Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #24 – Opvuldialoog / Stamkroeg

Stamkroeg Ik bestel er nog één en daarna ga ik. Toen waren we het er over eens dat het een goede beslissing was. Niet dat we er toen lang over gepraat hebben. Het alsmaar toenemende zwijgen dat er aan vooraf ging, was duidelijk genoeg. De stiltes werden pijnlijk, steeds pijnlijker, en leeg, steeds leger. We deelden nog wel dezelfde interesses, hadden nog dezelfde kijk op het leven, maar dat bleek niet genoeg. Op het laatst vonden we elkaar alleen nog in zaken waarvan we zeiden dat we er een hekel aan hadden, waarvan we zeiden dat we ze kleinburgerlijk vonden. Toen. En nu, na gistermiddag, denk ik weer dat het leven spelletjes speelt, zelfs in een tuincentrum. ‘Hé, wat leuk dat ik jou hier tref.’ Haar stem klonk iets te hoog. Ze had nog geprobeerd me te ontwijken, zoals ik haar, maar het pad tussen de hangplanten was te smal geweest. Dus deed ze wat ze altijd deed als ze niet wist wat ze moest doen; het initiatief nemen. ‘Inderdaad. Bijzonder.’ Ze zag dat ik met dat laatste woord niet alleen het toeval benoemde, maar ook het feit dat ze achter een wagentje vol met paarse viooltjes liep. ‘Tijd niet gesproken. Hoe is het ermee?’ Ze keek mij niet aan, maar glimlachte naar de drie vogelhuisjes die ik net had uitgekozen om Andrea te verrassen. ‘Ik moet helaas weg.’ Het warme gevoel verloor. Als ik snel zou zijn zou ik de huisjes nog kunnen ophangen voordat Andrea thuis zou komen. ‘Wat jammer! Ik had graag nog even bijgekletst.’ ‘Lijkt me leuk! Ik bel je wel.’ We keken elkaar nog even aan. Net iets te lang. Ach, ik bestel nog een derde. Niet dat ik echt denk dat ze dadelijk binnenkomt, hier. En misschien vallen er dan ook weer snel stiltes.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Woodpecker, dat is het leven. vooral deze:
We keken elkaar nog even aan. Net iets te lang.
Zo herkenbaar. Mooie invulling vd dialoog.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zin 'Maar het warme gevoel verloor.' brengt me een beetje in de war. Ik kreeg in het eerste deel van de dialoog niet het gevoel dat er (terug) een aantrekkingskracht was tussen de twee personages. Voor de rest vind'k het stuk van de dialoog sterk.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Dank je. Een dialoog zegt soms niet alles, Ik heb 'Maar' geschrapt. Dat paste niet. Groet, Han

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Woodpecker, Weer heel goed geschreven, zoals vele dingen die ik van je lees. Vooral het eerste gedeelte, nog voor de dialoog begint, vind ik heel erg sterk. Petje af. Het is natuurlijk altijd makkelijk om iets op te merken over een - op zich goed geschreven - verhaal van iemand anders. Vat het volgende dus zeker niet op als kritiek maar de zin na de eerste dialoogregel zou iets strakker kunnen vind ik - maar dat ligt werkelijk aan details. En als ik echt wil zeuren dan hoeft Andrea voor mij ook niet in het verhaal en kunnen die stukjes er gewoon tussenuit ik bedoel, de zinsnede 'om Andrea te verrassen' zou ik persoonlijk gewoon schrappen. En dan natuurlijk ook: 'voor dat Andrea thuis zou komen'. Weet je, ik houd nogal van een beetje oningevulde dingen in een tekst en zonder dat je Andrea benoemt zou ik aan zijn inkoopgedrag (vogelhuisjes) wel kunnen vermoeden dat hij een partner heeft al blijf ik daarover dus ook wel graag in het ongewisse, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar laat dit gezegd zijn, werkelijk een schitterende tekst hoor!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, Dank je. Anrea. Ik begrip wat je bedoelt. Het was een keuze vanuit het ik-perspectief. Ik denk dat je op zo'n moment zoekt naar houvast, een naam en daarbij een beeld. Maar inderdaad, da's discutabel.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Woodpecker, Je hebt gelijk hoor, het was een heel subjectief idee van mij. Ik heb persoonlijk niet zoveel nood aan houvast maar ik heb al gemerkt dat bepaalde lezers (ook hier op dit forum) wel graag wat meer houvast hebben en dat is hun goed recht. Dus... geen nood wat mij betreft, laat Andrea maar lekker meedoen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, Ik vind dat helemaal geen subjectief idee. Ik kan me er alles bij voorstellen. Ik geef alleen aan waarom ik die naam twee keer noem. Ik zeg niet dat ik gelijk heb. Nogmaals dank voor je reactie en je kanttekeningen. Ik stel ze op prijs.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder.’ Ze zag dat ik met dat laatste woord niet alleen het toeval benoemde, maar ook het feit dat ze achter een wagentje vol met paarse viooltjes liep.
Ook na de derde keer lezen vond ik de zin bijzonder.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Conny, Dank je. Over die zin heb ik inderdaad wat langer gedaan. Leuk dat die je opviel :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weemoedig stuk tekst van een hunkerende man. [We keken elkaar nog even aan. Net iets te lang.] Fraaie zin; er gloort weer hoop. [Het warme gevoel verloor. Als ik snel zou zijn zou ik de huisjes nog kunnen ophangen voordat Andrea thuis zou komen.] Je blijkt 'maar' uit deze zin te hebben weggehaald en alsnog klopt deze m.i. niet. Verdween i.p.v. verloor? En ik voel een tegenstrijdigheid; hp wil snel weg naar huis om leuk te doen voor Andrea en gaat dan naar de bar in stille afwachting van zij van de paarse viooltjes? Waarom zegt hij dat dan? Je weer met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weemoedig stuk tekst van een hunkerende man. [We keken elkaar nog even aan. Net iets te lang.] Fraaie zin; er gloort weer hoop. [Het warme gevoel verloor. Als ik snel zou zijn zou ik de huisjes nog kunnen ophangen voordat Andrea thuis zou komen.] Je blijkt 'maar' uit deze zin te hebben weggehaald en alsnog klopt deze m.i. niet. Verdween i.p.v. verloor?.
Dag Mili, Dank je voor je reactie. Je gebruikt zelf de woorden weemoedig en hunkerend. Dan kan verdwijnen nooit op zijn plaats zijn.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen en een zeer reële situatie.
Dank je, Richard.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Begrijp ik het goed? Zit je nu alweer in een café te drinken. Het lijkt me beter dat je mijn HP niet tegenkomt. Dat is ook al een losbandige drinkebroer (of eigenlijk zuster). Vogelhuizen en paarse violen.... Andrea is misschien saai. Maar vrouwen met paarse violen? Ik weet het nog niet met deze HP. Ik stel voor dat er nog een kort vervolg komt van ongeveer 300 woorden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Proost :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je.
En ik voel een tegenstrijdigheid; hp wil snel weg naar huis om leuk te doen voor Andrea en gaat dan naar de bar in stille afwachting van zij van de paarse viooltjes? Waarom zegt hij dat dan? .
Had je ook dit gelezen:
. En nu, na gistermiddag, denk ik weer dat het leven spelletjes speelt, zelfs in een tuincentrum.
De ontmoeting speelde zich een dag eerder af.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer met groot plezier gelezen. Alle drie de keren, want de chronologie was mij niet in een keer duidelijk.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartsnel, Dank je. En ik heb nog wel zo mijn best gedaan op de indeling van de alinea s :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, de dingen die voorbijgaan ... Mooi gedaan Als vanouds een simpelweg 'waar' verhaal van jouw hand

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn complimenten, je hebt de opdracht mooi ingevuld. Ik moest wel heen en weer lezen om de situatie precies te begrijpen. Bij de laatste zin kwam heel het verhaal in een ander daglicht te staan en werd duidelijk wat ik vermoedde, dat hij in de kroeg wachtte op de vrouw. Nu geef je hints. Ik vraag me af of de hints iets sterker moeten. Misschien hem de eerste zin naar de deur laten kijken? Maar de opdracht zonder labels gaat je goed af.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey schrijvenmaar, ben je hem dan al tegengekomen in het tuincentrum, dat je weet dat het een 'waar' verhaal is :) Sorry hoor, gewoon een grap. Tot mijn eigen jolijt stel ik hier vast dat jullie heel performante lezers zijn. Ik laat mij - geloof ik - veel meer drijven op de sfeer van het verhaal....oei... niet echt een goede kwaliteit voor een aspirant schrijver denk ik. In elk geval had ik net zoals Mili en Bartsnel los over de chronologische spitsvondigheid van Woodpecker overheen gelezen. Maar mij stoorde het dus in het geheel niet... instinctief aanvoelen?... gewoon een man en een leuke vrouw, een tuincentrum, vogelhuisjes en viooltjes, Andrea die in de weg loopt en uiteindelijk zitten wachten in de kroeg, goed wetende dat het bij een droom en een herinnering zal blijven. Biertje dus! Schenk maar in Johanna B... ik doe ook mee, met z'n allen naar de kroeg dan maar.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste stukje vind ik mooi staan alvorens je het verhaal begint. In lichte verwarring word ik meegevoerd naar de kroeg via het tuincentrum. Geen bezwaar.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# 20 - Klopt, ik heb er overheen gelezen, zo zie je maar :crybaby:
Kan gebeuren en het gebeurt mij dagelijks. Vindt m'n baas leuk. Hier z'n selfie :mad:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Dank je.
Ach, de dingen die voorbijgaan ...
Juist....

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Odile.
Nu geef je hints. Ik vraag me af of de hints iets sterker moeten.
Wellicht wel. Maar mijn streven is vaak om een heel verhaal te verwerken. Dat vraagt binnen de woordenlimiet vaak om keuzes. Zo plaatste ik de eerste zin als laatste.