Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#23 wit laken

Ze botsten haast tegen elkaar op. Hoi An, hoi Caro heb je haast? Ja, ik spreek je later! Ze ziet haar nieuwe buurvrouw wegstuiven. Ze is pas komen wonen in deze buurt met de groene lanen. Ze hoort het haar vriendin Eva nog zeggen; ‘de advertentie lijkt te mooi om waar te zijn maar misschien heb je mazzel’. Voor haar laatste werkreis had ze haar vaste woonplek opgezegd. Een buitenlandse reis die in haar geheugen gegrift stond. Beelden die ze liever vergat. Oorlog haal je niet zomaar uit je kop, al was er in de loop van de jaren een zekere mate van gewenning gekomen. Ze had met Eva, onder het genot van zelfgebakken koekjes, de ochtendkranten uitgespit. De koekjes hadden iets moederlijk ouderwets en gaven een gevoel van geborgenheid. Natuurlijk had ze op het internet naar een huis kunnen zoeken, toch gaf ze de voorkeur aan echt papier en de geur van inkt. De bescheiden advertentie beschreef een kleine nette woning in een groene omgeving voor een schappelijke prijs. Het geluk was met haar geweest en nu woonde ze hier al weer drie weken. In de ochtenden verkende ze al wandelend de wijk. Vandaag een stop voor het hek van dit vervallen huis met kapotte luiken. In de tuin lagen witte en halfvergane lakens in het gras. Waarschijnlijk gebruikt bij een verhuizing. Nu een onderdeel geworden van het landschap van de tuin met de knoestige bomen en te hoog gras. Waarom zou het huis zo lang leeg staan? Morgen zou ze eens rondbellen, misschien kon ze aanknopingspunten vinden of wist Caro meer. De stem in haar hoofd heeft gelijk: ‘er zijn altijd weer nieuwe verhalen te vertellen. Zeker, alleen dit keer hopelijk even niet op reis.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi PratenalsBrugman, veel informatie in dit korte verhaal en meerdere namen. Dit maakt het iets moelijker te volgen. Door het aantal personages terug te brengen naar hooguit drie, maak je het leesbaarder. De inhoud is interessant en je schrijft ook vloeiend. Jouw verhaal lijkt wel een teaser voor een langer boek. Schrijven dat boek!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of deze, of is nog een inzending niet toegestaan? Het was het zoveelste witte laken deze week op het plaveisel voor de deur van een kelder die werd gebruikt om in te wonen. De spaarzame keien tussen de kasteelmuren vertoonden de laatste weken regelmatig witte bulten. Daaronder de geur van stinkende en rottende lijken. De pest eiste zijn tol. Je zou deze witte grafheuvels beter mijden maar Shane had geen keus. Verdomme! Ze drukte de lap strak tegen haar mond en vloekte binnensmonds; ‘ die verrekte landheer’, als hij de poorten van de stad nu eens open gooide. Liever weg van mijn geboorteplek dan sterven tussen de stadswal en de kasteelmuur. Haar jongere broertje had geprobeerd de wachters om te kopen door hun enige bezit, een geit, te verkopen. Maar die ene zilvermunt die dit had opgeleverd was niet genoeg geweest. Was ze maar van adel geboren dan had ze het wel geweten. Nu heb ik verdorie geen keus dan te wachten of de goden me gunstig gezind zijn. Ik weet niet hoe ik het doe, toch zal ik zorgen dat ik hier wegkom, deerne en armlastig of niet, ik ben niet gek, ik vind wel wat en dan neem ik Ruben met me mee.