Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#25 - Verboden Verlangen

Verboden verlangen Ik dacht aan de selfies van Heleen van Royen toen ik de goudreinet voor de appeltaart in vieren deelde en naar de kleine bruine pitjes keek. Ik had moeite mijn eigen gedachten te volgen, dat heb ik weleens. Van Heleen's flamoes naar appelmoes. Wat Heleen doet, namelijk zichzelf fotograferen in haar blootje, daar gaat het eigenlijk niet om. Ze trekt zich van niemand wat aan en zegt ook waarom. Dat vind ik dapper, denk als ik die appel tot schijfjes snijdt. Over twee dagen ben ik jarig; ik schrik als ik mijn leeftijd noem. Het klinkt raar maar het is net of ik een aantal jaren heb gemist. En daar verlang ik naar, naar die verloren jaren. Ik ben mijzelf kwijtgeraakt zonder dat ik het door had. Heeft iemand mij ooit verboden om aan mijzelf te denken? Nee. Toch ben ik mijzelf vergeten. Aan anderen daarentegen, dacht ik veel. Een tijdje geleden ben ik op reis gegaan met het doel mijzelf weer tegen te komen. Het is niet aardig om mij zo in de steek te hebben gelaten alsof er ooit een rood wit bord heeft gestaan met tekst “verboden om van jezelf te houden”. Ik mis mij, ik ben verdrietig en eerlijk gezegd kan ik niet zonder mij bestaan. Ik wil weer op mijzelf lijken. De appeltaart voor mijn verjaardag is klaar. Hij staat nog in de oven. Mijn cadeautje aan mijzelf heb ik hierboven beschreven en God noch gebod kunnen mij weerhouden te verlangen naar wie ik ben of was.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een triest verhaal maddbrug, en wat mooi geschreven. Ik hoop wel dat ik de volgende keer als mij appeltaart wordt aangeboden dit verhaal vergeten ben...

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, mooi verwoord! :thumbsup: De tekst raakt mij want hoewel ik zeker van mezelf houd, mis ik ook een aantal jaren en denk ik te weinig aan mezelf. De realiteit van een getrouwde, werkende moeder is mijn excuus. ;) Ik geef mezelf de gemiste jaren als verlaat verjaardagscadeau! :nod: ps. Ik zou voor geen goud Heleen willen zijn!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fraaie, diep gevoelde tekst, maddbrug. Had Heleen niet nog even terug willen komen in de laatste regels? Even de wijsneus uithangen die ik ben: die zin met dat roodwitte bord wil nog een beetje aandacht. En de dubbele ontkenning daarboven ook ("Niemand heeft mij ooit verboden om niet ...")/

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, een integer verhaal over zelfrefletie. Met de jaren komt dat vanzelf. Ik moest er ook maar eens aan beginnen, nu het nog kan. Wie weet tot welke ontdekking ik nog kom. Goed geschreven en ik heb het met plezier gelezen. Trouwens, Heleen van Royen leert dat naakt fotograferen vanzelf af. Ook dat komt met de jaren vanzelf.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een realistische monoloog. Op een dag beseft HP dat ze zo druk is dat ze zichzelf onderweg is vergeten. Extra pijnlijk dat ze intussen een appeltaart bakt. Dat doet ze vermoedelijk ook niet voor zichzelf maar voor alle visite die haar huis en haar tijd komen verrotzooien. Mooie zin - Het is niet aardig om mij zo in de steek te hebben gelaten alsof er ooit een rood wit bord heeft gestaan met tekst “verboden om van jezelf te houden”.- Ik dit een erg knap geschreven stukje. #4- Trouwens, Heleen van Royen leert dat naakt fotograferen vanzelf af. Ook dat komt met de jaren vanzelf.- Dat is te hopen. Er komt een moment dat het niet meer wenselijk is. Of misschien is het al zover. Ik weet het niet ik heb de foto's overgeslagen. In ieder geval heeft ze meer dan voldoende lef of misschien overmoed.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, een heel mooi en ingetogen stukje, of hoe het bakken van een appeltaart helend kan werken. Het stukje laat mooi zien hoe een mens tijdens kleine dagelijkse bezigheden plots de tijd krijgt om wat na te denken. Anderzijds houd ik hier erg veel van omdat je zonder spectaculair te willen zijn toch laat zien hoe je heel krachtig en sterk kan schrijven vanuit gewone alledaagse dingen. Er zijn bij deze opdracht hier en daar wel wat pikante stukjes verschenen (en dat was natuurlijk te verwachten), maar jij doet het op een heel fijnzinnige manier vind ik (niet dat het andere niet kan of mag hoor, maar sommigen gingen er toch iets heftiger tegenaan). Ik had erg veel pret bij de ondeugende aanzet van je monoloog. Totaal onverwacht lag Heleen's flamoes pardoes tussen de appelmoes! Schitterend hoor!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, je schreef een stukje dat pijn in mijn hart deed. De jaren die je kwistig met armen vol aan anderen uitdeelt ligt m.i. in vrouwelijke genen bestorven. HvR maakt mij onpasselijk vandaar dat ik lichtelijk steigerde bij aanvang van het lezen. De essentie echter ligt in 'ik mis mij'. Drie woorden die voor meer dan een boek staan. Ik vond het prachtig, wijs, introspectief te lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bartsnel; van een appeltaart mag de mens altijd genieten, de goudreinet is zo zuur nog niet. Dank je voor je reactie. Marietje; nee, ik ook niet maar Heleen was fijn om neer te zetten de monoloog. Haar wereld draait om haar in tegenstelling tot mijn wereld. Fijn dat je mijn cadeautje aanneemt, geluk ermee! Ostinato; ik ga de zin veranderen in een vragende vorm en de andere zin aanvullen met wat woorden.. Goed gezien, mijn dank. Maar Heleen mag niet terugkomen in de laatste zin. Die krijgt aandacht genoeg.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Het woord 'Goudreinet' is een verhaal op zich. :) (taalzeur: hier boven - aan elkaar)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos; alles schijnt te komen met de jaren. Aan zelfreflectie doe ik graag. De een maakt een foto, de ander heeft een gesprek met de spiegel, iedereen moet vooral doen waar hij/zij blij van wordt. JohannaB; inderdaad is de appeltaart voor de visite. Gelukkig ben ik een deegeter, mijn voorafje waar ik meestal misselijk van wordt. Verrotzooien vind ik een schitterend woord, dank je Johanna! WRynlandt; ik had ook pikante stukjes verwacht vandaar dat ik de flamoes, wat ik overigens een geweldig woord vind, en Heleen er in vernoemd. Mooie woorden schrijf je, dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili: HvR is voor velen om misselijk van te worden vandaar als tegenstelling een lekkere appeltaart. Fijn dat je steigerde, dat was enigszins mijn opzet te irriteren aan het begin van de tekst. Die irritatie vloeit verder in de zelfreflectie. Lieve woordjes, dank je. Schrijvengeluk: wat heb je dit mooi gezegd! janp; dat is geen gezeur, dat noem ik secuur. Ik heb het aangepast. Goudreinet of Schone van Boskoop, ook zo mooi.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, zo in- en intriest en tegelijk zo afschuwelijk herkenbaar. Heel mooi ook de alledaagsheid van het appeltaart bakken en mijmeren. Dank voor de waarschuwing, zo mooi verwoord.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Dana. Henny: zelf vond ik het niet zo triest. Ik vermoed wel dat het herkenbaar zal zijn voor een ieder. Vond het een intrigerende opdracht, dat wil ik even gezegd hebben.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi en herkenbaar. Een stopsignaal om even weer mijn eigen reis te bestuderen. Ook een aantal jaren die als uitgegumd voelen. waar zijn ze gebleven. Nou ja een beetje weet ik het wel, in moederschap gestopt. Prettig geschreven en mooi tegen heleen van rooijen afgezet. :eek:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe herkenbaar! Maar er is hoop (Is er niet altijd hoop?) Er komt ooit weer rust. Tijd om te schrijven en stieke te verlangen naar de gezellige drukte van 'vroeger'. Fijn geschreven! En ja, ook ik heb een pokkenhekel aan .... (die naam ga ik echt niet opschrijven, hoor)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De jaren die ongemerkt voorbij gegaan zijn en die ze terug wil. Dat ze zichzelf kwijt geraakt is en zichzelf mist. Misschien is melancholisch een beter woord?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, dank je wel. Henny: het is hoe je het ervaart, of het nu melancholiek of triestheid is hoe het overkomt. De vrijheid van de lezer, denk ik dan maar. Richard o: dank je wel! ConnyH: ja die HVR heeft bij de meesten een hoog irritatiegehalte...Dank je wel. Manonos: uitgegumd, mooi gezegd van je. Dank je !