Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#24 - Wormgat

“ He, wat leuk dat ik jou hier tref.” Ik kijk op van de zwanen in de vijver, terwijl ergens vanuit mijn geheugen dat gezicht al opdoemt. De stem is het: die snerpende, geselende stem, die nog altijd als een mes door mijn ziel glijdt. Ook uiterlijk is ze niet veranderd: de lichtblauwe ogen in het bleke, gezwollen gezicht, het kastanjebruine piekhaar en de terugwijkende kin, die samenvalt met haar onderkin. Ze is naar mij gestraald, dwars door tijdbarrières, vanuit het morsige kantoor van dertig jaar geleden. Ik heb dat met slaande deuren verlaten. Voorgoed, dat was tenminste de bedoeling. “ Inderdaad. Bijzonder.” “Tijd niet gesproken. Hoe is het ermee?” Ze is zeker vergeten hoe ze mij treiterde. Misschien heeft ze dat niet eens gemerkt. Haar wereld is een kooi van goed-christelijke deugd, waar men altijd weet wat goed is voor iedereen. Ze heeft vast en zeker zes kinderen en een man met een zware bril die elke zondag het vlees snijdt. Ik kijk voor me uit, omdat ik haar glimlach niet verdraag en haar vetrollen, goed zichtbaar in haar te strakke jurk, springen in mijn ogen. “ Ik moet helaas weg.” Ik sta op. Ze mag niet verder leuteren. Ze moet terug naar waar ze vandaan komt. “Wat jammer! Ik had graag nog even bijgekletst!” Bord voor de kop, hersenen als dikke soep. We hebben niets te kletsen, dat hebben we nooit gehad. Ze zou me ongetwijfeld met genoegen nog eens onder de neus wrijven wat er allemaal niet deugt aan mij: te onzeker, te slordig, leugenachtig, niets waard. “ Lijkt me leuk! Ik bel je wel!” Voordat ze kan zeggen dat ik haar nummer niet heb, loop ik weg. ------ Noot: bedankt Odile en Leonardo! En wat fijn dat de weekopdracht er weer is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooie zin: Ze is naar mij gestraald, dwars door tijdbarrières, vanuit het morsige kantoor van dertig jaar geleden. Dit verhaaltje vind ik heel erg Petra O. Een beetje in de stijl van de begrafenisonderneemster die een aantal opdrachten geleden nogal eens langskwam. Mooi verhaaltje weer, graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me zo voorstellen dat dit het gevoel is dat ik later krijg, wanneer ik de collega tegenkom, waarmee ik nu al meerdere keren in de clinch heb gelegen. Opdoeken ken ik alleen in de betekenis van iets afschaffen, etc. Is het zo dat je het bedoelt in deze tekst? Snijdt een mes niet i.p.v. te glijden?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Johanna. Wat leuk dat je je die begrafenisonderneemster nog herinnert. Ook jij bedankt, Lilithx. Je hebt wel gelijk: het mes snijdt, maar ik laat het hier toch maar glijden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft komt de begrafenisonderneemster nog een keer terug. Die vond ik altijd interessant om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[Haar wereld is een kooi van goed-christelijke deugd, waar men altijd weet wat goed is voor iedereen.] Een zin naar mijn hart. Policor ;-)? En lol. Waarom heeft die vleessnijdende man een zware bril? Je hebt de vrouw die de hp ontmoet zo overtuigend vies neergezet dat ik haar nooit wil ontmoeten.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Lilithx wat betreft opdoeken. Ik denk dat je hier opdoemen bedoelt? En ikzelf zou zwanen in de vijver" laten zwemmen - ook al om twee keer 'op' te vermijden. Verder niets dan lof. Precies hoe zo'n ongemakkelijke ontmoeting vaak gaat.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Petra, Heb nu pas de tijd gevonden om je verhaal even te lezen (het forum is echt lekker druk). Ik vind het prachtig en "bord voor de kop, hersenen als dikke soep" dat is het helemaal. Die zin alleen maakt het verhaal voor mij al bijzonder. Het typeert heel de stemming en dat is toch vaak waar ik naar zoek, een frappante zin waaraan ik alles een beetje kan ophangen in mijn geheugen. Schitterend! Oh ja, bijna vergeten, de titel vind ik ook erg leuk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opdracht tot een goed einde gebracht. Ik miste alleen aan het einde 'zei ze' en 'zei ik' om duidelijk te maken wie wat zei. De afschuw is erg duidelijk, mag ook subtieler zijn in een ander verhaal. In dit verhaal heb je hem namelijk tot personage gemaakt, zo aanwezig.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, de walging is tastbaar, mooie zinnen zoals anderen reeds noemden. Alsof ik even op een bankje zat bij die ijver en het zag gebeuren.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, ik vind dit het beste van wat ik tot nu toe van je heb gelezen. Echt een hele mooie invulling. Haar ingehouden ergernis/tegenzin komt perfect naar voren en de details die je hebt gekozen laten de personages zien. De zin die Johanna aanhaalt in #1 vond ik er ook uitspringen, omdat het zo treffend de gemoedstoestand van de hp duidt. Dat "stralen" als fysische onmogelijkheid drukt m.i. perfect uit dat het lot haar wreed gezind is.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank u, W. Rijnlandt, Maddbrug, voor de lovende woorden. @Odile: met meer woorden zou het wat subtieler kunnen, aan de andere kant pak ik graag breed uit met dit soort emoties. @Leonardo. Goh, het beste tot nu toe van mij, daar kijk ik wel even van op. Maar misschien niet zo raar: ik zat vast met een ander verhaal (niet een weekopdracht) en nu krijg ik toch een beter idee over hoe ik dat wil schrijven. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In tegenstelling tot anderen vind ik de zin 'Ze is naar mij gestraald, dwars door tijdbarrières,' niet zo goed passen bij de woorden die volgen. Ik zat even in de science fiction modus en het kostte me enige moeite weer met beide benen op de grond te komen. Maar los daarvan, een schitterend verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Dos. Ik ga nadenken over die zin. Kennelijk kan iedereen zo'n zin weer op een andere manier opvatten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik kan dat soort 'gelovige' mensen, verschrikkelijk. Thuis braaf zijn en niks mogen en dan zodra ze van huis af zijn... Breek me de bek niet open! Mooi verhaal inderdaad, de afschuw is duidelijk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Het gevoel van de HP duidelijk neergezet. Alleen de te strakke jurk kan ik niet plaatsen bij dit type. Ik ken ze met zwarte te wijde en lange rokken aan. De HP poeiert haar handig af. :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei die is boos! Gaaf verhaaltje. Het is snel en je voelt het ongeduld van de hoofdpersoon.
Ze moet terug naar waar ze vandaan komt.
Bam! Die zit. Hier vlieg je een beetje uit de bocht, vind ik:
De stem is het: die snerpende, geselende stem, die nog altijd als een mes door mijn ziel glijdt.