Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

30 Nee. Brunette blues (Katinka deel 6)

'Voor iemand die een kies heeft laten trekken, eet je makkelijk.' Haar bestek tikt op het bord. 'Je was niet bij de tandarts hè?' De toon waarop ze het vraagt, alsof ik een kind ben. Ik kijk naar haar bruine krullen. 'Nee.' 'Waarom lieg je tegen me?' Het is al donker buiten. Wintertijd. Ik zie voor me hoe Katinka de pizzadoos achteloos van de bank schoof. Ze zal haar vrijheid niet opgeven. 'Ik heb iets doms gedaan en daar wil ik je niet mee kwetsen.' Ze eet door, kijkt me kauwend aan, slikt en zegt: 'Zeker zo'n juriste van je werk, hoog op de benen. Ik zag je laatst wel kijken op het personeelsfeest.' 'Marieke, alsjeblieft. Je ziet spoken.' 'Wie dan wel?' 'Iemand van vroeger.' 'Dan weet ik het al, die griet waar je vroeger mee zoende.' 'Toen zat jij in de brugklas.' 'Waar heb je haar ontmoet?' 'Ze werkt ik die club waar ik laatst met Kees –' 'Wat! Hoe ordinair en daar ga jij?' Haar arm schiet over de tafel en haar handpalm kletst op mijn wang. 'Stel je niet aan, we hebben koffie gedronken, over vroeger gepraat.' 'Waarom lieg je dan?' 'Omdat... het is toch mijn jeugdliefde. Er is niets gebeurd. Echt.' Ze zucht. 'Sorry, dat ik je sloeg. Ik herinner me haar nog heel goed. Katinka heet ze, toch? Was je bij haar thuis?' 'Ja, het was er een bende, aan de koffiemok kleefde een restje soep.' Ze trekt een vies gezicht. 'Ik wil niet meer dat je contact met haar zoekt, beloof je dat?' Ik knik. Nee, de volgende keer pak ik het slimmer aan. Deel 1 http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Deel 2 http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Deel 3 http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Deel 4 http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Deel 5 http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/…

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens zag ik hem als een enigszins slap type. Iemand die geen nee kan zeggen en daardoor zelfs vreemd gaat en beloftes doet die hij nooit gaat nakomen. Na dit verhaal niet meer, nu vind ik hem een klootzak. Doordat Marieke ook iets pittiger wordt neergezet (en er eerst wordt gesproken over een juriste) is de sfeer veranderd naar mijn idee. Het lijken me rijkelui.. Vervelende lui. Niet het beste huwelijk, maar zij is gek op haar vrijheid. Misschien is ze zelf ook niet helemaal zuiver. Nu ben ik weer benieuwd naar een volgend deel :) .

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, Ik denk dat de 'zij is gek op haar vrijheid' op Katinka slaat. Of ben ik daar mis in? Door het woord ordinair, verandert er voor mij ook heel wat en zie ik plots ook dikke nekken aan tafel zitten. Dat zorgt ervoor dat mijn sympathie voor Marieke daalt. Ik vind persoonlijk dat je Marieke niet pittig hebt neergezet. Ze slikt voor mij zijn leugens iets te gemakkelijk. Je zou verwachten van een persoon, die let op het kauwen van haar man, dat ze iets doortastender is. Hij zegt 'ik heb iets doms gedaan en wou je daarmee niet kwetsen' en daarna komt hij met zo'n flauw excuus af. Als ik Marieke was, zou ik mij door die zin als een hond vastbijten in zijn verhaal. Ik zou niet stoppen met vragen. 'Je zei toch dat je iets dom gedaan had en nu zeg je dat je enkel koffie hebt gedronken. Denk je nu echt dat ik onnozel ben?' '... w(W)as je bij haar thuis?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lili, Ja die vrijheid slaat op Katinka. Uiteraard zou Marieke door kunnen/moeten vragen, maar ze heeft alleen maar iets te verliezen. Dank voor de hoofdletter en je feedback!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, het houdt maar niet op. Het is je weer gelukt om geheel binnen de opdracht je zesde deel van de novelle te schrijven. En het einde laat nog vele afleveringen toe. Weer goed geschreven. Binnen 350 woorden kun je niet alles schrijven wat je er nog graag aan toe zou willen voegen. Ik ga voor Marieke, maar houd een goed gevoel over aan Katinka uit de eerste afleveringen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers, Ik vind het slaan en alles wat erna komt niet lekker lezen. Omdat ik niet snap dat men in het verhaal net doet alsof er niks is gebeurd. Hetzelfde als een glas water drinken. Hup, klap, verder praten, o sorry dat ik je sloeg, dat was het dan. Mensen reageren in het echt toch veel geschokter op een klap in het gezicht? Dat is toch niet niks? Die emotie lees ik niet in het verhaal, en daardoor klopt het voor mij niet helemaal..

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yessssss weer een nieuwe Katinka! Die HP begint zich wel te ontpoppen als een opportunistische zak hoor! Eigenlijk wil hij Katinka, vooral vanwege de seks en de spanning. Maar ja Katinka zal zijn huis niet opruimen en zijn vuile onderbroeken niet wassen. Sterker nog, Katinka zal uiteindelijk haar vrijheid niet opgeven, bedenkt ook jou HP, terecht. Dus gaat hij lekker door met liegen en bedriegen. Och och och och! Uiteindelijk (over heel veel afleveringen) zie ik Katinka en Marieke nog wel samen eindigen en heeft je HP het nakijken (...) Ik zit zo in het verhaal dat ik vergeet te kijken of er formuleringen niet kloppen of anders kunnen. Laat ik zeggen, over echte fouten, of haperingen in het verhaal zou ik struikelen. En dat is niet gebeurd. Ik kijk uit naar de volgende afleveringen ;)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Jan P, Weer mooi geschreven. Als ik de reacties lees dan gaat de soap heerlijk verder en wordt die met argusogen en heel veel belangstelling door iedereen gevolgd... we hebben er intussen ook allemaal zo ons eigen idee over. Wat mij betreft: als Marieke nog wat gaat slaan... dan zou ik de HP aanraden om bij Katinka in te trekken. Dat ze zijn was en plas niet doet is volgens mij ook nog wel op te lossen, met dienstencheques bijvoorbeeld, of kennen jullie dat in Nederland niet? En voor ik de vrouwen over mijn dak krijg... niet in het echte leven, maar in fictie is het toch heerlijk om de verkeerde, spannende en gevaarlijke kant te kiezen niet?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lucius, De vrouw slaat de man in zijn gezicht met haar vlakke hand, dat is niet iemand een blauw oog slaan. Hij incasseert het gewoon. Mijns inziens kan het wel. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
W Rynlandt, je schreef:
maar in fictie is het toch heerlijk om de verkeerde, spannende en gevaarlijke kant te kiezen niet?
Precies, in het echte leven gebeurt er niets - dus ik leef me uit in fictie :) Dank voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP leuk om weer een vervolg te lezen. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk af gaat lopen. Ik denk wel dat als een vrouw dit stukje had geschreven dat de reactie van Marieke anders was geweest }) Misschien maar goed dat het door jou wordt geschreven en zo beschaafd blijft. Ik kijk uit naar het vervolg.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Zie je! Ik wist het wel! Die Marieke ruikt lont. Het wordt een boeiend feuilleton :thumbsup: Toch is het oppassen geblazen om het consistent te houden. Marieke komt nu meer berekend over dan de hp haar eerst in gedachten met ons deelde. Toen leek ze me ook niet verwend 'rijkeluis'. Eerder lief, zorgzaam.
Ik zie voor me hoe achteloos Katinka de pizzadoos van de bank schoof.
Beter lijkt me: Ik zie voor me hoe Katinka de pizzadoos achteloos van de bank schoof. Soit. Je hebt een mooi doortrapt 'Nee' neergezet.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke, Ik ben zelf ook benieuwd hoe het zal aflopen. je schreef:
Ik denk wel dat als een vrouw dit stukje had geschreven dat de reactie van Marieke anders was geweest
Ik denk dat als een andere schrijver(m/v) dit had geschreven de reactie van Marieke anders was geweest :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, je schreef:
Marieke komt nu meer berekend over dan de hp haar eerst in gedachten met ons deelde. Toen leek ze me ook niet verwend 'rijkeluis'. Eerder lief, zorgzaam.
De gedachten van de HP zijn uiteraard gekleurd dan wel niet betrouwbaar. Bovendien, wie kent zijn partner echt (?)
Beter lijkt me: Ik zie voor me hoe Katinka de pizzadoos achteloos van de bank schoof.
Ja, beter. Aangepast. Dank voor je feedback.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik net de opdracht las dacht ik meteen: die JanP. boft! En wij ook want dat wordt weer genieten met Katinka. Ik vulde de opdracht in dat Katinka een NEE te horen kreeg maar deze invulling is verrassend. Dat Marieke Katinka zich nog herinnert! En die Marieke ontpopt zich als een gewelddadig typetje. Toch kan ik de klap en haar tevredenheid met zijn smoes niet goed rijmen. De klap is een uiting van haar emotie en daarna is ze weer zo mak als een lammetje. :? Ik kan de HP zijn gedachtegang nog steeds volgen: in zijn schoenen zou ik hetzelfde doen. :nod: De rol van de Erasmusbrug mis ik maar ik verwacht nog meer verhalen! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan: Na de uitbundige reacties op je feuilleton Katinka - die ik ook uiteraard met veel interesse volg - voeg ik er aan toe dat je een beklemmend beeld hebt weten neer te zetten. Hoe het kan gaan in relaties. Leugens, handen die uitschieten, pure ongemakkelijkheid, de behoefte zich vrij te willen vechten. Ik (we) blijven Katinka-gekluisterd.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, deze scène speelde zich af in Hillegersberg, daar zie je de Erasmusbrug niet. Tenzij je tienhoog woont natuurlijk :p
Jij hebt gelijk! Maar in alle andere delen speelde de Erasmusbrug een belangrijke (symbolische) rol daarom miste ik het. ;)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ik vind die fier rechtopstaande pilaar met z'n kromming bovenin ook wel een mooi beeld 8) Katinka woont geloof ik op het Noordereiland...

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan. Als altijd heel goed geschreven. Ik vind het feuilleton wel een tikje voorspelbaar en al te kabbelend. Die klap in het gezicht is bijvoorbeeld wel heel snel weer gladgestreken. Als de hp zegt dat hij iets doms gedaan heeft, dan is dat toch zo'n beetje een bekentenis van overspel? Marieke laat zich wel heel erg inpakken. Dat hij zegt dat ze spoken ziet, vind ik een beetje onlogisch na dat 'ik heb iets doms gedaan'. Ik mis een vleugje bitterheid of een snufje boosheid bij Marieke. Je laat hp er te gemakkelijk mee wegkomen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Mili, Fatamorgana: HP woont idd in Hillegersberg en Katinka op het Noordereiland. De brug komt nog terug :) Ostinato:
Als de hp zegt dat hij iets doms gedaan heeft, dan is dat toch zo'n beetje een bekentenis van overspel?
dat is idd een verspreking, Marieke heeft zelf een dubbele agenda. Dat blijkt later. Allen bedankt voor de reactie en feedback!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, het is stilte voor de storm. Ik wacht de volgende opdracht af en hoop dat die ruimte biedt voor het slot dat ik in mijn hoofd heb (Ik heb het wel gehad met deze hp :) )

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O jee, o nee, dacht ik even. Het trilt de spanning, ik zie het voor mij. De vlammen slaan je uit maar je doet alsof er niets aan de hand is. Knap en vooral erg leuk om steeds een vervolg te lezen met een onverwachte wending.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#49 #50 #53 Fata en Marietje, dit wordt bizar hoor. Ik ben Hillegersberg ook even via Google Maps gaan opzoeken. Straks staan we allemaal gelijk aan de achterdeur van Katinka ;)