Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #23 - Rotzakken

En terwijl de boeven doodsbang en jammerend wegvluchtten, werd in het oosten al het eerste streepje ochtend zichtbaar. Onze jonge held zou zich spoedig weer moeten verschuilen in het grote griezelige landhuis waar nu al meer dan honderd jaar geleden dat verschrikkelijke drama had plaatsgevonden. Maar nu was niet de tijd om aan drama’s te denken. Nu was het tijd om vrolijk te zijn.
‘We hebben ze verjaagd, we hebben gewonnen!’ riep Danny enthousiast en hij stak zijn hand in de lucht om Casper een high-five te geven maar bedacht zich op het laatste moment toen hij zich realiseerde dat zijn vriend geen high five kon geven. Bifi, het hondje van Danny blafte van opwinding en deed of hij de schurken had verjaagd.
‘Ja’, zuchtte Casper, ‘die klootzakken zullen zich hier voorlopig niet meer—’
‘Cut!’ riep de regisseur, ‘Hoe vaak moet ik het nu nog zeggen, Tom, rotzakken, geen klootzakken. De volgende take moet goed zijn anders verliezen we het licht en dan moeten we morgen verder. Kan iemand die hond terughalen? Nee, Arjen en Henk mogen wegblijven. Opnieuw vanaf Danny!’
Terwijl de teckel met kluifjes weer in de juiste positie werd gebracht, stond Marco, de jongen die Danny speelde, onbeschaamd te gapen.
‘En nou concentreren alsjeblieft, Tom’, zei hij, ‘ik ben moe, ik wil slapen en ik heb geen zin om hier morgenochtend weer te staan.’
‘Ja, natuurlijk, ik heb het weer gedaan. Nee jij bent een briljante acteur!’
‘Rustig nou, Tom, ik bedoelde alleen maar—’
‘Nee, ik hoor het al. Het gaat niet goed, dus geef Tom maar weer de schuld. Ik heb er echt schoon genoeg van!’
Tom trok het laken van zich af, smeet het op de grond en stampte driftig in de richting van de campers.
‘Rotzakken!’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat origineel! Een onverwachte wending in het midden van je verhaal door de "cut". Goed gevonden. Leuk ook dat je hem boos laat weglopen en dan wel het goede woord laat zeggen :) Ik weet niet of het nog wel goed gaat komen met deze film. Misschien moeten ze inderdaad morgen maar verder. Kunnen ze beiden even slapen en afkoelen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het zo voor me. Dialogen lopen lekker, verrassende wending, mooi slot. Detail: 'morgen ochtend' moet dat niet: 'morgenochtend' aan elkaar ? In elk geval prima verhaal. ps. ik wil toch maar liever niet gaan acteren :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses maar je hebt zoveel namen gebruikt dat ik heen en weer moest om te begrijpen wie wie was. En waarom kon Danny Casper geen high-five geven? Mist hij een hand?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Anne en W. ook voor de correctie. Mili, Danny en Casper zijn de namen in de film. Ze worden gespeeld door twee jonge acteurs, Marco en Tom. Casper is het vriendelijke spookje. Een sppokje kun je geen high-five geven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, je had ook nog Arjen en Henk, wellicht dat mijn hersens overwerkt blijken. Van Casper had ik het moeten weten. Het spookt in mijn hoofd :rolleyes:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele setting! Bij Casper vulde ik vanzelf in 'het lieve spookje' dus ik begreep dat hij geen handen had. Dit korte stukje tekst bevat inderdaad veel personages maar het stoorde mij niet. Nu ik het nalees kan je makkelijk wat namen weg laten, volgens mij. Dit volg ik niet: [Opnieuw vanaf Danny!] maar Danny is geen woord in de film tekst? Het plot is duidelijk en een humoristische laatste zin! Erg leuk gedaan! :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marietje. De scene bestond uit de weglopende boeven, het lichter worden in het oosten en Danny die een gat in de lucht sprong. De regisseur besloot om tijd te winnen door niet de hele scene over te doen, maar 'vanaf Danny'. Ik weet dat ik me met dit stukje op moeilijk terrein begeef. Ik hinkelde tussen twee gedachten; een stukje met kinderen als doelgroep of een stukje over het maken van een film, die als doelgroep kinderen heeft. Ik denk dat ik een beetje in die spagaat ben blijven hangen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik een beetje in die spagaat ben blijven hangen.
Jouw pirouette (lees twist!) was erg goed! :p

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoop dat het fictie is... want kan geen Casper film meer verdragen :D Uitermate goed geschreven, de filmset komt echt tot leven.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag eerst een man zonder handen voor mij, maar nu ik weet dat het Casper het spookje is wordt de sfeer ook anders van het verhaal. Grappig hoe een personage de sfeer van een verhaal kan veranderen terwijl de setting het zelfde blijft.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het viel mij ook al op dat er verrekte veel verschillende namen worden gebruikt in een stukje tekst van maximaal 300 woorden. Het stoorde niet echt, maar het viel wel op. Volgens mij was het hierboven ook al een keer genoemd maar ik vond het leuk dat het stuk eindigde met 'Rotzakken!' Hij kon het wel :). Al met al een leuk verhaal om te lezen. De sfeer is goed vastgelegd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
haha ... ik had de hele Casper het spookje link gemist. HIerdoor was ik de eerste alinea die de situatie goed uitlegt alweer vergeten bij lezing van de rest -door het niet kunnen geven van de high five, en het onder een laken zijn van de actuer, zag ik een bloederig oorlogsslachtoffer voor me. Bij tweede lezing snap ik niet hoe ik dat met het begin heb kunnen verenigen, maar voor wie niet into Casper is, is het een lastig verhaal. Absoluut wel leuk en sfeervol geschreven, met een grappig einde.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Actie! Dat een wit laken op vele manieren tot spel beweegt zie ik hier. Ik ben jaloers op mooie plotwendingen, want als ik ze zelf probeer te verzinnen moet ik mijn hersens pijnigen. Het laken op straat is heel natuurlijk in het verhaal verwerkt. Overtuigende dialogen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele verwerking van de opdracht, Bart. Na de 'cut' had ik meteen in de gaten dat hier gefilmd werd. Wel veel namen die door elkaar lopen, maar voor het begrip vind ik het niet van belang te weten wie wie precies is. Het is duidelijk dat de regisseur het tegen één acteur heeft. In het script staat dat Tom 'rotzakken' moet zeggen. Toen hij kwaad wegliep lijkt mij dat hij eerder 'stelletje klootzakken' gezegd zou hebben dan 'rotzakken'. Of 'stelletje klootzakken met hun rotzakken!'

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het lezen en jullie reacties. Dat laatste was inderdaad een gokje, Dos. Ik wist dat ik mijn oorspronkelijk motivatie qua aantal woorden niet kwijt kon: Tom baalt dat hij Casper met spelen, want Marco (Danny) wordt straks wel herkend door de meisjes en hij niet. Om toch zijn stempel op het geheel te drukken (en stoer te zijn) wil hij "klootzakken" in de tekst, terwijl 'rotzakken' meer bij zijn eigen vocabulaire hoort. Goed. Dat kreeg ik er dus nooit in, dus ik hoopte op het komische effect: Acteur zegt steeds het verkeerde woord en als het er niet meer toe doet, zegt hij het goede woord.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel gedaan, Bart. Ik vind de vele bijvoeglijke naamwoorden wat minder. Ook verwart mij het perspectief. Het lijkt bij Marco/Danny te liggen, maar dan zeg je dat Tom/Casper driftig stampt. Hier en daar ontbreekt een komma. Verder viel me op dat je komma's die een dialooglabel inluiden buiten de sluitende aanhalingsteken plaatst. Dat kan wel, maar is minder gebruikelijk.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dacht dat ik een originele invalshoek had gevonden, blijk jij het idee ook al te hebben. De meeste tips zijn hierboven al beschreven. Waarom geen hi five idd, en komma's. Verder een vermakelijk stuk ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo: Bedankt voor het lezen weer. Het perspectief ligt bij de alwetende verteller, heb ik dat ergens niet goed gedaan? Die komma's en aanhalingstekens blijven lastig. Logisch geredeneerd zouden ze er buiten moeten vallen, toch? Hetgeen gezegd wordt eindigt niet met een pauze, hooguit een punt als de zin is afgelopen. Dus als het is: "Ga weg," zei zij Zou het dan ook niet moeten zijn: Zij zei "Ga weg," @Indrany: Dank. En gek genoeg dacht ik dat iedereen wel aan een spook zou denken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart Die aanhalingstekens doen mensen verschillend. Wim Daniëls propageeert ongeveer wat jij doet (maar dan moet je het ook consequent doen als er een vraagteken of uitroepteken binnen de aanhalingstekens staan): Zie leestekencursus #9 op http://www.wimdaniels.nl/blog/ Perspectief: alwetend is ok. Ik viel over dat "driftig" weglopen, maar ik begrijp dat het kan duiden opde manier van weglopen, niet zozeer op zijn gemoedstoestand.