Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #29 Het geheim

De dagelijkse sleur, ik kom er gewoon niet weg mee, verzucht Lina die ondanks het mooie weer geen enkele ambitie heeft om meer met het leven te doen dan het hoogst noodzakelijke. Echter, ze heeft verplichtingen en die avond is er een vergadering bij de plaatselijke school. „En zullen we dat dan afspreken?”, de directeur slaat met zijn hamertje op de gammele tafel. Er wordt nadrukkelijk geknikt door veel mensen, alleen de man die naast Lina zit trekt zijn wenkbrauwen omhoog en zucht duidelijk hoorbaar voor iedereen in de klas. „Meneer van Boomen, is het een probleem voor U?” De aangesprokene wappert met zij hand en schudt wat meewarig met het hoofd. Na de vergadering lijkt het voor Lina alsof het verleden herleeft, het schoolplein in de zon, de gezellige drukte die er is omdat de vrijheid aan de mensen, vroeger de kinderen, weer aan hen teruggegeven wordt. Plotseling staat de man die zuchtte tijdens de vergadering naast haar. Hij neemt haar op met een niet onaardige grijs op zijn gezicht. „Dat was een hele zit, vind U niet?” Lina knikt wat afwezig maar is eigenlijk wel bij met een beetje aanspraak na die lange serieuze speech van de directeur. „Waar moet U heen?” „De andere kant van de stad. Daar woon ik” „Oh fijn, dan loop ik met U mee tot aan het bos, als dat geen probleem is?” De klinkers lopen ongemakkelijk, en verscheidene keren moet Lina heer van Boomen vastgrijpen om niet te struikelen. „Ja, die hakken zijn geen sinecure” merkt v.Boomen op. Bij het bos aangekomen blijft hij plotseling stil staan. „Luistert U eens” zegt hij, “en luister eens naar die vogeltjes die ook in vergadering lijken te zijn. Dat klinkt toch veel fijner dan al die menselijke plannenmakerij, papieren Rambam, veel liever dan wat voor een geluid dan ook?” In zijn extase heeft hij zijn hoofd naar achteren geknikt en kijkt in een rechte lijn naar boven. Daar ziet hij tot zijn schrik een dode man hangen alsof hij naar de vogels luistert.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smalrac, ik kom niet helemaal bij de kern van wat je nou precies wil vertellen. De HP wil graag uit de dagelijkse sleur breken, en in de laatste regel begrijp ik dat ze daarin in ieder geval haar zin krijgt. Maar alles wat er tussenin zit, is me een beetje een raadsel. Waar bevinden we ons? Op een vergadering in het plaatselijke schooltje. Wat doen we daar? Eerst dacht ik dat HP in het onderwijs zat, maar blijkbaar gaat de vergadering over iets anders. Over wat? Het gebeuren op dat schooltje neemt vrij veel (lees)tijd in beslag, ik vermoedde daar daarom een een aanwijzing naar de clou, maar ook bij herlezing kan ik die niet vinden. Hp ontmoet er in ieder geval meneer van Boomen, die de neiging heeft heel formeel te spreken (leid ik af uit zijn woordkeus en het feit dat hij ‘U’ met een hoofdletter zegt) en die met haar mee naar huis loopt. Ik zelf krijg een beetje de kriebels van de man zijn taalgebruik, maar het wordt me niet goed duidelijk wat HP van hem vindt.Dan komen we bij het bos aan en wijst meneer van Boomen (zijn naam is trouwens wel heel leuk bedacht ;) ) op het gefluit van de vogels en kijkt omhoog en daar hangt een lijk. Dan wisselt plotseling het perspectief van Lisa naar meneer van Boomen: // Daar ziet hij tot zijn schrik een dode man hangen// Hoe komt die dode man daar, en wat is het geheim?? HELP!!!! :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Smalrac, Ik ben als lezer wel geboeid maar blijf ook een beetje verwonderd achter. Natuurlijk zit de opdracht in m'n achterhoofd bij het lezen dus was ik geneigd te denken dat Lina die man in de boom had gehangen, maar dat blijkt verder nergens uit. Het is een heel verrassend slot en daarmee lijkt het meer op een scene uit een langer verhaal. Met de rode pen: U = u; wappert met zijN hand; weer aan hen teruggegeven (aan hen is hier dubbelop); onaardige grijNs; vindT u niet?; v.Boomen = van Boomen; Ook, de vergadering vindt 's-avonds plaats, maar na de vergadering ligt het schoolplein nog in de zon? en: Hij kijkt "in een rechte lijn". Kun je ook anders kijken? Dit klinkt allemaal wel héél kritisch hè? Maar ondanks dat heb je me toch weten te boeien, da's toch een compliment!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit mezelf aan bij bovenstaande reacties. Het leest prettig. Maar ik raak de kern van het verhaal niet. Ik ben benieuwd!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had moeite met de gegevens die er waren. Maar inderdaad een lijk. Dat is haar man die zij erin hing wat dus niet duidelijk naar voren kwam. Ik ervaar dat zeker niet als negatieve kritiek, want daar doen we het voor toch?

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smalrac, dat is inderdaad nogal een verhaal om in 300 woorden te vertellen :confused: . Er ontbreken naar mijn idee aanwijzingen waaruit moet blijken wat Lina gedaan heeft en waarom. We komen van haar weinig méér te weten dan dat ze een hekel heeft aan sleur (maar om daarom nou je man te vermoorden en in een boom te hangen...), dat ze 's avonds naar een vergadering moet en hoge hakken draagt. Bovendien, voor iemand die " geen enkele ambitie heeft om meer met het leven te doen dan het hoogst noodzakelijke" heeft ze toch een behoorlijke fysieke krachtinspanning moeten leveren om die man in die boom te krijgen. Toch vind ik het verhaaltje leuk geschreven en vooral meneer van Boomen wordt heel typerend neergezet. „Ja, die hakken zijn geen sinecure” Ik hóór het hem zeggen. ;)