Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#27 Verboden verlangen Calais, de overtocht

Het was koud, vreselijk koud en bovendien heel erg donker. Hij had nooit verwacht dat het hier zo donker zou zijn en pas nu besefte hij, dat hij er niet had over nagedacht, het overviel hem, niet alleen het donker maar vooral die verschrikkelijke koude die zich langzaam maar zeker in zijn porien nestelde: kippenvel. Hij kroop langs de wanden van zijn ruimte op zoek naar een hoek. Misschien was er ergens nog een restje warmte te vinden, en terwijl zijn tastende handen langs het metaal van de wanden gleden voelde hij brandblaren op zijn vingers ontstaan. Moedeloos hurkte hij neer, kromp in elkaar, ademde in - langzaam en heel bewust - door zijn neus, verwarme de lucht in zijn longen en ademde daarna voorzichtig weer uit onder zijn dunne jas. De uren verstreken. De geur van de bevroren kadavers drong bij iedere adem bij hem naar binnen. Ze hingen aan de haken maar hij kon ze niet zien in het donker, hij wist gewoon dat ze er waren, hij had ze gevoeld en nu drongen ze ongevraagd zijn longen binnen. De geur van de eenzaamheid of van de dood, dacht hij bij zichzelf, en de twijfel bekroop hem nu pas helemaal, kon je bevroren kadavers ruiken? Zouden ze straks als ze hem vonden, zijn eigen kadaver ruiken? Vermoeid en verdoofd vocht hij tegen de slaap. Waarom was hij in deze verdomde koelcontainer gekropen? En terwijl hij dacht aan zijn droom, het beloofde land, dertig kilometer over zee, werd de duisternis nog dieper en breder dan ze al was en deinde ze uit over een eindeloos weidse zee. Zijn zee, zijn vrijheid. (Sorry, ik heb dit hier direct on-line in een ruk moeten schrijven - letterlijk schrijven on-line dus)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven, eigentijds verhaal. Kan dagelijkse werkelijkheid zijn. Triest ook, de dood zo voor ogen te weten/vermoeden. Er zitten enkele slordigheden in de tekst, die je er makkelijk zelf uit kunt halen na de tekst nog eens aandachtig doorgelezen te hebben. Hoe is het daar in de Aziatische binnenlanden?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brr, ik houd helemaal niet van kou. Je hebt de sfeer en de plaats waar de hp zich bevond erg realistisch omschreven. Kreeg het er zelf koud van en rook de kadavers. Erg mooi.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft zeker geen sorry te zeggen. Ik vind dit een geweldige beschrijving. Ik heb nog niet veel van je gelezen, maar dit is toch mijn favoriet!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Dos, bedankt. Ik heb mijn tekst nu nog even gevoelig aangepast. De oorspronkelijke tekst was hier in tien minuten neergepoot. Trouwens: 'porien' moet met een trema denk ik, alleen kan ik dat hier op dat Aziatische toetsenbord niet vinden. Overigens zit ik momenteel in Saigon, gisteren in de Mekong en morgen op de nachttrein. Het is hier 32 graden en dus iets warmer dan in mijn stukje. Angelieke bedankt ook. Het is een beetje luguber he. Ik weet ook niet hoe ik er zo ineens aan dacht. Lilithx, leuke reactie, ik zag dat jij ook al wat geschreven hebt. Ik zal het proberen te lezen maar ik zit op een ultra-trage computer en het is hier al een gat in de nacht. Euh... Jan P, sorry ik zou jou nog bijna vergeten. Bedankt om mijn taalfout op te sporen maar het scherm kleurt hier helemaal rood (waarschijnlijk staat dit onding hier op Vietnamees ingesteld). Geen excuus overigens voor een domme fout. Ik wens jullie alle succes met jullie verhalen deze week!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Ryblandt, Mooi stukje, naar mijn smaak. Maar er moeten wel wat meer slordigheden uit. Wat komma's door punten vervangen. Mooi detail, vind ik, dat je de vraag stelt (of laat stellen) of je bevroren kadavers kunt ruiken. Dat vroeg ik me ook af. In die situatie, al is het suggestie, waarschijnlijk wel.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stoor me niet aan de eventuele taalzeurtjes. Je neemt me vanaf regel één mee op een koud avontuur, dat verrekte goed is neergezet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien dat je op je gemak thuis achter de eigen computer het nog perfecter had geschreven, maar het is sterk zoals het is. Misschien had ik het persoonlijk zonder de laatste zin nog mooi gevonden, maar ik vind het nu ook mooi. Aangrijpend, is het woord dat bij me opkomt.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en koud. (en ik heb het al zo koud, de kachel wil niet branden) Ik viel over de geur van koude kadavers, maar blijkbaar twijfel je er zelf ook aan. Het idee dat dat suggestie zou kunnen zijn, vind ik weer wel mooi. Ik denk ook dat ik vies zou zijn van die geur. De details die je bedenkt: de warme adem onder die dunne jas. prachtig. En het einde vind ik helemaal mooi.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meeslepende en spannende tekst. Je mag wel iets meer punten gebruiken ipv komma's. BIjvoorbeeld hier:
Hij had nooit verwacht dat het hier zo donker zou zijn en pas nu besefte hij, dat hij er niet had over nagedacht, (hier hoort een punt) het overviel hem, niet alleen het donker maar vooral die verschrikkelijke koude die zich langzaam maar zeker in zijn porien nestelde: kippenvel.
Ik denk dat je blaren van de kou geen brandblaren moet noemen. Dat verwarde mij.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op het gevaar af dat je ook dit zelf hebt meegemaakt, blaren van de kou ontstaan juist weer als de temperatuur stijgt en bevroren vingers ontdooien. Verder niets dan lof en extra kudos voor je plichtsbesef :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meeslepend. Mooi. Bevroren kadavers kun je trouwens wel ruiken. Ik wist dat ook niet, maar ik heb ze geroken tijdens het lezen van dit stukje, dussssss... (erg onaangename, weeïge lucht, een beetje zoals het bij de slager ruikt). Fijne bijdrage W Rynlandt, en dat vanuit die hitte!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bevroren kadavers ruiken anders als warme. Ik weet niet wat prettiger is. Het is een mooi verhaal. Ik raakte van het begin af aan mee. Dat schrijven online gaat je goed af. Hopelijk vermaak je jezelf een beetje in Vietnam.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal. Ik heb voorlopig niet meer de gelegenheid om jullie stukjes te lezen en van commentaar te voorzien maar dat haal ik later hopelijk nog wel even in. De komma's daar hebben jullie zeker een punt maar op deze trage internetverbinding kan ik de tekst nauwelijks redigeren dus moet het maar even zo. Gemeende groet aan allen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi omschreven. De dubbelingen zou ik er later uit halen maar gezien jouw omstandigheden een goed verhaal. Vooral een compliment voor de snelheid waarmee jij dit even neerpent! :thumbsup: Het verlangen naar het 'beloofde' land komt er voor mij duidelijk uit. Maar dat ligt 'slechts' 30 km over zee en de HP zit uren in de koelcontainer op een vrachtschip? Gemiddeld vaart een vrachtschip 27 knopen per uur.Hoeveel knopen vaart dit schip? (Een knoop is een snelheid van 1,852 km/h?) Of ben ik te kritisch? Blijf ons verblijden met jouw avontuurlijke verhalen! :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, eigenlijk stond de container in mijn hoofd nog te wachten op de parking in Calais. :) Maar bedankt voor je reactie hoor. Anne, bedankt hoor. Ik ga trachten jou stukje zeker ook nog te lezen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het met Ostinato eens dat je meer punten in plaats van komma's moet gebruiken. Op poriën moet inderdaad een trema. Als ik iets uit de vrieskist haal, stinkt het nooit. Dat kan ook liggen aan een slecht reukvermogen natuurlijk, maar dat heb ik nog niet gemerkt. Welke idioot gaat in een koelcontainer zitten? Jij dus. Ik snap het wel, want je smoort daar waar je bent natuurlijk van de hitte. Met genoegen gelezen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, eigenlijk stond de container in mijn hoofd nog te wachten op de parking in Calais. :)
Okay, dan klopt het wel! :nod:

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
) Of ben ik te kritisch?
Je bent ook een beetje te kritisch, denk ik. Zo'n container, die moet nog op het schip komen, moet nog afgeladen worden. da's niet een kwestie van de overtocht alleen. Vaak hebben die dingen ook de nare eigenschap dat ze van binnenuit niet geopend kunnen worden 8) Maar goed, waar bemoei ik me weer mee? Oh, ja mensensmokkel. Toevallig verstand van :) Dat dan weer wel.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
) Of ben ik te kritisch?
Je bent ook een beetje te kritisch, denk ik. Zo'n container, die moet nog op het schip komen, moet nog afgeladen worden. da's niet een kwestie van de overtocht alleen. Vaak hebben die dingen ook de nare eigenschap dat ze van binnenuit niet geopend kunnen worden 8) Maar goed, waar bemoei ik me weer mee? Oh, ja mensensmokkel. Toevallig verstand van :) Dat dan weer wel.
Sorry! :o Mijn kritische snaar werd geraakt door de specifieke 30 km die genoemd werd. En ik haalde nergens uit de tekst waar de container stond. Ik gaf gewoon aan welke vraag het verhaal in mij oproept, niet om te zeiken. Dat dan weer wel! ;)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
No hard feelings Marietje, maar de titel: Calais, de overtocht laat vermoeden dat de container in Calais staat en dat is ongeveer 30 km van Dover. :) Vandaar dat ik de afstand zo precies heb aangegeven.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
No hard feelings Marietje, maar de titel: Calais, de overtocht laat vermoeden dat de container in Calais staat en dat is ongeveer 30 km van Dover. :) Vandaar dat ik de afstand zo precies heb aangegeven.
:thumbsup: Kijk, dit bewijst maar weer eens dat de titel een belangrijk onderdeel van een verhaal kan zijn! Zo had ik het niet gelezen. :)