Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#30 De prins

‘Oftewel, belooft u plechtig volk en vaderland te dienen met geheel uw kracht? En aanvaardt u thans het koningschap en alle daarmee gepaard gaande rechten en plichten? Wat is daarop uw antwoord?’ De luide stem van de aartsbisschop galmde lang na in de hoge gewelven. Toen de laatste echo’s wegstierven viel er een ruisende stilte in de kathedraal. De jonge prins, die zelfs met zijn hoofd gebogen nog hoog boven de aartsbisschop uittorende, staarde naar de grond en voelde hoe duizend mensen hun adem inhielden, gulzig naar het verlossende antwoord op de vraag, naar het glorieuze begin van een nieuw sprookje. Hun blikken priemden in zijn rug. Hij rechtte zijn schouders in de zware mantel. Ik kan de tijd stoppen, dacht de prins. Als ik hier blijf staan zwijgen, komt alles en iedereen, het hele land, tot stilstand. Hij kon een glimlach bijna niet onderdrukken bij de gedachte. Achter zich hoorde hij ongeduldig geschuifel en geroezemoes. De aartsbisschop schraapte zijn keel. Of, dacht de prins, ik gooi die mantel van me af en loop gewoon weg. Hij dacht aan zijn paard en werd overvallen door een hevig verlangen naar een wilde galop door de velden. Uit een ooghoek zag hij zijn moeder druk gebaren. De keus is aan jou, had zijn vader gezegd, vlak voor hij stierf. Je hebt het recht om te weigeren. Dan is je broer de volgende in de lijn. Het is allemaal een spel, had zijn broer gezegd. We zijn hoe dan ook verdoemd tot een leven in een gouden kooi. Of jij het nou wordt of ik. De prins herinnerde zich eindelijk dat hij zijn besluit lang geleden al had genomen. Hij hief zijn hoofd en het rumoer verstomde. Zeg niet nee, dacht hij. Zeg niet nee.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Ik had het in de eerste alinea wat moeilijk om te blijven lezen (wat ook aan het uur en de vermoeidheid kan liggen :) ), maar daarna leest het als een trein. Misschien is het een idee om een inleidende zin toe te voegen zodat de lezer vlotter door de eerste alinea raakt?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Onder het lezen - ongeveer halfweg - dacht ik: die gaat 'nee' zeggen. Hij doet het uiteindelijk niet maar als hij zo twijfelt, zou hij het eigenlijk wel degelijk moeten doen. Je stukje is mooi geschreven maar ik vraag me af wat de functie is van het eerste woord: 'Oftewel'. Volgens mij kan het gewoon weg. Maar het leest het vlot. Mooi gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit gaat vermoedelijk niet over Willem Alexander. Toch zie ik hem voor me (heel irritant). Hij kan nog nee zeggen. Gewoon vertrekken. Misschien een olijfboomgaard beginnen in een warm land. Het lijkt mij een verschrikkelijke last om koning te moeten zijn. Ik snap het dilemma van HP. Goed geschreven em graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer vlot geschreven. Ik waan me werkelijk in de kerk met ingehouden adem. (Waar wacht hij nu op, zeg toch iets.) Oftewel mag voor mij ook weg. Ik struikelde daar even.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi geschreven Ostinato. Ik kon het gegalm tussen de gewelven en de 'ruisende stilte in de kathedraal' bijna voelen... Het eerste woord verwijst denk ik naar een lange toespraak die (godzijdank zou ik zeggen ;)) achterwege is gebleven. Of dat echt nodig is, is de vraag. Zonder het woord 'Oftewel' voelen we ook wel aan waar het verhaal start. Maar wat oh wat zal nou toch zijn antwoord zijn.... ??

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, allen, voor jullie reacties :) Dat eerste woord was zoals Fata zegt: bedoeld als een soort mini-samenvatting van een lange, saaie ceremonie die is voorafgegaan aan dit moment. Het kan inderdaad wel weg. @WRynlandt Denk je echt dat hij zou moeten weglopen van het koningschap? Dat vind ik leuk om te lezen en geeft enige hoop voor mijn prins. Zelf denk ik dat hij de gifbeker tot het einde gaat leegdrinken. @write.fear.smile - die eerste zin moest even om de setting duidelijk te maken. Misschien dat het beter te lezen is bij daglicht? :) @Johanna: Nee, het is niet WA. Ik heb nog heel bewust het woord kroonprins vermeden, maar ik begrijp de irritante associatie. @Fata Die ruisende stilte, daar was ik stiekem best wel trots op. Weet je echt niet wat de prins gaat zeggen?

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Ostinato de laatste zin (Zeg niet nee, zeg niet nee) wekt bij mij de sterke indruk dat dat is wat hij eigenlijk dus wel wil zeggen (zoals die grap van "denk NIET aan een roze olifantje"). Dus het kan wat mij betreft echt twee kanten op! Voor hem zelf hoop ik dat het NEE wordt, dat ie een geheime identiteit aanneemt en de rest van zijn leven gaat genieten in die olijfboomgaard van Johanna B. ;)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Dat was precies wat ik beoogde, dat roze-olifanteffect. Hij zou nu zelfs per ongeluk 'Nee' kunnen zeggen, zoals Ross in Friends de naam Rachel zei toen hij met Emily voor het altaar stond. Maar ik vrees dat het toch Ja zal zijn. We weten het niet. We zullen het nooit weten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, leest lekker en het einde is inderdaad een leuke roze olifant variant, en verrassend, omdat je eigenlijk gewoon "nee" verwacht. De eerste zin ervaar ik niet als storend en het 'oftewel' daarin geeft mij direct het gevoel ergens middenin te vallen. Het is wellicht niet nodig, maar voegt m.i. weldegelijk iets toe.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een stijl waar ik zeker van ben dat ik niet zo kan schrijven. Dit zijn mooie woorden in een mooi verhaal waar je meegevoerd wordt naar het einde en dan even je adem inhoudt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, oftewel is prima, je begrijpt dat het een afsluiting is van een eerdere tekst. Oftewel is trouwens een heerlijk woordje. Je laatste zin 'zeg niet nee' lees ik als dat de prins ongelooflijk zijn best moet doen om niet nee uit te brullen terwijl ja van hem wordt verwacht. Het is een gotspe dat een heel land zijn adem inhoudt voor dat ene woordje van een 'prins'. Deze controverse heb je prachtig beschreven. Ik wil trouwens ook een paard. Kan dat? (uit torende is volgens mij aan elkaar)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oftewel vond ik hier juist goed passen. Je hebt duidelijk een eigen stijl. Een goede stijl. Ik had het wel grappig gevonden als hij zijn jas op de grond had gegooid en weg was gelopen. Maar als hij niet zo is, dan doet hij dat natuurlijk niet. Altijd maar weer die verplichtingen. Vreselijk.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili Dankjewel voor je reactie. Je hebt gelijk over dat torenen, ik heb het aangepast. Natuurlijk mag jij een paard. Alsjeblieft: http://dentalpatientnews.com/wp-content/uploads/2013/01/Horse-Dentistry-300x300.jpg @Tja Ja, een koningszoon heeft eigenlijk weinig in te brengen. @Siv: Dank :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, heb jij enig idee wat het is om jouw pagina te openen en vervolgens een paard vol op je afspringt? Ik beef nog steeds en ben van mijn stoeltje afgevallen. Met jouw goedkeuring neem ik hem mee naar de tandarts. Zijn tanden zijn te lang naar mijn smaak, die laat ik afvijlen :D

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Ostinato. Ik begrijp de functie van het 'Oftewel' (zie #16) toch vind ik het minder goed passen in de rede van de aartsbisschop. Ik bleef er meteen bij hangen. Maar dat is het enige puntje. Vanwege de 'roze olifant' zal de prins misschien toch nee zeggen. Het 'nee' ligt door het hele stukje op de loer. Mooi. Met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, Woodpecker. Ik ben inmiddels gehecht geraakt aan dat woordje oftewel. Zo omstreden, dat moet gewoon blijven staan. Ik vond het zelf in ieder geval een handige manier om 'in medias res' te beginnen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik had last van onze Willem. Mooi geschreven verhaal met een subtiele opbouw van de spanning die tot voorbij het einde voortduurt. Ik heb er een nacht niet van kunnen slapen. Doe ik toch al slecht, maakt dus niet veel uit. Dus verontschuldiging niet nodig. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hihihihhihihi. Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken!
Zie er maar eens langs te kijken.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met Willem Alex in het achterhoofd afvragende waar je "Nee" in gaat passen. Op een zeer originele manier verwerkt. Al vind ik de gedachte een beetje raar.. "Zeg geen nee'. Maar dat is persoonlijk.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, hoewel het niet mijn bedoeling was je van je nachtrust te beroven, beschouw ik dat toch als een groot compliment. Hoe veel slapeloze nachten zou Stephen King wel niet op zijn geweten hebben? @Indrany Dank voor je reactie. 'Zeg niet nee' is inderdaad een wat vreemde gedachte. Misschien had ik dat anders moeten formuleren. 'Je mag niet nee zeggen' zoiets.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag mezelf af waarom de HP zich niet al eerder berust heeft in het feit dat hij de kroonprins is en dus koning wordt. Is er die nacht of dag nog iets voor gevallen? Oftewel ;) ik kan mezelf goed inleven. Originele invulling. De stijl van schrijven past goed in het setting waar de scene zich afspeelt: een plechtige ceremonie met een ondeugende gedachtegang van de HP. Rebellerend bijna!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Hij heeft zich inderdaad al lange tijd geleden geschikt in zijn lot, maar nu het moment is aangebroken voelt hij toch onverhoeds de sterke drang om weg te rennen. Dank voor je reactie :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als mosterd na de maaltijd kom ik ook nog even langs. Ik heb er van genoten, van oftewel tot het laatste nee. Prachtige spanningsopbouw en heel goed dat je het niet hebt weggegeven aan het eind. De aartsbisschop voorkwam overigens heel effectief mogelijke gedachten aan onze Alex, bij mij. Helemaal af!