Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#28 - Pleuns verboden verlangen

Bart, Jochem en Tecla hingen op de bank in de keuken. Pleun werd bijna stoned van de hashlucht toen ze binnenkwam. “Ha, die Pleun!” Jochem sprak met een dikke tong. “Pleuntje! Kom erbij zitten,” zei Tecla. “We zijn aan het filosoferen!” Bart lag met zijn hoofd achterover, in trance of bewusteloos. “Ik ga naar mijn kamer. Ik heb gewerkt.” “Toch niet weer aan die doodskisten voor die begrafenismevrouw? Ik snap niet dat je daarmee in bed stapt. Net of je bij Dracula gaat liggen. Gadverdamme!” Tecla trok een gezicht alsof ze zojuist een hap bedorven eten naar binnen had gewerkt. “Zoiets zeg ik ook niet over jouw scharrels.” Pleun liep naar de keukendeur. “Nou, nou, wat zijn we snel aangebrand vandaag. Let op mijn woorden, jongens, straks gaat ze trouwen.” “En ik word haar bruidsmeisje.” Tecla’s stem sloeg over. Pleun de deur van haar kamer achter zich dicht en ging op de rand van het bed zitten. Wat een rotzooi was het toch. Ze moest het hier eens flink onderhanden nemen. De afwas van het aanrecht en de kleren opruimen. Morgen eerst maar een kledingkast maken. Het was geen gezicht, al die broeken en truien aan het schoolbord. Vanuit de keuken klonk het gelal van haar huisgenoten steeds luider. Een huis met een tuin en een voordeur die ze achter zich dicht kon trekken. Waar Mirte rustig zat te lezen als ze thuiskwam. Ze wuifde het beeld snel weg.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tweede alinea, ik mis een woord na Pleun. Sfeervol verhaal. Ach god, de liefde. Het verlangen wat onmogelijk lijkt. Mooi en moeilijk tegelijkertijd.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO, Ja de tegenstelling Pleun en de 'bankhangers' heb je mooi verwoord. Geldt ook voor het verlangen van Pleun. Noot: je openingszin is naar mijn mening een medeling van de schrijver. Pleun moet immers nog binnenkomen. Suggestie: draai het om. Dus Pleun komt binnen en beschrijf het gehang op de bank vanuit haar.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even moeten wennen aan de namen Tecla en Pleun. Om één of andere reden maakte ik van Pleun automatisch een jongen en dan las ik daar plots ze. Ik vind wel dat je het verschil tussen Pleun en de drie anderen goed hebt neergezet, alsook haar verlangen naar een rustige leventje met Mirte.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne. Voor Pleun is het verboden omdat ze geen burgerlijke leven wil, en daar gaat ze toch naar verlangen. Mirte vindt Pleun te wild en bovendien is ze getrouwd met Adriaan. Dank voor je reactie. @Tja. Dank je. @Lilithx. Pleun een jongensnaam? Zou kunnen. Bedankt. @ Jan. Bedankt voor de tip. Ik ga de eerste alinea aanpassen als ik uit mijn relaxstoel wil opstaan. @Maddbrug. Ja, dat woord is weggevallen. Ga ik corrigeren. De liefde is een duivels verschijnsel.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjemig ik ben hier ff stil van.... Pleun, dat is toch die met dat rooie haar en die roze jas? Die losgeslagen halve hippie die in die antikraakschool woont? Die ken ik joh, heb haar net vorige week leren kennen hier in het forum! En die wil nu... gewoon... haar wilde leventje aan de wilgen hangen om nog lang en gelukkig te leven in een huisje-met-tuintje ? O.M.G. ... als dat maar goed gaat... Het blijft toch een wonderlijk fenomeen, de LIEFDE. Maar gelukkig levert het wel prachtige verhaaltjes op ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne. Voor Pleun is het verboden omdat ze geen burgerlijke leven wil, en daar gaat ze toch naar verlangen. Mirte vindt Pleun te wild en bovendien is ze getrouwd met Adriaan. Dank voor je reactie.
Ohja! Pleun was al wat weggezakt bij me :o, er zijn ook zoveel verhalen! Ik hoop dat ze het uiteindelijk toch aandurft. Misschien kan Pleun dan wat rustiger worden en Mirte wat wilder. Dan zou het perfect uitkomen :).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is Pleun lesbisch en is Mirthe haar geheime vriendin die als beroep doodskisten maakt? Of begrijp ik het stukje niet. Ik vind de namen die je gebruikt juist erg bij het verhaal passen. Dat vind ik knap gedaan evenals de omschrijving van de sfeer die in de keuken hangt. Dat ze zo stoned aan het filosoferen zijn zag ik al helemaal voor me :( Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag PetraO, Die Pleun, dat blijft toch tobben. En dat vind ik mooi. Met de afzonderlijke stukjes weet je, bij mij, steeds hetzelfde beeld, of beter: een 'karaktervast' beeld, van haar en haar twijfels bij me op te roepen, zonder een karikatuur van haar te maken.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi weer! ;) Juist als het 'verboden' wordt dan is zelfs het 'burgerleven' aantrekkelijk! :nod:

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voelt echt als een deeltje van een veel groter verhaal. Ik zie het helemaal voor me, mooi gedaan. Vind alleen de eerste alinea van het tweede deel misschien iets te klagerig voor Pleun, te veel opsomming van huishoudelijke taken.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Fatamorgana. Ja, de liefde, een verschrikkelijk iets als je erbij stilstaat. @Angelieke: Nou, Pleun is meer fluide zoals mensen dat tegenwoordig noemen. Ze pakt wat er op haar pad komt, zeg maar. En ze is het type niet om wat dan ook geheim te houden. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker: bedankt voor het compliment. @Marietje: ik snap die hang naar het burgerlijke wel. Ik hou zelf ook van een kop thee en een goed boek. Dank je. @Scrijvenmaar: dank je. Tja, het kan verkeren.. @ Woodpecker: dank je voor het compliment. @Ostinato: dat huishouden mag inderdaad iets minder, ja. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Petra, en weet je wat mij o.a. is bijgebleven van je Pleun-verhaaltjes? De afwas, de rotzooi op haar kamer. Daar schreef je toch over in het begin? Ik kan mij goed vinden in de verwoording van @Woodpecker in # 11. Zo had ik je het ook willen zeggen :-).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is echt zo'n verhaal waar ik vanaf begin af aan al door gepakt ben. En dat blijft ook zo. Hier wil ik wel een boek van lezen. Ik ben benieuwd naar de volgende episode.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik de naam Pleun nooit meer kan horen zonder het beeld van kleerhangers aan een schoolbord voor me te zien. Mooi. Mooi ook die tegenstelling met de bankhangers en het verbodene van haar hang naar burgerlijke truttigheid. Heerlijk

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: dank je. Grappig dat die rotzooi van Pleun zo is blijven hangen. @Johanna: een compliment, dat je hierdoor gepakt bent. Na Nanowrimo ga ik het verhaal schrijven. Een boek wordt het niet, maar wel een lang verhaal. Het komt op mijn website. @Henny: bedankt voor je reactie en ook voor de vier uitdagende opdrachten. Kom je hier nog eens terug?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Petra, even helemaal los van opbouw en grammatica en zo, ik vind het geweldig dat je hier de andere kant laat zien. Een Pleun voor wie dat wilde leven misschien best wel een tandje minder mag. Dat maakt het verhaal mooi rond, zonder dat het af is. Het belooft wat voor de toekomst. Mooie cliffhanger.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Henny: bedankt voor je reactie en ook voor de vier uitdagende opdrachten. Kom je hier nog eens terug?
Dank je PetraO, ja ik kom terug. Ik denk in januari, dat is voor mij de inspiratiemaand: inspiratie opdoen voor een groter verhaal. Iets vanuit het niets. Ik vind dat zo ontzettend intrigerend en mooi. Maar ik denk geen vier keer, moet ik nog vragen, ik hoop dat ik dan drie keer krijg, zodat ik deelnemers een beetje leer kennen,, dat vind ik plezierig. Die afstand, daar heb ik moeite mee.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart: Bedankt voor je leuke reactie. @Leonardo: Tecla zegt dit terwijl ze stoned en dronken is. Ja, ik weet dat een dialoog niet letterlijk de weergave van een gesprek moet zijn, maar in dit geval klopt het. @Angelieke: ik ken dat woord ook nog maar pas. Het wil zeggen dat mensen niet homo of hetero zijn, maar dat iedereen alles in zich heeft en dat het er maar net aan ligt hoe het uitpakt. En je voorkeur is een moment, die hoeft niet je hele leven hetzelfde te blijven. @Henny. Leuk dat je terugkomt. Ja, zo iets dat er eerst niet was en dan wel en dat jij dat dan gemaakt hebt, dat is inderdaad mooi.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed weergegeven sfeer van wanorde. Het weerkerend gevoel voor orde en netheid wordt Pleun's redding voor de langere termijn. Vind je 'kleerkast' niet mooier dan 'kledingkast'?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo: [...] Ja, ik weet dat een dialoog niet letterlijk de weergave van een gesprek moet zijn [...]
Ah, je wéét het dus wel :)