Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#23 Bah

‘Hoe zit dat nu met die witte lakens? Door de hele stad liggen witte lakens.’ ‘Heb je dat niet op Facebook gelezen dan?’ ‘Nee.’ ‘Het is zo’n zogenaamde ludieke actie. Je weet wel, net zoiets als de Ice Bucket Challenge. Maar dan met witte lakens.’ ‘Dat slaat toch nergens op. Waar is het voor dan?’ ‘Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de oorzaak van smetvrees. Nu is er een soort van inzamelingsactie om het onderzoek verder te kunnen financieren.’ ‘Maar wat hebben die witte lakens daar mee te maken dan? Dat is toch juist heel vervelend voor al die mensen die van smetteloos schoon houden.' ‘Daarom juist.’ ‘En hoe gaat dat geld op brengen dan? Ik snap het niet.’ ‘Nou, het schijnt dat Mark Rutte ook last heeft van smetvrees. Dus heeft hij beloofd dat de overheid voor ieder wit laken een euro beschikbaar stelt.’ ‘Hoe gaan ze in Godsnaam al die lakens tellen dan?’ ‘Geen flauw idee. Als je dat wil weten ga je maar op internet kijken. Ik ben verdorie Herman van der Zandt niet.’ ‘Nee dat klopt. Dan hadden wij nu allang onder een wit laken gelegen.’ ‘Naar wijf! Moet je nog een biertje?’ ‘Lekker, schatje.’

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En de helft van de opbrengst gaat naar de helikopter die al die vies geworden lakens in een reuze wasmachine met het merk piep gooit zeker? Onder het slogan 'Rutte maakt schoon schip'. Een verhaal opgebouwd uit dialogen die lekker leest.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ludieke invulling door het te vergelijken met de ice bucket challenge! Ik mis een beetje de setting waar dit gesprek zich afspeelt. Iets meer aanvulling/ kleur/ sfeer zou wat mij betreft, welkom zijn. Ik blijf je graag lezen! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Daar kan ik me in vinden. Wellicht ga ik er zaterdag nog even mee aan de slag. Tot die tijd kijk ik ( jammer genoeg) alleen mee via mijn telefoon :(

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het maakt mij niet uit waar dit verhaal zich afspeelt .De invulling vind ik top.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel grappig en een beetje venijn: je brengt de onzinnigheid van al die challenges goed naar voren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijvengeluk, Het lijkt me inderdaad niet meet dan redelijk als Mark Rutte dat gaat doen... @Richard Otten, Het zou heel goed kunnen dat dergelijke gesprekken meerder keren per dag worden gevoerd :-) @Tja, Dank je. @Petra, Het was niet eens de bedoeling. Maar inderdaad het is vaak een beetje onzinnig (ludieke acties). Eigenlijk heb ik deze opdracht, geïnspireerd door de laatste twee verhalen van Anne, gebruikt om een dialoog te oefenen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dialoog die natuurlijk klinkt met een maatschappijkritische doch ironische toon. Goed idee om de wekelijkse opdracht te gebruiken om een bepaald onderdeel, zoals een dialoog, te oefenen. Dan maak je optimaal gebruik van de opzet van de schrijfopdracht. Ik zag voor me dat dat laken op straat dat ik daadwerkelijk zag inderdaad onderdeel van een challenge had kunnen zijn. Dus ik vind het erg geloofwaardig. Je hebt hier goed over nagedacht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op je telefoon? Ik word al simpel als ik op de Ipad reacties probeer te typen ... alleen al daarvoor mijn bewondering! Leuke dialoog bovendien -komt op mij realistisch over, al is het onderwerp net een tikkeltje absurd (die laatste twee zinnen zouden hier zo kunnen vallen, behalve dat ik geen bier drink (hoewel, ik zou waarschijnlijk voor een poeslief "ik moet niets, maar wil wel graag ..." gaan ;) )) (En nu ik toch belachelijk openhartig word: ik snap het verband tussen Herman van der Zandt en het witte laken niet (maar ik moest hem ook Googlen, geef ik dan ook maar toe (maar ik heb ook al jaren geen Nederlands journaal meer gezien, om ook mijn excuus aan te voeren.)))

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit niet je sterkste bijdrage Johanna, maar dat komt denk ik vooral doordat ik de actie inhoudelijk wat vergezocht vind. De laatste twee regels zijn wel weer heerlijk!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemde gewoonte van beiden, om een vraag te beëindigen met ‘dan’. Zullen wel al jaren samen de dag afsluiten met enkele biertjes. Rare gewoontes sluipen er dan makkelijk in. Leuke invulling van de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, Dank je. Ze zaten overigens thuis op de bank. Vermoedelijk was het gesprek op een terras hetzelfde verlopen. @Odile, Dat klopt, de schrijfopdrachten zijn mooi om te oefenen. Ik vond het wel een moeilijke deze week. @Schrijvenmaar, HP had wel zin in een aantal activiteiten onder een laken met Herman. Actualiteiten combineren met andere lustige dingen. Ben deze week een beetje verdoemd tot mijn telefoon. Constant onderweg, dus dan moet je wat. @Bartsnel, Inhoudelijk wat ver gezocht... Gelijk heb je. Stiekem moet ik toegeven dat gesprekken bij ons thuis voortdurend zo worden gevoerd :$ Het andere idee was overigens om de bond van huisvrouwen een wereldrecordpoging lakens op de weg leggen te laten doen. Das nog veel verder gezocht, denk ik. @Dos Wijnhof, Oeps je hoort de schrijfster. Ik ben nooit volledig over mijn kleuterperiode heen gekomen. Dagelijks vraag ik nog steeds dingen als: 'Waarom dan?' en 'Hoe kan dat dan?'. Het was me niet eens opgevallen. Wellicht ga ik het nog aanpassen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk heb ik deze opdracht, geïnspireerd door de laatste twee verhalen van Anne, gebruikt om een dialoog te oefenen.
:) Ik probeer mezelf ook elke week weer met wat anders uit te dagen. Ik wil volgende week graag in de jij-vorm schrijven, ben benieuwd hoe dat zal gaan! Ik vind je dialoog erg prettig om te lezen. Ik vind hem wel goed gevonden, ook de vergelijking met de Ice Bucket challenge vind ik passend. Het ging op een gegeven moment niet meer om de ALS stichting, maar alleen om de emmer met water. Goed gedaan, een geslaagde oefening. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos Wijnhof, Oeps je hoort de schrijfster. Ik ben nooit volledig over mijn kleuterperiode heen gekomen. Dagelijks vraag ik nog steeds dingen als: 'Waarom dan?' en 'Hoe kan dat dan?'. Het was me niet eens opgevallen. Wellicht ga ik het nog aanpassen.
Ik dacht dat je het bewust gedaan had en vond het wel grappig en zelfs jammer dat je er niet consequenter in bent geweest.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, Dank je. Misschien dat ik de week daarna in jij-vorm schrijf :) @Leonardo, Fijn dat ik je kan verrassing. Jij als kommadinges, wat heb ik precies verkeerd gedaan. Misschien raak ik schrijfblind maar ik zie niet direct wat er mis is met de laatste zin. @Dos Wijnhof, Nee ik had het niet bewust gedaan. Vaak zijn mensen grappig wanneer ze het zelf niet in de gaten hebben. Dubbel zien en handelen is perfect te voorkomen. Bijvoorbeeld door minder te drinken :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Fijn dat ik je kan verrassing. Jij als kommadinges, wat heb ik precies verkeerd gedaan. Misschien raak ik schrijfblind maar ik zie niet direct wat er mis is met de laatste zin.
'Lekker schatje’ => hier zegt 'lekker' iets over 'schatje'. Een lekker schatje dus :P 'lekker, schatje' => hier zegt hij lekker' tegen 'schatje' :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gayalnidiya, Aaah, dank je. Het kan dus eigenlijk allebei :) Maar nu weet ik wat ik moet aanpassen. Dat soort stomme dingen mis ik nou altijd.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuks stukje, Johanna B. En...nu is duidelijk waarom Rutte vrijgezel is: vorm van smetvrees :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker, Daarom en ook omdat hij klaarblijkelijk eens in de zoveel tijd met zijn moeder naar de manicure gaat (hopelijk beledig ik nu niemand). Dan ben je netter dan de gemiddelde vieze vrouw om je heen. Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Fijn dat ik je kan verrassing. Jij als kommadinges, wat heb ik precies verkeerd gedaan. Misschien raak ik schrijfblind maar ik zie niet direct wat er mis is met de laatste zin.
'Lekker schatje’ => hier zegt 'lekker' iets over 'schatje'. Een lekker schatje dus :P 'lekker, schatje' => hier zegt hij lekker' tegen 'schatje' :)
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, Gaya. Herman Finkers heeft ook een beroemde conference (Spreukjesbos) over o.a. dit thema. Voor wie van dit soort humor houdt en het niet kent: https://www.youtube.com/watch?v=XjZDNcJnqT8 [ca. 7 min] Johanna, een van de weinige 'harde' kommaregels is een komma voor aansprekingen. Dat zijn namen en betitelingen. Als er één woord voor staat, wordt hij vaak weggelaten, tenzij verwarring kan bestaan over de betekenis, zoals bovenstaand. (Bijvoorbeel: Hallo Gaya gaat zonder komma). Ik vermoed dat het in jouw geval een Freudiaanse verspreking is. Je hebt vast een lekker schatje om je heen :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu heb ik Youtube zitten kijken. In plaats daarvan had ik ook netjes huiswerk kunnen maken. Ondanks het feit dat je goed advies brengt, oefen je een slechte invloed op mij uit :) Over die kommaregels heb ik al eens een blog gelezen. De link daarvan kreeg ik van ene Leonardo Pisano. Bovendien heb ik een redelijk lange periode Nederlandse les gehad. En toch... Toch maak ik altijd veel komma fouten.