloofwaardig neerzet. Blijkbaar een bijdehandje teveel tegengekomen en denkt daardoor dat dit het verhaal van alle vrouwen is. Goed ingeleefd.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage en comments! Even voor de lieve vrede :) : Ik haalde mijn 'inspiratie' uit een gesprek die ik vorige week tussen twee vriendinnen heb mogen aanhoren in de supermarkt. Het leek me wel leuk om dat verhaal heel wat uit te vergroten en in een column te gieten. Dit is dus geen beschrijving van mijn persoonlijke mening en 'gedrag' ;) Johanna B.: Bij ons gebruiken ze in de spreektaal 'O wee' op een sarcastische manier (een woordelijke vervanging van het waarschuwende vingertje). Maar inderdaad, als je die woorden niet hoort, lijkt het ouderwets :) Ook van de 'ambetante' zinnen geef ik je helemaal gelijk. Nu ik het opnieuw lees, zou ik heel wat aanpassingen doen ;) W Rynlandt: Het gaat hier echt over een uitvergroting. Iedereen over dezelfde kam scheren leek me sterker dan te zeggen "meestal bedoelen we wat we zeggen, maar ook niet altijd" ;) Het moet inderdaad wel hilarisch zijn als je op zo'n manier in een bar binnenkomt! :D

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De irritatie is duidelijk! ;) Het is idd minder een verhaal. Men zou denken dat de mens zich ontwikkelt maar sommige dingen blijven zoals het onbegrip tussen man en vrouw, beide kanten dus! :nod: Het blijft een fantastisch onderwerp die misverstanden en meningen! Leuk gedaan.