Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#24 De King

“Hé wat leuk dat ik jou hier tref! Wat een toeval, man wat doe jij nou hier? “ Ik verstijf, in een reflex voel ik hoe mijn kaken zich spannen. Met tegenzin draai ik me om. “Inderdaad. Bijzonder,” zeg ik stijfjes. “Tijd niet gesproken. Hoe is het er mee? God man, dat is eeuwen geleden, maar nee, je bent niks veranderd, wat kaler ja, maar verder, nee je ziet er patent uit. Is dat je vrouw? Nou die mag er ook wezen. Overmars, aangenaam, Erik, zeg maar Richy voor vrienden. Goede keus, die man van je, godsamme wat hebben wij met die gast gelachen Altijd in voor een geintje. Maar ja dat weet jij natuurlijk als geen ander. Nee daar verveel je je niet mee, onmogelijk!” ‘Sorry, maar ik heb nogal haast,” zeg ik terwijl ik mijn vriendin stevig vastpak en van hem begin weg te draaien. “Wat jammer! Ik had graag even bijgekletst.” Terwijl ik probeer weg te komen, grijpt hij mijn arm: “Man wat hebben wij een plezier gehad! Die keer op Ibiza, weet je nog? Dat was helemaal top. Jij was echt de ‘King’, wat een killer! Ik zou het nu niet meer in mijn hoofd halen, maar god, wát een tijd.” “Ik moet helaas weg,” zeg ik terwijl ik mijn vriendin, die hem nu nieuwsgierig bekijkt, mee sleur. Hij weet echter niet van wijken en begint mee te lopen. “Werk je hier? O, ook bezoeker, nou goed, maar we moeten echt eens bijpraten, ik zoek je wel op facebook. De Bruyn toch? Met uy?” Djezus, ook dat nog, denk ik. Met een schijnheilige glimlach zeg ik: “Lijkt me leuk! Maar ik bel je wel.” Terwijl ik er nu stevig de pas in zet hoor ik hem nog roepen: “Heb je mijn nummer nog?” “Wie is die Richy?” vraagt mijn vriendin hijgend. “Geen flauw idee,” zeg ik Ze staat plotsklap stil en gaat voor me staan. Wantrouwend. “Wat is dit? Wat is dit voor iets raars John? Waar had hij het over? Ibiza en jij de ‘King’ ? Ik kreun.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik raad je aan om je tekst nog eens na te lezen. Let vooral op leestekens, zodat het wat duidelijker wordt. Ik merk dat er heel veel pit en energie in je tekst zit. Je zet de vriend van de hp goed neer. Ik draai zelf al met mijn ogen door zijn ... (ik ben even het woord kwijt, door het late uur :) oepsie!)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Lilithx. Er valt nog wel iets te doen aan de leesbaarheid van het verhaal. Ik vind het wel een leuk verhaal. Nu wil ik ook wel weten wat er allemaal aan dr hand was op Ibiza.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, maar je hebt het deel van de opdracht waarin staat dat je geen dialooglabels mocht gebruiken niet gelezen, denk ik. De bedoeling was om uitsluitend door context en gedachten duidelijk te maken wie wat zegt en waarom. De reden van de oefening is, dat je als je dialooglabels als 'zei ze' en 'zei hij' gebruikt, je vaak als schrijver geneigd bent om in de fout te vervallen om daar ook bij te schrijven hoe ' zei ze ongeduldig'. Daardoor is de schrijver aan het zeggen aan de lezer hoe het verhaal gelezen moet worden. Beter is om het verhaal zo te schrijven dat de lezer zelf zijn conclusie kan trekken. Zoek verder naar 'Show don't tell'.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Polder, naar mijn smaak heb je (te) veel dialoog verwerkt en daar word ik een beetje onrustig van. [“Wie is die Richy?” vraagt mijn vriendin hijgend.] het hijgen vind ik komisch in deze zin. Tot een volgende keer en 'keep going' zoals wij allemaal doen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal. Ik had heel erg weinig tijd, en heb het er in een half uurtje uit geramd. Dus hebben jullie helemaal gelijk dat het beter had gekund. Ik heb deze week geen tijd meer maar zal het later, als oefening, nog 'ns proberen te verbeteren met jullie suggesties! Blijft leuk deze opdrachten! Gracias!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Je hebt je al verontschuldigd voor een paar slordigheidjes. "in een reflex voel ik hoe mijn kaken zich spannen." Dit wringt bij mij. Een reflex gaat snel, een fractie van een seconde. "voel ik hoe mijn kaken zich spannen" duurt veel te lang voor een reflex. Ik zou schrijven: "In een reflex spannen mijn kaken".