Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #24 - Lach van de Nerd.

Ze zocht echt oogcontact met hem. Zijn ogen gleden van haar elegante benen omhoog over haar rode jurk. Maar pas toen ze haar blonde krullen uit het gezicht veegde wist hij het zeker. Een mens kon nog zo veranderen, de ogen bleven altijd. En deze licht blauwe ogen was hij nooit vergeten. Annelies had zijn jeugd tot een hel gemaakt. Hij was een nerd geweest. Altijd met zijn neus in de boeken. Zijn gezicht werd gesierd door een grote bril en zijn gebit op zijn plek gehouden met een buitenboord beugel. En zij was de prinses van de school. Wat dat betreft was er weinig veranderd. Wat haar betrof dan, hij had zijn boekenkennis omgezet tot succes. De bril en beugel waren verdwenen. Aan vrouwelijk schoon had hij geen gebrek. En vanavond gaf Karma hem zijn gelijk. Ze bewoog stijlvol door het publiek heen. Toen ze vlakbij was lachtte ze naar hem. Ze plaatste een hand op zijn schouder en boog haar hoofd dichterbij. ‘Hé, wat leuk dat ik jou hier tref.’ Fluisterde ze in zijn oor. ‘Inderdaad' Zei hij 'Bijzonder.’ Ze leek niet direct uit het veld geslagen door zijn houding. ‘Tijd niet gesproken. Hoe is het ermee?’ Ze beet op haar lip. Maar haar schoonheid zou haar vanavond niet redden. ‘Ik moet helaas weg.’ Hij keek haar aan om duidelijk te maken dat ze geen kans maakte, hij was het nooit vergeten. ‘Wat jammer! Ik had graag nog even bijgekletst.’ Haar hand gleed van zijn schouder naar beneden, over zijn rug. Hij greep haar pols vast en trok haar hand weg. ‘Lijkt me leuk! Ik bel je wel.’ Hij draaide zich om en liep door de menigte naar buiten. Achter hem hoorde hij haar nog iets schreeuwen over haar telefoonnummer. Dat had hij niet. Hij zou nooit bellen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gebruik gemaakt van dialooglabels, maar daar kijk ik even over. Ik kreeg wel even een vreemd beeld als hij haar pols vastgrijpt, terwijl haar hand op zijn rug ligt. Het is natuurlijk wel mogelijk (ik heb het zelf even uitgetest), maar het gaf me eerst een raar gevoel.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koen87, Wraak is (soms) zoet - mooie invulling. Taalzeurtjes: licht blauwe - lichtblauwe; buitenboord beugel - buitenboordbeugel;
‘Hé, wat leuk dat ik jou hier tref.’ Fluisterde ze in zijn oor. ‘Inderdaad' Zei hij 'Bijzonder.’
'Hé, wat leuk dat ik jou hier tref,' fluisterde ze in zijn oor. 'Inderdaad,' zei hij. 'Bijzonder.'

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips. Dit is de reden dat ik me hier heb aangemeld. Ik wil groeien in mijn schrijven. Leren van mijn fouten, en hier door kenners (jullie) op worden aangesproken. Zo leer ik en groei ik, :) Zou je (Lilithx) verder in willen gaan op dialoog labels?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou je (Lilithx) verder in willen gaan op dialoog labels?
Het uitgebreide werk/uitleg ga ik overlaten aan Leonardo. Hij zal binnenkort ook wel reageren op je post. Een dialooglabel is: zei ik, antwoordt hij, vraagt zij, fluisterde zij, etc. Bij deze opdracht was het, dacht ik, de bedoeling dat je duidelijk maakt wie wat zegt zonder gebruik te maken van dialooglabels. Je kan nu je tekst eventueel nog aanpassen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Ik ben geen kenner maar weet wel uit eigen ervaring dat jij hier zeker veel gaat leren! Jij hebt de opgegeven dialoog in een leuk verhaal toegepast. Een blauwtje lopen in een rode jurk geeft een kleurig effect. ;) Als jij meer wilt weten over dialogen schrijven kun jij dit ook rechts boven in de zoekfunctie intoetsen! Een plezierige en leerzame tijd!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Koen, welkom hier. Ik vind het een goed geschreven stukje met inderdaad een paar kanttekening die al genoemd zijn. Nog een van mij erbij, die dus misschien wel persoonlijk is. Je geeft in het begin heel veel informatie; wie is de HP, wie is Annelies, hoe is hun verhouding en hoe is die ontstaan. Maar ik mis de hele setting. Waar zijn we? Hoe komt het dat die elkaar daar ontmoeten?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart Ik heb een hoop moeten wissen om aan de 300 woorden limiet te voldoen. @Lilith Bedankt, ik zal er morgen eens opnieuw naar kijken

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou je (Lilithx) verder in willen gaan op dialoog labels?
Het uitgebreide werk/uitleg ga ik overlaten aan Leonardo. Hij zal binnenkort ook wel reageren op je post. Een dialooglabel is: zei ik, antwoordt hij, vraagt zij, fluisterde zij, etc. Bij deze opdracht was het, dacht ik, de bedoeling dat je duidelijk maakt wie wat zegt zonder gebruik te maken van dialooglabels. [...]
Uw wens is mijn bevel, Lili :) Koen, leuk dat je bent aangehaakt! Lees de verhalen van de anderen en loop door de commentaren, zou ik zeggen. Dat geeft het grootste leereffect. De dialooglabels worden door een schrijver toegevoegd om te duiden wie iets zegt. Hij breekt in in het verhaal (en rukt daarmee de lezer uit zijn droomtoestand), maar het aletrnatief is de lezer in opperste verwarring laten. Hij moet kiezen tussen twee kwaden ... Om die reden is het het beste je te beperken tot simpele labels. Ook zeggen hoe iets wordt gezegd is verleidelijk (en relatief gemakkelijk), maar daarmee wordt de inbreuk van de schrijver nóg duidelijker. Een zichtbare schrijver betekent dat de lezer er voortdurend aan wordt herinnerd dat het verhaal nep is. Deze opdracht is bedoeld om de schrijver te 'dwingen' af te zien van labels en toch duidelijk te maken wie wat zegt en op welke wijze. Lichaamstaal, context en sfeer staan ten dienste. Voorwaar geen sinecure! Maar de ervaring is nuttig en de euforie groot als het is gelukt. De dialoog wordt levendiger en je trekt de lezer IN de dialoog in plaats van hem als een buitenstaander naar twee kletsende personages te laten kijken. Gezien het enthousiasme van de schrijvers op deze opdracht is dat in veel gevallen gelukt. [Met dank aan Odile die mij zo genereus een plaatsje gaf op haar platform]

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo :) @Koen, welkom. Je hebt een aardig verhaal geschreven met maar een dialooglabel als ik goed geteld heb. Als er niet het gebod was om geen dialooglabels te plaatsen, zou ik hem ook daar aan het begin hebben geplaatst. Wat je goed deed was bij 'fluisterde ze' geen 'zwoel' of 'ongeduldig' als bepaling bij te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Koen, ik heb je ook gelezen. [Zijn gezicht werd gesierd door een grote bril en zijn gebit op zijn plek gehouden met een buitenboord beugel.]; deze zin vind ik lekker relativerend. Bijt je vast zou ik zeggen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Koen, Leuk verhaal en een nerd met karakter... rode jurk, elegante benen, blauwe ogen en blonde krullen, niet gemakkelijk om af te schepen :) De opgelegde dialoog heb je mooi verwerkt. Groet.