Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#27 Preikestolen

Ik kijk omlaag naar het spiegelbeeld van de lucht in de fjord, dat nog blauwer is dan de werkelijkheid boven me. Het water is zo glad dat ik bijna verwacht een zwart silhouet te zien van mijn voetzolen en voorovergebogen hoofd. Er heeft zich vanochtend al een hele groep toeristen verzameld op het 604 meter hoge rotsplateau boven de Lysefjord dat de Preikestolen genoemd wordt. Allemaal hebben ze twee uur gewandeld om hier te komen. Ik ben tussen het geroezemoes en de kleurige t-shirts door naar de rand gelopen. Nu laat ik mijn benen nonchalant naar beneden hangen, terwijl om mij heen mensen languit op hun buik liggen. De hoogte doet mij niets, ik kom hier voor de diepte. De zon schijnt recht in mijn gezicht: het spel is begonnen. Ik strek mijn tenen naar beneden en span mijn bilspieren. Mijn handpalmen zetten zich af tegen de warme steen. Ik geniet van de zuigende kracht uit de fjord en van het wervelende vuur van de zon in mijn ogen. De drang om los te laten is enorm, maar als ik niet beweeg zal ik niet vallen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Genista, Je bent hier voor het eerst, zie ik, welkom. Hoewel je je niet helemaal aan de opdracht hebt gehouden, is het toch een geslaagd stuk. Ik krijg een goed beeld van de omgeving en van het berboden verlangen. Je hoofdpersoon bindt zichzelf wel op het spek, zeg!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hoogte doet mij niets, ik kom hier voor de diepte. Dat kun je wel zeggen. Doodeng vind ik dat: die diepte. Mooi beschreven. Dat spiegelgladde water, mooi.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat ons ook de zuigkracht van de afgrond voelen, Genist, mooi gedaan. Alhoewel - het is al gezegd, niet helemaal volgens de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan hier niet veel over zeggen. Het is, wat mij betreft, gewoon een mooi verhaal. Graag gelezen zo. Ik ben benieuwd naar een volgend verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest het stukje een paar keer lezen. Zoals ik het begrijp zit de hp op de rand van een diepe afgrond en heeft de neiging om naar beneden te willen vallen. Is het uiteindelijk ook de bedoeling dat ze daar gaan afdalen? Ik kan dat niet zo goed uit je stukje halen. Je verhaal houdt me iig wel bezig.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, dank jullie wel voor de mooie reacties! Ik ben hier inderdaad nieuw, en mijn eerste actie op het forum was deze opdracht! Inmiddels heb ik me wel voorgesteld, hoor... @PetraO: Ik weet het, niet helemaal volgens opdracht, ik heb nog getwijfeld of ik het om zou gooien. @Henny Fortuin: Ik vind het ook doodeng! Het leukste aan het schrijven van dit stukje vond ik dat de hoofdpersoon iets doet dat ik zelf noooooooit zou doen. @Ostinato: Elke dag lijkt me wat veel :) , maar hij/zij heeft er duidelijk wel ervaring mee. @Angelieke: Ik wilde het gevoel overbrengen dat je overmand wordt door de drang om iets dodelijks te doen, en deze hoofdpersoon vindt het leuk om de strijd aan te gaan met die drang. Zoals ik bij het voorstellen ook al zei, een opdracht helpt me enorm om gewoon te beginnen. Waarschijnlijk zien jullie me hier nog wel vaker. Opbouwend en onderbouwd reageren op andere verhalen vind ik nog wel moeilijk... Groeten, Genista

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Opbouwend en onderbouwd reageren op andere verhalen vind ik nog wel moeilijk... Groeten, Genista
hoeft ook niet; gewoon je eerste gevoel is ook heel nuttige informatie

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Genista. Ik voel een dilemma bij de hp tussen loslaten en vasthouden (of: niet bewegen).Vraag me af wat uiteindelijk die diepste wens is van de hp. De eenvoud vind ik erg mooi.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer geslaagd debuut! :) Jij omschrijft de omgeving duidelijk en geeft het gevoel van de HP goed weer. Als lezer zag en voelde ik de uitdagende diepte. :thumbsup: Welkom! Reageren als de lezer, hoe jij het stukje ervaart zegt al genoeg als feedback! Graag tot de volgende opdracht! :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er een hek voor staat is me geen diepte te diep. Maar zonder voel ik die angstige zuigkracht. Bij het lezen ook even gevoeld. Ik ken de Preikestolen van Foto's. Zojuist nog even opgezocht. Zie haar daar eens zitten op de rand van de afgrond. Mooi Verhaal, Genista. Tot een volgende keer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst welkom op het forum :). Ik vind het een mooi, indringend stukje over iemand die ernaar verlangt om te springen. Mooi gedaan!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Genista, Ik wilde dit meteen lezen door de titel. Vorig jaar ben ik ook op Preikestolen geweest en het kan niet anders of je hebt werkelijk over die rand liggen kijken. Ik voel het! Daarom vind ik het ook heel goed geschreven want het geeft precies het gevoel en de sfeer van die plek weer. Je derde alinea is wat mij betreft grandioos en misschien had je daar ook wel kunnen stoppen. Maar in de 4e alinea schrijft je: 'de drang om los te komen is enorm' en dat is nog een mooie toevoeging want ook dat herken ik heel zeker (trouwens belangrijk in het kader van de opdracht). Meermaals heb ik dat ook gevoeld op een bergtop... je wil springen maar gelukkig zegt je verstand van het niet te doen... althans als je geen sky-diver bent. Je hebt voor mij een vakantie-herinnering tot leven geroepen. Prachtig.