Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#24 Operatie 'Camouflage'

Wij - de voltallige Tweede Kamer en Ministerraad - hebben na Prinsjesdag besloten het landsregeren rigoureus te veranderen. Ik, als bolleboos en voorzitter van de Kamer, ben aangesteld als regelneef. Samen met Hennis van Defensie heb ik een plan bekokstoofd om het regeren weer leuk te maken nl. ver weg van pers en media. Openbaarheid van bestuur klinkt progressief, maar is in de praktijk contraproductief. Daarom moeten wij voor de buitenwereld onzichtbaar worden. Wij moeten onszelf camoufleren, en met ons, het hele Kamergebouw en Binnenhof. Hennis is geniaal. Stelde zo maar alle manschappen, materiaal en materieel ter beschikking om dat in no time te realiseren. Met z’n allen - ministers en kamerleden - zijn we aan de slag gegaan, van ‘s morgens vroeg tot in de late avonduren. Allereerst werden met blushelikopters de daken van de regeringsgebouwen overgoten met grijs-blauwe F16-verf, zodat de overgang naar een bewolkte hemel nauwelijks zichtbaar is. Met hoogwerkers en blusapparatuur zijn de gevels en ramen bespoten met groen-geel-bruine verf. Alles Chroom 6 van Sikkens. Met tonnen geschonken door Hennis. Ik sta nu met haar op het Binnenhof, bijna tot de enkels in de verf die in stromen van de daken en gevels is gevloeid. Veegwagens rijden af en aan om het spul gelijkmatig te verdelen. Wij wanen ons in een oerwoud en met deze achtergrond maken we een selfie. Ministers en kamerleden, besmeurd met verf lopen onzichtbaar aan ons voorbij. Operatie ‘camouflage’ prima gelukt. ‘He, wat leuk dat ik jou hier tref.’ Een etter van Pow Nieuws. ‘Inderdaad. Bijzonder.’ Ik stoot hem een halve meter van me af. ‘Tijd niet gesproken. Hoe is het ermee?’ Met gestrekte arm duwt hij een microfoon onder mijn neus. ‘Ik moet helaas weg.’ ‘Wat jammer! Ik had graag nog even bijgekletst.’ ‘Lijkt me leuk! Ik bel je nog wel.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Hier moet ik om lachen. Misschien is het niet eens een slecht idee. En meteen journalistieke vrijheid afschaffen. Alleen een door de staat gepropagandeerd journaal waarin we zien dat er lammetjes geboren worden, er weer economische voorspoed heerst en dat Willem-Alexander samen met zijn lieftallige vrouw Maxima ergens in ons prachtige land een informeel bezoekje brengt. Scheelt een hoop ellende of misschien niet... Hopelijk hadden ze wel een beschermende kleding in camouflagetinten aan toen ze lekker aan de gang gingen met de Chroom 6.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je verhaal wel grappig Dos. Nu zag ik deze week toevallig een lijstje met een top 10 van landen waar mensen gelukkig zijn (niet hoogste welvaart, maar hoogste gevoel van welzijn). En daar stond Nederland wel mooi op nummer 7 te pronken. Buiten de Skandinavische landen was er verder geen enkel Europees land te bespeuren in die top. Dus valt het eigenlijk nog wel mee en moet er niet zoveel gecamoufleerd worden in Nederland, zou je dan denken. Dat kliederen met verf lijkt mij dus vooral een leuk - maar niet noodzakelijk - tijdverdrijf voor het gevolg van Willem en Maxima ;) Of ben je nu echt bang dat ze vanuit Syrie wat komen zoeken in Nederland? Is de camouflage daarvoor bedoeld? Dan passeren ze eerst Brussel, toch? En dat is een leuker doelwit! Mooi verhaal en origineel!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Hier moet ik om lachen. Misschien is het niet eens een slecht idee. En meteen journalistieke vrijheid afschaffen. Alleen een door de staat gepropagandeerd journaal waarin we zien dat er lammetjes geboren worden, er weer economische voorspoed heerst en dat Willem-Alexander samen met zijn lieftallige vrouw Maxima ergens in ons prachtige land een informeel bezoekje brengt. Scheelt een hoop ellende of misschien niet... Hopelijk hadden ze wel een beschermende kleding in camouflagetinten aan toen ze lekker aan de gang gingen met de Chroom 6.
Beschermende kleding? Daar doet Defensie al jaren niet aan. Ook nu niet. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je verhaal wel grappig Dos. Nu zag ik deze week toevallig een lijstje met een top 10 van landen waar mensen gelukkig zijn (niet hoogste welvaart, maar hoogste gevoel van welzijn). En daar stond Nederland wel mooi op nummer 7 te pronken. Buiten de Skandinavische landen was er verder geen enkel Europees land te bespeuren in die top. Dus valt het eigenlijk nog wel mee en moet er niet zoveel gecamoufleerd worden in Nederland, zou je dan denken. Dat kliederen met verf lijkt mij dus vooral een leuk - maar niet noodzakelijk - tijdverdrijf voor het gevolg van Willem en Maxima ;) Of ben je nu echt bang dat ze vanuit Syrie wat komen zoeken in Nederland? Is de camouflage daarvoor bedoeld? Dan passeren ze eerst Brussel, toch? En dat is een leuker doelwit! Mooi verhaal en origineel!
Het enige dat je juist ziet Rynlandt is dat Nederland op nummer 7 staat. Jij neemt daar genoegen mee. Maar onze regering niet! Die gaan voor de eerste plaats en dat is niet hun goed recht, nee, dat is hun dure plicht. Dat hebben wij kiezers hun opgedragen. En dat streven is ook makkelijk haalbaar, als die verdomde persmuskieten de regeerders niet voortdurend met hun vervelende en lastige vragen van hun werk houden. Hoeveel kostbare tijd is daar niet mee gemoeid?! :angry: De camouflage is alleen voor het journaille bedoeld. Angst voor Syrië heeft niets met die camouflage te maken. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je deed me glimlachen Dos. Je bent een olijke brombeer en geen aap.
Toch lijk ik het meest op een aap. :) Op mijn oer-oer-oer grootvader.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Colorfieldpainting. Leuk gedaan Dos.
Inderdaad. Past goed bij Mark Rothko, nu ook te zien in de Hofstad. Ga hem volgende week bekijken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hardop gelachen! Jammer dat die verf zo ongezond is :)
Maar wel in het landsbelang. Dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Voorzitter en Hennis heb je denk ik wel treffend in de verf gezet. Zo zelfgenoegzaam zijn ze wel. In 2024 zullen er wel vragen woorden gesteld, maar ja, dit scenario volgend zal dat nieuws ons niet bereiken. Weer een heilig huisje treffend omver geschopt :) :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, tegen die tijd zijn we in Nederland allemaal dol gelukkig. Ik schop niet alleen tegen heilige huisjes, maar soms omhels ik ze. Zo ook in deze tekst. Nog niemand heeft het opgemerkt. Is ook niet makkelijk te vinden, zonder specifieke voorkennis. Een hint: 1 2 3 4 5 Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, zo'n Rutger van Powned is ook niet alles. Dat klopt. Maar, politici zijn erger, veel cynischer.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, zo'n Rutger van Powned is ook niet alles. Dat klopt. Maar, politici zijn erger, veel cynischer.
Dat wordt nu allemaal gecamoufleerd of het Binnenhof. Hebben we nergens meer last van.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik ben dol op puzzeltjes maar los ze zelden op, op vrijdagavond. Ik zie dat je je braaf hebt geconformeerd aan de 300 woorden-regel, maar dat zal je niet bedoelen. Je hebt je - met zichtbare tegenzin - aan de opdracht gehouden en van Anouchka van Miltenburg heb je een recalcitrante reactionair gemaakt maar dat valt nauwelijks onder het omhelzen van heilige huisjes. Anoucha en Hennis? Klinkt waarschijnlijk spannender dan het is. OK, ik geef op.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is het, weg met die zichtbaarheid. Humoristisch stuk. We missen in dit land naast onzichtbaarheid ook satire. Jij kunt die leegte mooi opvullen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik ben dol op puzzeltjes maar los ze zelden op, op vrijdagavond. Ik zie dat je je braaf hebt geconformeerd aan de 300 woorden-regel, maar dat zal je niet bedoelen. Je hebt je - met zichtbare tegenzin - aan de opdracht gehouden en van Anouchka van Miltenburg heb je een recalcitrante reactionair gemaakt maar dat valt nauwelijks onder het omhelzen van heilige huisjes. Anoucha en Hennis? Klinkt waarschijnlijk spannender dan het is. OK, ik geef op.
Nog een hint: het heeft te maken met nieuws dat nog geen week oud is.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw tekst komt op mij dominant over, alsof de wijsheid bij de HP in pacht is. Dat zorgt, bij mij, voor antipathie. Meer gevoel krijg ik niet bij het lezen. Het verhaal krijg ik niet helemaal duidelijk. Wordt de eerste alinea opgelezen of opgezegd? Met wie staat de HP op het binnenhof? De actualiteit van de verfkwestie goed erbij gehaald. Jij hebt een heerlijke fantasie. :D Uit jouw reactie begrijp ik dat jij er iets in verwerkt hebt. (1,2,3,4,5???) Kan jij dat svp uitleggen? De 'houterige dialoog' is er letterlijk ingeschreven. Dit maakt het van hard hout. ;) Exact 300 woorden: heel erg knap want het komt over als een enorme lap tekst!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik ben dol op puzzeltjes maar los ze zelden op, op vrijdagavond. Ik zie dat je je braaf hebt geconformeerd aan de 300 woorden-regel, maar dat zal je niet bedoelen. Je hebt je - met zichtbare tegenzin - aan de opdracht gehouden reactionair . OK, ik geef op.
Ik had deze reactie gemist maar deel het gevoel!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1-2-3-4-5 ... Chroom6? Maar die hadden we toch al? Bedoel je dat de boel niet alleen wordt gecamoufleerd maar ook langzaam wegsmelt?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het allemaal lees heb ik iets gemist... of me in de luren laten leggen. De Nederlandse politieke actualiteit kan ik maar beter aan mij voorbij laten gaan. Daar heb ik weer iets mee geleerd ;) Sorry Dos, ik heb waarschijnlijk verkeerde interpretatie gegeven. Toch vind ik het leuk om het hele vermaak rond je tekst hier te volgen. Grts.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1-2-3-4-5 ... Chroom6? Maar die hadden we toch al? Bedoel je dat de boel niet alleen wordt gecamoufleerd maar ook langzaam wegsmelt?
Chroom 6 heeft niets te maken met het eerder genoemde heilige huisje dat ik in de tekst heb verweven. Nog een hint: achter 1 t/m 5 worden woorden ingevuld die onlangs in het nieuws zijn geweest. Nu is het toch heel gemakkelijk. Och, ja natuurlijk, zeg je straks. (als je het nieuws een beetje hebt gevolgd)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eitje. 6 F 16's :nod: Hennis moet leuk uit de verf komen en dan moeten straaljagers goed in de verf zitten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eitje. 6 F 16's :nod: Hennis moet leuk uit de verf komen en dan moeten straaljagers goed in de verf zitten.
Woody, van jou, met je spitsvondigheid, had ik na #24 zeker verwacht dat het een eitje zou zijn. 1 t/m 5 heeft niets met F 16's te maken. Waar ik op doel zit woordelijk in de tekst verwerkt. In de juiste vorm van belangrijkheid nog wel. Nu is het toch zéker een makkie, zelfs op de vrijdagavond!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan geef ik het toch op, Dos. Het niet meer te woord staan van journalisten als het niet zint, had ik denk al genoemd in #15. Meer opties zie ik niet })

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van 28 augustus tot en met 22 september 2014 kon er gestemd worden op honderdvijftig Jubileumwoorden. De honderdvijftig Van Dale Jubileumwoorden zijn Nederlandse woorden die voor het eerst werden aangetroffen of courant werden in een van de jaren tussen 1864 en 2014. In totaal is er ruim 12.500 keer gestemd op de Van Dale Jubileumwoorden. De Jubileumwoorden die de meeste stemmen hebben gekregen zijn: 1 bolleboos 2 regelneef 3 bekokstoven 4 selfie 5 prima Deze woorden heb ik in deze volgorde in mijn verhaal Operatie ‘Camouflage’ verwerkt.