Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lot

Ze is mooi. Niet doorsnee knap als veel blonde vrouwen. Nee, ze is bijzonder. Een magische energie straalt van haar af wanneer je langs haar loopt en je valt even stil. Zonder te knipperen staar je haar aan en zij staart terug. In haar donkerbruine ogen lees je liefde, empathie en passie. Maar vooral iets mysterieus. Haar ogen boren zich in de jouwe. Zij lijkt precies te weten wie je bent. In die paar seconden val je voor haar, zoals velen voor jou deden. Zelfs blijft zij een raadsel, een met onbeschrijfelijke aantrekkingskracht, nooit zal je haar echt zien. Alleen de vage contouren van haar karakter zijn zichtbaar. Zij speelt een rol. Zij speelt hem magistraal. Het spel van deze liefde kent zij immers als geen ander. Nooit geeft ze valse hoop. Ze geeft iets, net genoeg, om tevreden te zijn. Ze laat je narigheid vergeten en je voelt je weer even geliefd. Ze kijkt dwars door je opgezette masker, ziet je echte ik en heel even wordt er van je gehouden. Ze ziet het als haar levenstaak, mensen te helpen dit geluk te vinden. Als jij blij bent, dan is zij dat ook. Maar als je weg bent, het spel is uitgespeeld en haar taak weer even is volbracht, dan ligt ze daar alleen. Huilt ze zich door eenzame nachten. En zolang als de liefde haar niet wil zal zij daar blijven. Smachtend naar meer. Opgesloten achter rode ramen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hoer. Ik had het niet verwacht, maar als ik je verhaal dan een tweede keer las, zag ik onmiddellijk dat het inderdaad over een hoer gaat. De 'wijsheid' had me denk ik eerst op het verkeerde been gezet. Ik vind dit witregels een beetje overbodig, maar je hoeft ze echt niet weg te doen. Magnifique, een Frans woord, stoort me hier eigenlijk niet. Hen te helpen de schaduwen te ontvluchten, warmte weer te voelen en narigheid te laten verdwijnen. Bovenstaande zin leest voor mij wel niet zo vlot.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vervoortk, Voor mij is dit het niet - te veel 'ze' en 'zij'. Te abstract en afstandelijk. Maak er een echte vrouw van in een concrete ruimte. Het gegeven vind ik wel mooi hoor!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Lilithx en janpmeijers. Ik heb beide commentaren meegenomen toen ik mijn stukje heb bewerkt. Alhoewel het alsnog vrij abstract is en dus nog niet bij je in de smaak zal vallen janpmeijers. Ik vind het zelf niet zo storend (omdat het in mijn ogen ook wel past binnen de context past) maar ik ben benieuwd wat de rest ervan vindt?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aardig verhaal, maar inderdaad erg veel 'ze' en 'zij'. Er zit een slordigheid in 'Om narigheid te vergeten en weer je weer even geliefd te voelen. 'Huilt ze zich door eenzame nachten.' vind ik erg pathetisch. Nogal overdreven, past niet zo goed bij een doorgewinterde hoer die zoveel aandacht krijgt van haar aanbiddende mannen. Oké, niet van die ene. Een stoere meid weet daar emotioneel mee klaar te komen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Vervoortk, Ik vind het prettig leesbaar. Het is intussen ook bijgewerkt, meen ik te zien. Maar ook naar mijn idee te pathetisch. Het wringt naar mijn smaak ook.: haar levenstaak, jij blij dan is zij blij, en dan toch huilen. Daar is, denk ik, meer ruimte, meer tekst voor nodig.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vervoortk: Ik heb niet de eerdere versie gelezen dus kan alleen hier wat over zeggen. De wending op het laatst vind ik geslaagd en verrassend, tot dat moment dacht ik werkelijk dat het over een non, verpleegster of een soort Moeder Theresa ging (ja, het ligt soms dicht bij elkaar). De toon in het stuk is inderdaad nogal pathetisch, maar doordat het in het hele stuk is doorgevoerd kan ik het wel waarderen, het wordt dan het een soort smartlap, een tikkeltje 'over de top'. (maar wel lekker! ;) )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant idee, maar voor mij botst ook dat zij het als haar levenstaak ziet en enkele zinnen later smacht naar meer. Wie wil er nu meer dan zijn levenstaak? Pathetisch vind ik geloof ik een goede omschrijving, maar -zie Fatamorgana- of dat goed of slecht is, is een kwestie van smaak. Ik ben in elk geval door dit stuk niet overtuigd. Ik kan het niet in verband brengen met wat ik meen achter dergelijke ramen gezien te hebben. Maar hoe je de blikken daar leest, is uiteraard ook erg subjectief.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Ik vind het goed! Verrassend dat het over een hoer gaat. Ik lees het als bekeken door de ogen van een bewonderaar die in haar armen zijn sores kan vergeten. Het dramatische kan ik waarderen, dit is haar manier van overleven. Zij denkt dit te moeten doen om een ander kortstondig een thuis te bieden. Als beloning wacht zij smachtend op de liefde die haar gaat bevrijden uit haar glazen gevangenis! :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het einde vind ik verrassend, maar er wringt iets je beschrijving voor mij. Dat heeft geloof ik met de verteller te maken. Wat wil hij/zij? Laat ik voor het gemak uitgaan van hij. Hij vertelt tegen 'je'. Hij vertelt over die hoer, die zo speciaal is, die zich opoffert enz. Maar op het einde gaat hij over op haar verdriet en eenzaamheid. De liefde die zij zoekt. Is het een aanklacht aan de jij , dat die alleen de ene kant ziet? En is dit niet een erg geromantiseerd beeld van de prostitutie, waarin de meeste vrouwen met veel geweld gedwongen worden tot de liefde?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Vervoortk. Ik vind het ook wat pathetisch. De titel 'Lot' suggereert dan ook nog eens een onontkoombaarheid waar ik niet zo veel bij voel. Kijk vooral uit met het gebruik van de grote woorden: liefde, passie, mysterieus. Een overdosis van dergelijke woorden slaat je tekst dood. Ik vraag me af of een schrijver ooit het woord 'onbeschrijflijk' zou moeten gebruiken.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er worden inderdaad zoveel superlatieven uit de kast gehaald om deze vrouw te beschrijven dat ik even dacht dat het een parodie zou worden. Ietsje minder zou het, in mijn ogen, geloofwaardiger maken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht lees ik een herziene versie. Mij stoort het niet. Wat mij betreft is dit een prettig leesbaar mooi stukje tekst. Niets aan veranderen. Knap gedaan!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit alle reacties is te halen dat dit stukje een kwestie van smaak is. De een vindt het mooi de ander raakt het niet. Ik heb een beetje van beide. Ik vind het thema mooi, maar ik had het persoonlijk iets soberder gebracht. Kwestie van smaak.