Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht# 26- Verlangend verbod.

Verlangend verbod. ‘Ma-am, heb jij mijn gymsetje gewassen?’ Haar verwarde te lange haren blaast ze uit haar gezicht terwijl ze het brood smeert. ‘Die heb ik gisterenavond uit jouw rugzak gehaald en zit nu in de droger.’ Ze remindt zichzelf een kappersafspraak te maken. ‘Kort douchen, hoor! Ik kan echt niet te laat komen op mijn werk. Ik heb er al gezeik genoeg.’ De douche boven stroomt al. ‘Waar hebben jullie mijn telefoon gelaten?’ ‘Jij hebt hem gisterenavond opgeladen bij jouw koffiezetapparaat.’ Ze zet voor zichzelf thee. ‘Okay. Heb ik alles? Tas, sleutels. Waar is mijn brood?’ Ze wijst naar de broodpakketjes en verbrandt haar tong. ‘Mam, is dit mijn brood?’ De oudste bekijkt het zakje aandachtig. ‘Alweer kaas?’ Hij gooit het terug op het aanrecht. ‘En je weet dat ik geen donkerbruin brood wil.’ ‘Ik ga.’ Ze krijgt een kus op haar wang. ‘Tot vanavond laat want ik heb een vergadering.’ ‘Eet jij wel thuis?’ Ze plukt een haar van zijn colbertjas. ‘Ja, bewaar maar wat voor mij. De honden hebben nog geen brokken gehad. O ja, het strijkijzer brandt nog en vergeet niet de tuindeur te sluiten.’ ‘Als jij bij de Hema komt vandaag, koop dan even gel voor mij.’ Hij loopt met zijn vader mee naar buiten. Ze sjokt de trap op. “Bello, down!’ De hond luistert niet en pikt haar broodzakje van het aanrecht. Boven wacht haar een kletsnatte badkamer, twee mauwende katten, een lege toiletrol en een volle kattenbak. Soms zou ze willen dat…

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ze naar verlangd weet ik niet. Daar heeft HP ook geen tijd voor lees ik. Realistisch ochtendritueel van gezin met (puber)kinderen. Leuk, graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zielig voor die moeder. Wordt als sloof gebruikt. Die Bello die dat broodzakje van het aanrecht trekt :D Leuk stukje. Ik denk zeker dat dit realistisch is in sommige huishoudens. Beeldend geschreven want ik zie het voor me.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen idee wie wat zegt, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit, in een gezin met 3/4 kinderen weet je dat ook niet! Inderdaad leuk en beeldend. Zo gaat dat in (grotere) gezinnen! Arme moeders...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De moeder wordt ondergewaardeerd en als ze een baan heeft, blijkt dat nóg sterker. Door de vele personages in dit stukje is het wat verwarrend lezen. Geeft mij te veel gepuzzel, vooral omdat je NADAT iets is gezegd pas duidt dat er een nog niet geïntroduceerd personage ten tonele verschijnt. Ik snap dat de personages functioneel zijn om de chaos te duiden, maar dan zou ik wel wat dialooglabels gebruiken. De laatste zin hoeft m.i. niet: de situatie spreekt voor zich (verborgen verlangen, geen verboden verlangen). Taalzeurtjes: Let wel op interpunctie (hier en daar ontbreekt een functionele komma, bijv in Kort douchen, hoor) en grammatica (d/t-fouten m.n. >> remindt/verbrandt)). Jij in de zin: ‘En jij weet dat ik geen donkerbruin brood wil.’ past niet >> je. (Jij geeft nadruk en daarvoor is in deze situatie n.m.m. geen aanleiding.) Taaljuichers: Ze sjokt naar boven is heel sterk, vind ik!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zal er gebeuren als ze er niet is. Hoe loopt de ochtend dan? Daar ben ik dan altijd benieuwd na bij het lezen van zo'n stukje. Levendig geschreven. Ik wist inderdaad ook niet altijd wie wat zei. Maar de sfeer kwam goed over.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het hier en daar niet duidelijk wie wat zei, maar erg storen deed ik me er niet aan. Realistisch geschreven. Ik denk dat het verborgen/verboden verlangen hier de vrijheid is, hoewel ze vast ook van haar gezin houdt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen chicklit te bespeuren deze reis. Of sjokt mama naar boven omdat zij zondagavond over de schreef is gegaan en je een maandagmorgenscène neerzet :-). Het verborgen verlangen zit vast in de laatste zin: 'Soms zou zij willen dat ...' Mmmm, wat zou jij invullen Marietje?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ze naar verlangd weet ik niet. Daar heeft HP ook geen tijd voor lees ik. Realistisch ochtendritueel van gezin met (puber)kinderen. Leuk, graag gelezen.
Dank voor jouw reactie! :) Zij verlangt naar het verbod om te moeten zorgen voor haar gezin. Zij kan zichzelf dat verbod (nog niet) opleggen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zielig voor die moeder. Wordt als sloof gebruikt. Die Bello die dat broodzakje van het aanrecht trekt :D Leuk stukje. Ik denk zeker dat dit realistisch is in sommige huishoudens. Beeldend geschreven want ik zie het voor me.
Dank je wel voor het compliment. Ja, die Bello is er een! Werkelijk jat bij mij thuis onze jongste kat het brood van de aanrecht. Ze heet terecht P.I.T.A. ( pain in the ash) :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen idee wie wat zegt, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit, in een gezin met 3/4 kinderen weet je dat ook niet! Inderdaad leuk en beeldend. Zo gaat dat in (grotere) gezinnen! Arme moeders...
Het betreft hier een gezin met 2 kinderen dus ik zal de dialogen moeten verduidelijken! Dank voor jouw leerzame reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hectiek van de ochtend, heel erg leuk, treffend geschreven
En dan begint de dag pas. Pffff! :rolleyes: Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De moeder wordt ondergewaardeerd en als ze een baan heeft, blijkt dat nóg sterker.
Is het niet duidelijk dat ze ook een baan buitenshuis heeft?
Door de vele personages in dit stukje is het wat verwarrend lezen. Geeft mij te veel gepuzzel, vooral omdat je NADAT iets is gezegd pas duidt dat er een nog niet geïntroduceerd personage ten tonele verschijnt. Ik snap dat de personages functioneel zijn om de chaos te duiden, maar dan zou ik wel wat dialooglabels gebruiken.
Begrepen! Ik ga er binnen het woorden limiet naar kijken. Dat is mijn grootste struikelblok hier. :(
De laatste zin hoeft m.i. niet: de situatie spreekt voor zich (verborgen verlangen, geen verboden verlangen).
Zie ook #11: Haar verlangen naar het gebod om te moeten zorgen. Voor mij maakt de laatste zin juist een einde aan het stukje. Zonder vind ik het niet af.
Taalzeurtjes: Let wel op interpunctie (hier en daar ontbreekt een functionele komma, bijv in Kort douchen, hoor) en grammatica (d/t-fouten m.n. >> remindt/verbrandt)). Jij in de zin: ‘En jij weet dat ik geen donkerbruin brood wil.’ past niet >> je. (Jij geeft nadruk en daarvoor is in deze situatie n.m.m. geen aanleiding.) Taaljuichers: Ze sjokt naar boven is heel sterk, vind ik!
Bedankt voor de taalzeurtjes, reeds aangepast. Ik moest de honden nog uitlaten, eten koken, wassen en strijken! ;) Ik juich weer bij jouw leerzame reactie! Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zal er gebeuren als ze er niet is. Hoe loopt de ochtend dan? Daar ben ik dan altijd benieuwd na bij het lezen van zo'n stukje. Levendig geschreven. Ik wist inderdaad ook niet altijd wie wat zei. Maar de sfeer kwam goed over.
Dat is ook haar vraag. Wat gebeurt er als ze er niet zou zijn? Mannen vinden het lekker makkelijk zo maar als de situatie anders zou zijn redden ze het heus wel. Fijn dat de sfeer goed over kwam. Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het hier en daar niet duidelijk wie wat zei, maar erg storen deed ik me er niet aan. Realistisch geschreven. Ik denk dat het verborgen/verboden verlangen hier de vrijheid is, hoewel ze vast ook van haar gezin houdt.
Scherp gezien dat ze van haar gezin houdt en het eigenlijk niet erg vindt om te zorgen maar soms wordt dat zorgen te zwaar. Wie zorgt er voor haar? Vandaar haar verboden verlangen want zij vindt zelf dat ze dit niet mag verlangen maar het zou prettig zijn als iemand het haar eens gaat verbieden! De dialoog labels gaan onder mijn loep. :thumbsup: Fijn dat jij niet boos bent! ;) Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen chicklit te bespeuren deze reis. Of sjokt mama naar boven omdat zij zondagavond over de schreef is gegaan en je een maandagmorgenscène neerzet :-). Het verborgen verlangen zit vast in de laatste zin: 'Soms zou zij willen dat ...' Mmmm, wat zou jij invullen Marietje?
:D Ik had woorden tekort maar tijdens het douchen wordt ze overspoeld door herinneringen aan een douchepartij waarbij niet alleen het water heet werd! :unibrow: Wat ik als Marietje zou invullen hoop ik je ooit tijdens een persoonlijke ontmoeting te kunnen vertellen. :nod: Mijn HP zou willen dat er iemand ook eens voor haar zorgde en haar een verbod oplegde om altijd maar voor haar gezin te moeten zorgen. Bedankt voor jouw altijd prikkelende reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfoe, ik voelde weer helemaal die stress van toen, knap en alle begrip dat ze soms zou willen dat
Wil jij erover praten, Henny? :D Goed dat de stress overkomt! Bedankt voor jouw reactie. Ik hoop dat alle niet benoemde aanwijzingen tussen de regels door, duidelijk waren?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen en gevoelens goed voelbaar. Mooi stuk.
:) Dank je wel! Fijn dat de gevoelens duidelijk overkomen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker chaotisch. Goed beschreven. Ik ken dit soort situaties van andere huishoudens en ben dan altijd weer blij met de rust thuis :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het met Bart eens. 's Morgens chaos in het gezin. Iedereen heeft haast. Daarom passen de chaotische opmerkingen ook wel. Ze zou graag willen dat ze een keer opstond en merkte dat ze alleen thuis was. Wat een rust. Wil je nog tips hoe je die hectiek kunt veranderen? Vast niet, want dan zou het afbreuk doen aan dit stuk.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe herkenbaar! Graag gelezen :) In ons gezin van vijf was mijn man vaak heel vroeg weg om in te kopen en 'miste' het ochtendritueel. Meestal kwam hij rond halfnegen terug op de zaak. 'Vandaag lekker rustig aan?' kon hij dan doodleuk vragen als ik me net uitgeput aan mijn eerste kop koffie had gezet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, het is allemaal al gezegd: niet altijd even duidelijk wie aan het woord is, maar wat een heerlijke chaos en stress. (Deed me haast schamen dat ik me juist per e-mail bij een vriendin beklaagde dat dochterliefs school (vanaf volgend jaar) reeds om 8 uur begint, en dat ik na lang piekeren over verlangens aan mijn man opbiechtte dat het enige wat ik kon verzinnen was: ontwaken in een hotel, helemaal alleen, volledig uitgeslapen en dan een uitgebreid op bed krijgen, want bij deze scene vergeleken is mijn leven zooooo ontspannen en rustig ;)) De laatste zin is het voor mij niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat je een aflsuiter wilt, maar dit , met die puntjes ... mwah. Dat ze wat te wensen heeft, blijkt genoeg uit het voorgaande. Ik zou denk ik liever iets zien als "Ze sluit haar ogen." Ofzo. Iets wat simpel impliceert dat ze zichzelf een tel gunt om na te denken over haar verlangens.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ja, die chaos heb je goed gevangen - en dat de lezer (soms) niet weet wie wat zegt is hier mijns inziens juist functioneel. Die laatste zin vind ik ook niet zo. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil jij erover praten, Henny? :D Goed dat de stress overkomt! Bedankt voor jouw reactie. Ik hoop dat alle niet benoemde aanwijzingen tussen de regels door, duidelijk waren?
Nee, ik wil er liever niet over praten, ik wil er niet eens over denken, dank je wel voor je aanbod, maar nee. En de aanwijzingen waren meer dan voldoende. Ik heb een diep respect voor de moeder en de schrijfster

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil jij erover praten, Henny? :D Goed dat de stress overkomt! Bedankt voor jouw reactie. Ik hoop dat alle niet benoemde aanwijzingen tussen de regels door, duidelijk waren?
Nee, ik wil er liever niet over praten, ik wil er niet eens over denken, dank je wel voor je aanbod, maar nee. En de aanwijzingen waren meer dan voldoende. Ik heb een diep respect voor de moeder en de schrijfster
:o Dank je wel, Henny! Ik geef het respect aan mijn HP door! :nod: