Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#29 Schuldgevoel

Marietje kamt haar haren, maar kijkt niet in de spiegel. Ze durft zichzelf niet aan te kijken. Lukraak pakt ze haar lange haren bij elkaar en windt er een elastiekje om heen. Ze loopt de badkamer uit, naar de keuken en schenkt zichzelf wat thee in. Geen koffie vandaag. Ze is al veel te nerveus en het bittere vocht zou dat echt niet verbeteren. De knoop in haar maag wil maar niet wijken en met moeite werkt ze een boterham met jam weg. Gewoon kauwen en doorslikken. Ze maakt een lunchpakket voor de middag pakt vervolgens haar tas in. Vergeet ze niets? Nee, ze heeft alles. Ze trekt haar jas aan en wikkelt een shawl om haar hals. Ze slingert haar tas over haar schouder en gaat naar buiten. Het is fris. De rijp staat nog op het gras en de lucht is helder. Nu maar hopen dat ze niemand tegenkomt. Oh, de buurvrouw zwaait naar haar vanachter het raam. Marietje knikt met een zenuwachtig glimlachje terug. Oh, als mevrouw de Vries eens wist wat ze gedaan had dan zou die haar met de nek aankijken. Ze durft het niet eens op te biechten bij de plaatselijke pastoor. Wat zal die man wel niet van haar denken? Zij die de economie schade heeft berokkend. Wat als het dorp er achterkomt? Haar maag trekt weer samen. Ze zou naar een andere gemeente moeten verhuizen, of naar een ander land. Misschien wel naar een andere planeet! Zochten ze laatst geen mensen die op Mars wilden wonen? Maar die zitten vast niet te wachten op zo’n afschuwelijk oneerlijk mens als zij. Ze zouden haar met pek en veren moeten verjagen. Nee! Ze zouden haar levenslang moeten opsluiten, op water en brood. Zou dat zwaar genoeg zijn? Ze komt langs het station. De onheilsplek. Niemand had gelukkig gezien wat voor afschuwelijks ze gedaan had. Het was twee dagen terug. Ze had moeten rennen om de trein te halen en… had niet ingecheckt!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is onacceptabel Siv. Hoe kan het gebeuren dat de NS te maken krijgt met oplichters? Mensen die niet willen betalen voor hun reis? Bah, schande! Dit kan ze beter geheim houden... Aangename schrijfstijl, het leest vlot weg en ik vond het een komisch verhaal.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die drie puntjes ... Misschien beter weglaten ... Grappige tekst met een enorme anticlimax. Had misschien iets korter mogen zijn. De naam Marietje vind ik wel heel t(r)uttig.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, ik ga nu heel kritisch doen. Verzamel je haar? De knoop in haar haar wil, zonder t. Voor vanmiddag; voor de middag. Je plot is ongelooflijk grappig na het geschetste drama. Bravo!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Ostinato. Het had iets korter gemogen, voor mij was de beschrijving te overheersend. De naam, daar trek ik me dan weer niets van aan. Een schrijver staat daar voor mij volledig vrij in.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Mili Ik heb er "wil" en "voor de middag" van gemaakt en van "verzamelt" "pakt" gemaakt. #Lithix Ik zal binnenkort kijken hoe ik de tekst korter kan maken.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou dit het minder 'omschrijverig' maken? Thee. Vandaag geen koffie voor haar. Ze is al veel te nerveus en het bittere vocht zou dat echt niet verbeteren. De knoop in haar maag wil maar niet wijken en met moeite werkt ze een boterham met jam weg. Gewoon kauwen en doorslikken. De rijp staat nog op het gras, wanneer ze na een kwartiertje naar buiten gaat. Nu maar hopen dat ze niemand tegen komt. De buurvrouw zwaait naar haar vanachter het raam. Marietje knikt met een zenuwachtig glimlachje terug. Oh, als mevrouw de Vries eens wist wat ze gedaan had, dan zou ze haar met de nek aankijken. Ze durft het niet eens op te biechten bij de plaatselijke pastoor. Wat zal die man wel niet van haar denken? Zij die de economie schade heeft berokkend. Wat als het dorp er achterkomt? Haar maag trekt weer samen. Ze zou naar een andere gemeente moeten verhuizen, of naar een ander land. Misschien wel een andere planeet! Zochten ze laatst geen mensen die op Mars wilden wonen? Maar die zitten vast niet te wachten op zo'n afschuwelijk oneerlijk mens als zij. Ze zouden haar met pek en veren moeten verjagen. Nee! Ze zouden haar levenslang moeten opsluiten, op water en brood. Zou dat zwaar genoeg zijn? Ze komt langs het station. De onheilsplek. Niemand had gelukkig gezien wat voor afschuwelijks ze gedaan had. Het was twee dagen terug. Ze had moeten rennen om de trein te halen en had niet ingecheckt.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te lezen! Ik vond het echt een leuke tekst en goed geschreven. De drie puntjes waren voor mijn leesstijl net op de verkeerde plek. Ik zou ze achter het woordje had gezet, als je ze al wilt zetten. Maar ach, volgens mij verschilt dat voor iedereen. Goede tekst. Ik las hem met plezier :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, versie in 8 is veel compacter, leest beter dan 1. (zeurtje: de mededeling 'het is fris' kan ook nog weg - dat blijkt immers uit de 'de rijp' (niet het rijp)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht...nu komt het ....welk ongelooflijk drama zou zich afgespeeld hebben? Ik was zo benieuwd. Hoewel de stiekeme actie een klein incident blijkt te zijn zou ik uitkijken met dit plot. Het kan je verhaal totaal teniet doen omdat de lezer niet krijgt wat deze eigenlijk verwacht. Een drama. Wel complimenten voor de opbouw van de spanning, Erg goed gedaan. :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Sophienne Bedankt en volgens mij maakt het inderdaad niet zo veel uit of de puntjes voor of na ‘had’ komt. #Janpmeijers Aangepast. #Indrany Het kan best zijn dat ik voor deze tekst, als ik hem nog ga gebruiken een dramatischer plot zal verzinnen. Ik kreeg het idee om spanning op te bouwen en dat het om iets onbenulligs gaat #Tja Aangepast. Ik heb geloof ik een andere programma nodig om spelling en grammatica te controleren en het is blijkbaar ook geen overbodige luxe om weer terug naar de schoolbanken te gaan. Lol.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja #8 is veel beter en prettiger om te lezen :) Ik vind de anticlimax hier zeer goed passen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, er is al veel gezegd. Heb de hele week in de trein gezeten en ik kan mij er iets bij voorstellen. Op ieder station is er een NS spel lijkt het wel: vind de paal om uit te checken, op het perron of in de hal of voor de hal en ga maar door.Leuke tekst.