Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 27 Verboden Verlangen. Keuzes maken

Ons leven bestaat uit keuzes maken. Op je vrije zondagmiddag gaan wandelen, fietsen, of naar een expositie? Stoppen met roken, of doorgaan met de verslaving? Een nieuwe laptop kopen in een speciaalzaak, of via Internet? Ook gebeuren in ons leven dingen waar we helemaal geen invloed op hebben. Zoals een ongeval, waar je niet voor kiest, of een mol die je tuin omwoelt. Maar soms overkomt je iets waarbij je ook nog keuzes moet maken. Dat overkwam Henk in een restaurant. Het stel aan het tafeltje naast hem was zojuist vertrokken. Op de grond lag een portemonnee. Het is een dikke beurs, dus zal er best veel geld in kunnen zitten. Wat kan hij doen? Moet hij de ober waarschuwen, of zal hij zelf de beurs oprapen en kijken wat er inzit? Als hij de portemonnee bij de ober of de receptie inlevert, is hij verder buiten beeld. Dan kan de ontvanger het leeg halen en de inhoud in zijn eigen zak steken. Hij kan de portemonnee zelf oppakken en meenemen, zonder dat iemand ooit te weten komt wie hem heeft. Als student kan hij het geld goed gebruiken. Zijn verlangen naar dit plan is groot en heel verleidelijk. Maar ja ... Als er een visitekaartje in zit, kan hij natuurlijk ook de eigenaar bellen. In dat geval krijgt hij wellicht een leuk vindersloon. Maar hoeveel zal dat zijn? En misschien krijgt hij alleen maar een dankjewel en helemaal geen vindersloon. Een moeilijke keus? Voor Henk misschien niet.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jules du lac, Ja - een goed voorbeeld van verboden verlangen, juist omdat Henk weet dat hij er mee kan wegkomen. De 1e alinea is mijns inziens overbodig, ik zou zo beginnen: Het stel aan het tafeltje naast Henk is zojuist vetrokken, enz

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik de eerste alinea prettig vond om te lezen, ben ik het met Jan P. eens dat die voor het verhaal niet nodig is Het verboden verlangen komt mooi naar voren in dit verhaal. Goed gevonden. Het is vermoedelijk een moeilijke keuze voor Henk. Hoewel het niet echt nodig is voor het verhaal, ben ik wel nieuwsgierig of hij de portemonnee terug gaat geven aan de rechtmatige eigenaar.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, je zet een frappant voorbeeld van verboden verlangen neer. Met je laatste zin kan je twee kanten op. Henk geeft hem wel of niet terug.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, ik houd van jouw stijl zonder opsmuk. Hier voldoe je mijns inziens niet aan de opdracht van beschrijven zonder (interne) monoloog, dialoog en actie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De intro over keuzes maken hoeft voor mij ook niet. Het verhaal an sich is sterk genoeg. Henk is een arme sloeber, een werkstudent zonder studiebeurs, heeft het geld hard nodig. Maar desondanks geeft hij de dikke beurs, met inderdaad een kapitale inhoud, terug aan de rechtmatige eigenaar, een drugsbaron uit Amsterdam-Centraal. Hij krijgt stank voor dank en even later slaat hij zich huilend voor zijn kop. Vanaf dat moment ziet het leven van Henk er anders uit. Zo is het toch, Jules? Of niet soms?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea kan inderdaad weg. Niet alleen voegt het weinig toe, je vertelt de lezer ook niets nieuws. Let ook op je tijden Jules. Je begint de tweede alinea in de vertraging maar gaat dan over op tt. Met plezier gelezen!

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven maar niet volgens opdracht. Helaas. Tja.. en wat een keuzes kent het leven. Alleen al bij het vinden van een portemonnee zijn er zoveel mogelijkheden. Wat zou Henk doen?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met bovenstaande reacties over de eerste alinea. Goede poging, maar niet helemaal aan de opdracht gehouden. Let op je tijden, inderdaad. Vertel je in de verleden tijd? Doe dat dan overal. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het fijn dat ik zelf kan bedenken wat er nu met de portemonnee gedaan wordt. Ik beeld me zo in dat hij hem teruggeeft, een oude, rijke man aantreft met een geweldig knappe dochter. Hij die dochter jaren later gaat trouwen en niet meer een arme sloeber hoeft te zijn. Ze leven samen nog lang en gelukkig :).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna alle lezers vinden de eerste alinea overbodig. Zelf vond ik het eigenlijk wel een leuke inleiding naar de verschillende keuzemogelijkheden van Henk. Maar ik heb me dus duidelijk vergist. Volgende keer beter. # Dos Wijhof: wat een prachtig plot heb je bedacht. # Anne Borneman: Een mooi sprookje. Heerlijk. Oh ja, nog even dit: Henk is netjes opgevoed, dus gaat hij de portemonnee persoonlijk wegbrengen. Hoe het verder afloopt? Maak zelf je keus tussen de de plots van Dos en Anne. Ook hier kan dus een keuze gemaakt worden. Voor mij best lastig eigenlijk. Ik kies toch maar voor Anne. Iedereen bedankt voor de input.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jules du lac,
Henk is netjes opgevoed, dus gaat hij de portemonnee persoonlijk wegbrengen.
Heel goed dat die uitkomst niet in het verhaal staat. :)