Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 30 - Nee (Min)

‘Wil je blijven? Je weet dat je vader het niet wil’. ‘Alsjeblieft, hou op schat. Je weet dat ik van je hou’. ‘En dan zondag weer op visite bij je ouders? Je moeder die weer de hele middag gaat zitten zeiken over die achterlijke studie van je broer? Het heeft toch geen enkele zin!’ Ik loop naar hem toe en trek hem in mijn armen. ‘Kom nou’, fluister ik tegen hem. Langzaam trek ik hem mee zijn slaapkamer in. ‘Je moet niet teveel naar ze luisteren. Ze zijn ouderwets. Iedereen weet dat klasse er niet meer toe doet’. Wanneer ik hem op zijn bed duw zie ik de gepijnigde en opstandige blik in zijn ogen. ‘Wat doe je toch idealistisch! Alsof klasse niet meer bestaat? Tsss, ze vinden mij een boer, dat weet je best. Ik ga geen zaken doen en ik ben geen materialist. Alsof ik ooit een nieuwe Volvo voor je kan kopen!’ Gefrustreerd begint hij mij van het bed af te trekken. Terwijl hij mij de gang doordrukt, gaat hij verder. ‘Als je bij mij blijft duw je je hoofd in een strop, je bent het niet gewend om te vreten van de straat’. Voordat ik het in de gaten heb sta ik al bij de voordeur. ‘Schatje, alsjeblieft! En de aantrekkingskracht tussen ons dan? Dat kunnen we…. Dat wil ik niet weggooien’. Vermoeid kijkt hij me aan. ‘Dat is in feite niet waar het om gaat. Ik geef om je, maar sodemieter nu maar op’. Terwijl hij de deur in m’n gezicht dichtsmijt, roep ik nog tegen hem: ’Ik kan het heus wel aan’.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk onderwerp. Ik heb je tekst tweemaal moeten lezen, om alle elementen volledig tot me door te laten dringen. Voordat ik het in de gaten heb, sta ik al bij de voordeur. Sodemieter, het blijft een grappig woord :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de tekst drie keer gelezen, terwijl ik het goed geschreven vindt, weet ik niet zeker wat de achterliggende gedachte is. Heb ik het bij het rechte eind dat dit twee personen zijn uit verschillende milieus zijn en dat de een de ander maar weg stuurt omdat het niet klikt met de familie/afkomst?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrouw krijgt nee te horen van een loser met wie ze dolgraag door het leven wil. Ze is overtuigd dat ze het aankan. Uiteindelijk is sodemieter op haar redding maar dat beseft ze nog niet. Dit is wat ik lees.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lilithx, Richard Otten, Jan P en Maddbrug. Ik dacht: laat ik ook eens cryptisch schrijven. Naar mijn idee was dit compleet niet gelukt en iedereen ziet meteen wat er gaande is. Schijnbaar niet. Hoewel ik bijna niet kan wachten om het te verklappen, moest ik dat nog maar eens niet doen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, ik heb het verhaal twee maal gelezen en denk het helemaal te begrijpen: twee personen uit totaal verschillende milieus zijn verliefd op elkaar, waarvan die uit de lagere klasse voorziet dat het uiteindelijk op niets zal uitlopen. Meer kan ik er nu niet van maken. Enkele voorstellen tot verbetering: fluister ik langzaam en trek ik hem mee zijn slaapkamer in. Ik ga niet in zaken en ik ben geen materialist. kan kopen? --- kan kopen! Gefrustreerd trekt hij me van het bed af en terwijl hij me door de gang duwt, gaat hij verder. Je goed geschreven verhaal, één grote afwijzing zonder het woord ‘nee’ te noemen, graag gelezen en ik ben benieuwd of er nog meer in schuilt dan ik heb gezien.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerende tekst! Een aantrekkelijke man van andere komaf dan de vrouw die beyond klasseverschillen denkt (idealistisch) gaan samen niet verder. Dankzij hem, de realist... Mij boeit het slot: " ik kan het heus wel aan". Huh, er was toch geen uitdaging want klasseverschil bestaat immers niet meer. Ben benieuwd of mijn interpretatie overeenkomt met wat je bedoelt te vertellen Johanna. Enne...ik situeerde het verhaal als vanzelf in de Achterhoek

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb je verhaal drie keer gelezen, en kwam uit bij de verklaringen die al eerder genoemd zijn. Maar jouw reactie onder #5 maakt me nu toch wel heel nieuwsgierig Johanna! Verklap nog maar niks hoor! ik wil nog wel even puzzelen ;)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, ik dacht je tekst van de eerste keer te begrijpen. De invulling van Fatamorgana leek mij correct, maar nu je er zo geheimzinnig over doet ben ik gaan twijfelen. Ik wacht nu dus ook even af wat er nog komen gaat. Je houdt de spanning er wel in moet ik zeggen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, ik lees je zoals @Mad deed in #4. En ik denk dat je jezelf in #5 tegenspreekt. [Ik dacht: laat ik ook eens cryptisch schrijven. Naar mijn idee was dit compleet niet gelukt en iedereen ziet meteen wat er gaande is. Schijnbaar niet.] Je hebt niet cryptisch geschreven, in ieder geval voor mij niet, maar je last twee keer een ontkenning in de twee daaropvolgende zinnen in. En daar kan ik geen wijs uit. Er ontbreekt twee keer een komma tussen twee werkwoorden. Zoek en gij zult vinden :). [je bent het niet gewend om te vreten van de straat’.]. Hoewel ik dit een hele stoere zin vind, kan ik hem niet goed plaatsen. Hp is bij hem, hij heeft schijnbaar een slaapkamer + een gang dus woont naar mijn idee in een huis. Daar hoort niet echt van de straat vreten bij. Met heel veel plezier gelezen Johanna.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als mijn idee klopt dan vind ik het niet cryptisch: rijkelui dochter valt voor arme sloeber en haar ouders vinden hem te min. Hij denkt dat hij haar zonder geld niet gelukkig kan maken en maakt het uit. :? Maar jouw reactie doet mij anders vermoeden dus vertel!!! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, Ik ga straks kijken naar jouw suggesties te verbetering, dank je. @RichardOtten, Geen Neemeermin. Dat lijkt me een eigenwijs type. @Pindarots, Fatamorgana, Ryn, Mili, Marietje, Dank voor jullie reacties. Uiteraard hadden jullie allemaal gelijk over de situatie. Jongen wil niet verder met meisje omdat het verschil tussen hun milieus veel te groot is. Zij ziet dat niet. Wat er nu eigenlijk aan de hand is met het verhaaltje: Ik heb me netjes aan de opdracht gehouden. 'Nee' op een papiertje geschreven en associëren maar. Dat ging als volgt: Nee Afwijzing Armand (Dit kwam vermoedelijk door Armando) Ben ik te min En toe hield het op. Ik had het liedje 'Ben ik te min' van Armand in mijn hoofd zitten. Dus eigenlijk is de clou van het hele verhaal dat alles wat gezegd wordt door in ieder geval de mannelijke persoon zinnen uit of verwijzingen naar de tekst van 'Ben ik te min' zijn. Hoewel het een beetje afgezaagd is, heb ik me er nogal mee zitten vermaken. Ik dacht eigenlijk ook dat het heel herkenbaar zou zijn. Maar dat viel tegen dus :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahahaha grappig is dat Johanna, want jij hebt dat liedje in de hoofd maar wij niet! Dus misschien had daar toch ergens een stevige hint naartoe moeten zitten (je had je HP misschien Armand moeten noemen...). Voor de liefhebbers: Wil je blijven, oke Het heeft toch geen enkele zin Als je me maar niet ziet als de jongen met de rozen Want dan stort die hele droomwereld in Jij was, zoals we dat noemden het idealistisch type' Maar daar heb je nu nog weinig meer van Jij bent nu net zo materialistische als ik Maar hoe wil je 't in godsnaam anders dan Ben ik te min Ben ik te min omdat je ouders meer poen hebben dan de mijne Ben ik te min Ben ik te min omdat je pa in een grotere kar rijdt dan de mijne En toch wil je blijven maar je pa die wil het niet Ik denk dat je beter kunt gaan En je moeder die doe je ook al veel verdriet En als je thuiskomt zal ze zeggen 'wat doe je me aan' Jouw moeder die ik moest aanhoren met haar achterlijk gezeik Over de studie van je broer En je pa die zo'n succesvol zakenman was Met andere woorden 'wat ben je een boer' Ben ik dan te min Ben ik te min omdat je ouders meer poen hebben dan de mijne Ben ik te min Ben ik te min omdat je pa in een grotere kar rijdt dan de mijne Maar kijk uit Je bent het niet gewend om te vreten van de straat Als je lichamelijk maar niet zo erg belangrijk vind Want dat is het in feite niet waar het om gaat En als je 't aankunt goed, kom dan gerust weer En anders dan sodemieter je maar op Want het is echt niet dat ik niets om je geeft Maar zo duw je je hoofd in een strop Ben ik daarom dan te min Ben ik te min omdat je ouders meer poen hebben dan de mijne Ben ik te min Ben ik te min omdat je pa in een grotere kar rijdt dan de mijne

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je eenmaal de Armand-connectie hebt gelegd, is het overduidelijk. Leuk gedaan, Johanna. Je bent wel heel dicht bij de liedtekst gebleven. Vertrouw op je fantasie :) 'Terwijl hij mij de gang doordrukt ...' ... door de gang duwt?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje dat ik maar één keer hoefde te lezen om het te begrijpen. De tekst uit het liedje had ik er niet bij bedacht. Is een leuke bijkomstigheid.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk Johanna. Ik had het nooit kunnen bedenken. Zulke raadsels zijn mij iets te hoog gegrepen omdat ik maar weinig liedjes ken (en al helemaal geen teksten). Ik geen auditief maar een visueel geheugen, vandaar. Mooi gedaan en respect dat je de opdracht zo letterlijk hebt uitgevoerd.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Rijk versus arm had ik er ook uit gehaald. Geen associatie met het liedje. Leuk geschreven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ben ik nu te plus maar Armand is niet Armando, de kunstenaar, schrijver. En volgens mij draaide het om zijn bundel Nee als uitgangspunt voor deze opdracht.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal goed hoor Maddbrug, maar volgens mij heeft Johanna bij haar brainstorm spontaan aan Armand gedacht en dit natuurlijk door de gelijkaardige klank van de naam 'Armando'. Een bewuste zijsprong! Althans zo begreep ik het uit haar reactie #13 (maar ze moet het hier uiteraard maar zelf bevestigen).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fata, Daar heb je denk ik gelijk in. Ik had als titel ook 'Ben ik te min' kunnen nemen. @RichardOtten, Leuk nummer toch? @Ostinato, Ik heb geloof ik een weinig fantasievolle periode momenteel... Ik denk dat je met duwt gelijk hebt. Ik had het alleen niet zo neergezet omdat er dan twee keer na elkaar duwen kwam te staan. Drukken is misschien wel een beetje darm-achtig. @Tja, Schrijvenmaar en Angelique, Dank voor jullie reacties :) @Ryn, Dank je voor de reacties. En inderdaad, het is een leuk nummer. Niet om al te vaak achter elkaar te horen trouwens. Armand zit nu al sinds woensdag in mijn hoofd en hij weigert te gaan. @Maddbrug, Dat klopt, de opdrachtgeefster had Armando's bundel 'Nee' als inspiratie toen ze deze opdracht uitschreef. Volgens mij moest het gaan over een 'nee'. Niet perse een op Armando's werk geïnspireerde nee. Ik denk wel dat ik aan Armand begon te denken door de naam Armando. En toen Armand eenmaal in mijn hoofd terecht was gekomen, was hij niet meer te negeren. Vandaar, laat maar zeggen...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok Johanna, het is duidelijk waarom je dit gedaan hebt. Ik kan begrijpen hoe dit liedje in je hoofd blijft hangen. Dank je voor je toelichting.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén keer gelezen en eigenlijk gelijk duidelijk. Zij wil vasthouden aan het idee dat een vrouw een man kan veranderen en de man is realistisch en denkt dat samenzijn eindigt met de strop om hun nek. Klopt dat?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha! Leuke bewerking van Armand! Originele insteek :-) Voor 'mensen van een bepaalde leeftijd' meteen herkenbaar.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Indrany, Dat klopt zo'n beetje. De man komt uit een ander milieu als de vrouw. Hij beseft dat beter. Geïnspireerd op 'Ben ik te min' van Armand. @Bartsnel, Dank je. Fijn te horen.