Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #27 – Verboden Verlangen / In memoriam korporaal Juan Diaz (Altijd weer 3)

In memoriam korporaal Juan Diaz Het dorp kan groot noch klein genoemd worden. Het past onopvallend precies in het kleine dal, ingesloten door dicht begroeide hellingen. Het heeft een mooie naam: Tres Cascadas de Juan Bautista. Het dankt die naam, en waarschijnlijk zijn bestaan, aan de drie kleine watervallen die het riviertje voeden dat hier tot rust komt en door het dal zijn uitweg naar het grote meer heeft gevonden in de nauwe kloof aan de zuidkant van het dorp. Behalve die naam lijkt het geen bijzondere ambities te hebben. Het ademt een sfeer van bescheiden tevredenheid uit. Het biedt zijn inwoners genoeg ruimte voor vruchtbare akkers aan de rand, kleine huizen die aan smalle straten liggen, en een plein waar al die straatjes samenkomen. Aan het plein ligt een café, het dorpshuis, de woning van dokter Bravo, en het bescheiden kerkje met daarnaast het kerkhof waar slechts één boom groeit. Als de zon op haar hoogste punt staat, is het zwart marmeren graf aan de voet van de boom bijna onzichtbaar; gevangen in de schaduw. Op dat tijdstip zit er een meisje, ligt er een vers geplukte bloem. Iedere dag. Op zondag, na de mis, staan haar vader, moeder en haar acht jaar oudere broer Miguel naast haar. Ook dan bidt Juanita Esperanza bij het mooiste graf van het dorp voor een oude eenzame korporaal, die wilde dat zijn leven niet zonder betekenis zou zijn, en die haar vader, ergens ver weg, in ruil voor twee beloftes de vrijheid schonk.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Tranentrekker, vooral hier:
...en het bescheiden kerkje met daarnaast het kerkhof waar slechts één boom groeit.
Ik vloekte in mezelf - en dat is zeldzaam! Complimenten.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. Dat vloeken kan ik in niet helemaal plaatsen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Dank je.
ik zou alleen liever een acht jaar oudere broer lezen
Je hebt volkomen gelijk. Ik zou dat ook liever geschreven hebben. Dat ga ik dus aanpassen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Jan P. Een tranentrekker, dat is het. Er ging een gevoel van opluchting door me heen :) Graag gelezen zo.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker,
Dag janp, Dank je. Dat vloeken kan ik in niet helemaal plaatsen.
Het is in mijn lezing het graf van dokter Bravo - hij stond immers op de lijst.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste twee zinnen komen op mij een beetje gekunsteld over maar daarna neem je me mee in een helikopter over de vallei, steeds lager tot we landen op het plein. Mooi, Woodpecker!!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is in mijn lezing het graf van dokter Bravo - hij stond immers op de lijst.
De korporaal, en die rust op die plek, bezorgde hem de vrijheid :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Randje sentimenteel (past goed bij de Latijns-Amerikaanse setting). Zeer geslaagd. Die eindzin alleen al is een voorafgaande roman waardig. Moet Don Bravo niet meebidden? Of is hij niet meer onder ons?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartsnel,
De eerste twee zinnen komen op mij een beetje gekunsteld over !
Auw, die komt aan. De zinnen waren bedoeld om de alledaagsheid van het dorp aan te geven en het contrast te vormen met, en betekenis te geven aan, het zwart marmeren graf. Dank je voor je reactie. Iets om over na te denken :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ostinato, Ja, eens. Het melodrama loert, maar ik hoop de grens niet te overschrijden. Maar:
Moet Don Bravo niet meebidden? Of is hij niet meer onder ons?
, mag ik ook iets van de lezer verlangen (uiteraard alleen als die de twee voorafgaande stukjes heeft gelezen). Tuurlijk leeft dokter Bravo nog. Het is de vader die op zondag naast het meisje staat. Hallo:: het huis van dokter Bravo. haar broer Miguel die acht jaar ouder is. Twee beloftes: een graf en een kind dat vernoemd is naar de korporaal. Dank je voor je reactie. De laatste zin, daar twijfelde ik over. Altijd mijn valkuil :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie het ook als een compliment dat ik o.a. bij jou extra scherp probeer te zijn om nog iets te vinden wat - naar mijn bescheiden mening - nog beter kan. "groot noch klein" in de eerste zin, en "onopvallend precies" neigen naar mooischrijverij. Het dorp is niet klein, maar het is ook geen gehucht. Het past precies... (bijvoorbeeld)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartnsel, Geen probleem. Ik vind het echt een goede kanttekening. Ik ga die zinnen nu niet aanpassen, maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Die zinnen hebben echt zoiets van: kijk mij nu eens even literair doen. Dus nogmaals dank. Ik waardeer het :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#15/#16 Het is mooi geschreven, maar er is m.i. geen sprake van mooischrijverij. Die term behoud ik voor als de schrijver zichtbaar wordt en het vertellende personage aan de kant brast. Hier is geen personage als vertelperspectief gekozen, dus kan je die ook niet overklassen. Persoonlijk houd ik meer het perspectief bij een personage in de scène te leggen omdat je dan, n.m.b.m., sterker in die scène wordt getrokken (minder "op afstand" blijft). Mening, hoor. Anders niets. Mooi geschreven.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, Dank je. Je raakt een goed punt. Vanuit het perspectief van dokter Bravo zou het wellicht sterker kunnen zijn.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Normaal gesproken word ik snel ongeduldig bij oeverloze uiteenzettingen van landschappen etc. Maar hierin sleepte je me helemaal mee. Ik vind het een prachtig en meeslepend sfeerplaatje. Eén zin zou een komma mogen krijgen wat mij betreft:
[...] aan de drie kleine watervallen die het riviertje voeden dat hier tot rust komt en door het dal zijn uitweg naar het grote meer heeft gevonden in de nauwe kloof aan de zuidkant van het dorp.
Ik krijg daar een beetje ademnood ;)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Fataomogana, Dank je!
Eén zin zou een komma mogen krijgen wat mij betreft:
[...] aan de drie kleine watervallen die het riviertje voeden dat hier tot rust komt en door het dal zijn uitweg naar het grote meer heeft gevonden in de nauwe kloof aan de zuidkant van het dorp.
Ik krijg daar een beetje ademnood ;)
Ik zal daar eens naar kijken. Alhoewel 8) :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'groot noch klein' geeft mij juist direct een goed beeld van het soort dorp, en daarmee een goeie opening, al zou het misschien dat beter gewoon kunnen 'zijn' ipv 'genoemd worden.'

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van de eerste tot laatste zin, met of zonder kommaatje erbij, een rakend stukje tekst. De eerste alinea neemt mij direct mee en liet mij weer los aan het einde. Mijn complimenten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi, sereen beschreven landschappelijk plaatje. Ik kan het verhaal niet helemaal op waarde schatten omdat me de voorgaande verhalen niet meer scherp voor de geest staan. Maar dat doet er nu niet zo toe. Ik heb genoten van je beschrijving. Een zgn. zeurtje. Omdat het verhaal zo beeldend beschreven is, heb ik er me ook een voorstelling van gemaakt. Het dorp dankt zijn naam niet 'waarschijnlijk' aan de drie watervallen, maar met zekerheid. Het riviertje heeft zijn uitweg gevonden door het dal, naar het grote meer in de nauwe kloof. Is het niet onwaarschijnlijk dat er in een nauwe kloof een groot meer ligt? Als je er 'door de nauwe kloof' van maakt is het geografisch probleem opgelost, als je het ook nog plaatst voor het dal. die het riviertje voeden dat hier tot rust komt en door het dal en de nauwe kloof aan de zuidkant van het dorp, zijn uitweg naar het grote meer heeft gevonden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'groot noch klein' geeft mij juist direct een goed beeld van het soort dorp, en daarmee een goeie opening, al zou het misschien dat beter gewoon kunnen 'zijn' ipv 'genoemd worden.'
Dag schrijvenmaar, Dank je. Misschien heb je gelijk, maar ik vind dat 'genoemd worden' iets beschouwelijker en daarmee beter bij de sfeer passen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag maddbrug, Dank je. Leuk, dat is uiteindelijk toch de bedoeling: de lezer meenemen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos,
Het dorp dankt zijn naam niet 'waarschijnlijk' aan de drie watervallen, maar met zekerheid.
Eh, juist ja. Je hebt volkomen gelijk.
Het riviertje heeft zijn uitweg gevonden door het dal, naar het grote meer in de nauwe kloof. Is het niet onwaarschijnlijk dat er in een nauwe kloof een groot meer ligt?
En weer. Ik liet me gisteravond verleiden tot het plaatsen van een komma. Die schrap ik weer. Ik ga dus even sleutelen. Om in de sfeer te blijven: Gracias. Het was weer geen zeurtje.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig fragment weer. Ik lees graag beschrijvingen van dorpen en steden en dit was een goede. Niet dat je zijn stijl hebt gejat, maar je fragmenten van de laatste weken doen me denken aan de boeken van Garcia Margues.