Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#23 Chocolademousse

Bij ieder trekje van haar sigaret wordt een cirkel om haar heen oranje verlicht. Vanuit haar stoel op het kleine dakterras ziet ze het witte laken in de goot liggen. Alleen daaraan is te zien dat er vanavond iets is gebeurd. Ze maakt de peuk uit en steekt er meteen nog één op, zuigt de rook diep in haar longen en laat zich dan achterover in de stoel zakken. We hebben het gewoon gedaan, denkt ze. Opluchting, paniek en verdriet wisselen elkaar af. Er moest iets gebeuren. Tegelijk met zijn haren was hij vorig jaar ook zijn fijne karakter kwijt geraakt. Zijn vrienden en familie snapten vroeger nooit wat zo’n leuke, spontane jongen met zo’n “bitch” moest. Ze vulden elkaar perfect aan. Zij zorgde dat hij wat meer voor zichzelf opkwam en hij leerde haar wat geduldiger te zijn. Hij zag overal de humor van in en was altijd positief totdat hij het echt nodig had. Toen werd hij negatief, depressief, ongelooflijk boos en eigenlijk onuitstaanbaar. De artsen kwamen al snel tot de conclusie dat ze niets meer voor hem konden doen. Rekken was het woord dat steeds voorbij kwam. Hij wilde niet rekken. Hij wilde dood. Er mocht niemand meer in zijn buurt komen behalve zij. Ze heeft haar best gedaan geduldig te blijven, lief te zijn, hem te begrijpen maar het lukte niet meer. Natuurlijk snapte ze zijn frustratie, pijn en verdriet maar hij kon geen begrip meer opbrengen voor haar. Zijn geduld was op. Ze heeft hem geholpen. Samen hebben ze de ideale combinatie van medicijnen gezocht op internet. Het was eenvoudiger dan ze verwacht had. Vanavond heeft ze zijn favoriete chocolademousse gemaakt. Daarin zat de dodelijke cocktail. Hij is net opgehaald. Het laken hebben ze laten vallen. Ze gaat het halen. Ze is verdrietig, ze is blij.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heftig verhaal! Het raakt mij echter niet want ik leef niet mee met de HP: op welke manier trekt ze aan haar sigaret? Met grote teugen omdat ze de nicotine nodig heeft om overeind te blijven? Met trillende handen omdat ze een groot geheim heeft of omdat ze nu twijfels krijgt over de beslissing? Jij beschrijft goed de tegenstellingen tussen hem en haar en de verhouding vroeger en nu. Maak hiervan gebruik om de lezer te raken met dit heftige verhaal. Een geliefde dood laten gaan lijkt mij een enorme tweestrijd opleveren. Het witte laken is in jouw verhaal een subtiel detail. Goed gevonden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, dit is het dichtst bij wat ik in gedachten had toen ik het laken letterlijk op straat zag liggen die ochtend in Schagen. Je schrijft het met een reeks overwegingen en conclusies. Dit heeft een invloed op hoe het gelezen wordt. Zoals je ziet komt het verschillend over op Richard en Marietje. Ik vind het zoals Marietje mooi hoe het laken aan het einde subtiel in beeld komt. Ik had het ook mooi gevonden als je haar gelijk een toneelspeler liet spelen met het laken in haar handen, terwijl ze terugblikt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Triest verhaal, de verschillen van de man en vrouw heb je goed beschreven, het gevoel kan mijn inzien ook iets sterker. Het is ook geen makkelijk onderwerp.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joyceje Ik ben het Marietje eens. Je verhaalt, maar laat het de lezer niet beleven. Benoem de emoties niet, maar laat die zien door acties, lichaamstaal, herinneringen waaruit hun verhouding blijkt, reacties. Voorbeeld ter verduidelijking Ik zal nooit vergeten hoe ik me voelde nadat Rex was gestorven. Ik voelde me ellendig. Gewoon benoemen van de gevoelens die je hebt ervaren (meedelen aan de lezer wat je voelde) is niet genoeg om interesse in de lezer op te wekken. Het blijft feitelijk en afstandelijk. De kern is een manier te vinden om dezelfde gevoelens die de hp ervaart in de lezer te bewerkstelligen. Poging #2 Al word ik honderd, nooit zal ik vergeten hoe vreselijk eenzaam ik me voelde, toen Rex was doodgegaan. Maanden gingen voorbij en het leek erop dat elk klein detail me aan hem herinnerde. Ik weet niet of ik ooit over zijn dood heen zal komen. Ok, specifieke details toegevoegd, maar helpen die om de emoties te voelen die de hp heeft doorgemaakt? Poging #3 Rex legde zijn friemeloren plat en gromde altijd als ik me liet afleiden door piepende puppies tijdens onze wandeling. Maar hij vergaf me altijd. Ook toen hij bijna blind was geworden, huppelde hij nog steeds vrolijk mee als ik hem uitliet in het park. Op het laatst sloeg zijn staart zwakjes op de grond als hij mijn stem hoorde. Vanmorgen vulde ik zijn waterbak en kwam pas een uur later tot besef dat hij er niet meer was. De laatste versie heeft details die duidelijk maken hoe de relatie tussen de hp en zijn hond was. Als je het met me eens ben, probeer dan je verhaal met deze insteek te herschrijven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor jouw deugdelijke kritiek, Leonardo. Dit zal goed doen aan veel schrijvers en lezers van de wekelijkse schrijfopdracht.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi tragisch stuk. Ik vind het 'vertellen' in dit stuk niet storend en ik mis ook de emotie niet. Die voel ik er toch doorheen. Het naar beneden dwarrelende laken is een mooi beeld.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel treurig. Ik vind de woorden niet teveel. Zeker niet te vertellerig. Als dit waargebeurd zou zijn, hebben wel veel meer behoefte om te vertellen. Knap gedaan in 300 woorden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje. Er spreekt, verscholen, veel liefde uit.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties. Ik snap de kritiek. Ik vind het ook leuk om te zien dat het op verschillende manieren ervaren en gelezen wordt. Mijn gevoel bij het schrijven was dat ze zelf eigenlijk nog niet weet wat ze moet voelen. Ze voelt vanalles door elkaar. Het is nog te kort geleden om hem te missen en hun relatie was erg veranderd door zijn ziekte. Erg leuk om deze oefeningen te doen. Ik leer er veel van!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een erg moeilijk onderwerp gekozen vind ik. De dramatiek en de verwarde gevoelens bij het gebeuren zijn niet gemakkelijk te beschrijven, toch vind ik dat je het goed hebt gedaan. Het stukje leest goed en ik voelde toch dat ik mee naar het einde werd gezogen. Het verhaal nam mij mee. Ik snap wat Marietje en Leonardo hebben geschreven en ben het daar wel mee eens, maar anderzijds vind ik jou uitleg ook wel plausibel. Je hebt het allemaal nogal beschouwend neergeschreven. Je laat een verteller naar de situatie kijken maar deze manier van schrijven zou sterker zijn als je de HP zelf als een 'bijna' neutrale toeschouwer buiten zichzelf laat treden en naar zichzelf laat kijken. Ze analyseert en observeert zichzelf dan bijna klinisch. Je hoeft echt niet veel aan te passen om het op die manier op de lezer over te brengen (zeker de laatste 2 regels passen wel niet echt in die visie). Als je de HP op een afstandelijke analyserende manier over zichzelf en de situatie laat nadenken dan kan je na die afstandelijke - bijna koele- beschouwing verder aan de slag met de raad van Leonardo, je kan de echte gevoelens bijvoorbeeld plots laten opwellen, die gaat ze dan echt bleven en dan schrijf je plots intenser, neem je de toeschouwer vanuit de afstandelijke analyse plots mee in de diepte van het - op dat ogenblik - overheersende gevoel. Pfff... allemaal nogal belerend van mezelf vind ik, en wie ben ik? Maar ik denk graag na over dit verhaal en de mogelijkheden ervan omdat het me heel waardevol lijkt. Het bewijst ook dat je verhaal wel degelijk iets met me doet en dat is altijd de eerste vereiste. De verschillende reacties erop vind ik trouwens ook heel interessant. Ik heb hier zeker plezier aan beleefd en ik vind het een heel leuke invulling van de opdracht. Oh ja, en proficiat dat je zo dicht bij Odile haar eigen invulling zat. ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet. Elke dag sinds je verhaal er staat heb ik het gelezen en ik weet nog steeds niet wat ik erover zeggen wil. Of kan. Het begin (tot 'elkaar af') en het eind (vanaf 'ze heeft hem geholpen') vind ik sterk. Daartussenin weet ik het niet. Er gebeurt zoveel. Zo snel. Zij is een bitch, hij een leuke jongen. Ik snap dat dat het contrast met de latere situatie vergroot, toen hij negatief werd en zij geduldig bleef, maar het wil bij mij allemaal niet aankomen, ofzo. Ik geloof niet dat ik het kan uitleggen, dus je hebt niet veel aan mijn commentaar, maar ik denk dat mijn voornaamste conclusie is dat je dit verhaal buiten de woord- en tijdlimiet van de wekelijkse opdracht waarschijnlijk tot iets mooiers, sterkers zou kunnen uitwerken. Misschien is het onderwerp te zwaar om zo even tussendoor te komen. Voor mij, althans.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry dat ik nog even terugkom... maar ik ben het met schrijvenmaar ook helemaal eens. De limiet van 300 woorden speelt hier een beetje. In dit verhaal zit veel meer als je het kan uitwerken in een ruimer kader.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier weinig aan toe te voegen. God, wat zijn jullie toch snel allemaal! Ik moet nog beginnen met schrijven. Eén dingetje. Waarom met elke zin een nieuwe alinea beginnen? Ik vind dat niet prettig lezen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@W Rynlandt en schrijvenmaar: Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga er vanavond eens even goed voor zitten om te kijken wat ik daarmee kan doen. Het is inderdaad een erg heftige situatie om in 300 woorden te beschrijven. Ik heb steeds wel bewust moeten kiezen wat er wel of niet in paste. Dat vond ik juist ook wel de uitdaging, Ik ben trouwens niet zo goed in luchtige verhalen lezen en schrijven. Ik hou van spanning en drama maar ben zelf ook niet zo'n heel erg gevoelsmens (dat lees je misschien toch wel in mijn teksten) Ik heb nog niet veel geschreven en heb nog veel oefening nodig. Daarom vind ik deze opdrachten wel heel fijn om te doen en ben ik heel dankbaar voor de adviezen!