Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #23 Tunis 2010 - wit laken

Tunis 2010 Vandaag is de universiteit gesloten. We blijven in bed. Ze staat bij het raam en ik kijk naar haar mooie naakte lichaam, een silhouet tegen het ochtendlicht. ‘Wat zie je?’ vraag ik. ‘Een wit laken,’ zegt ze. ‘Wat zit er onder het laken?’ ‘Een diepe put.' ‘Hoe diep?’ ‘Heel diep, de mond van een vulkaan.’ ‘Welke vulkaan?’ ‘ Snæfellsjökull.’ ‘Jules Verne. Naar het middelpunt der aarde,’ zeg ik. Ze komt kirrend naar het bed gelopen. ‘Jouw beurt.’ Ik aarzel. ‘Kom nou, doe niet zo flauw.’ Ik loop naar het raam, kijk driehoog de straat in. ‘Wat zie je?’ vraagt zij vanuit het bed. ‘Soldaten in de straat,’ zeg ik. ‘Hoeveel?’ ‘Heel veel.’ ‘Wat doen ze?’ ‘Ze roepen en schreeuwen.’ ‘Naar?’ ‘Eén man, helemaal alleen, hij smijt stenen. Hij zit op een paard dat in tweeën is gehakt’ ‘Baron von Münchhausen.’ Ze lacht, triomfeert, vindt zichzelf heel slim. Ik loop naar het bed en duik bij haar onder het laken. We kussen. Ze komt met haar speelse tong in mijn mond. Dan gaan haar zoenende lippen naar mijn nek. Ik voel haar tanden die een beetje bijten. Plots houdt ze op, kijkt me doordringend aan, bijt zichzelf in de lip. Een sprankel bloed. ‘Bram Stoker, Graaf Dracula!’ zeg ik. Buiten klinkt een schot.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof er een film verschijnt, telkens weer, op het witte doek, het laken. Grootste invulling van het onderwerp, leuk om te lezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, mooi weer. groot drama verstopt, behapbaar gemaakt, in een spel; zowel heel fijn leesbaar, als goed inleefbaar geschreven (zal ik je nog op een typo wijzen: jouW beurt)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey maddbrug & Odile, heel erg bedankt voor de reactie. En schrijvenmaar, ik ben je zeer dankbaar om de irritante schrijffout op te merken. Heb ik even aangepast. Het is trouwens een probleem bij mij hoor, als ik in een creatieve flow schrijf dan maak ik wel eens taalfouten. Die moeten dan later gecorrigeerd worden tijdens herschrijf. Niet leuk, maar zo zit ik een beetje in elkaar.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
W, ik heb dat ook. Als ik schrijf merk ik mijn fouten niet. Daarom ben ik dankbaar dat ik proeflezers heb die mij erop wijzen zodat ik teksten durf in te zenden naar wedstrijden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn Een bijzondere invulling! Ik heb wat geleerd van deze dialoog. Ik vind dat de twee keer "zegt ze" in het begin overbodig is, maar nu zie ik dat die "onnodige" dialooglabels in bepaalde gevallen kunnen bijdragen aan het gevoel van de hp. Hier vind ik dat niet zo, maar als het een vrouw zou zijn die hij zeurderig of betweterig zou vinden, zou die labelherhaling functioneel zijn ("ze moet zonodig weer wat zeggen"). r2 conflicteert met r3, maar dat is leuk, want dat geeft r2 een metaforische betekenis. Als de ik uit bed stapt is het al duidelijk dat hij geen kleren aan heeft, dus naakt kan geschrapt worden. We kussen elkaar hartstochtelijk is TELL. Schrap de zin - die speelse tong is duidelijk genoeg. Taalzeurtjes: punt achter Verne (geen komma), ik loopT.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante invulling van de opdracht en vooral ook mooi geschreven. Die vrijpartij had wel wat meer uitgediept mogen worden. :) Volgende keer niet vergeten Rynlandt.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Leonardo, Ik heb je opmerkingen aangepast. Ben het er mee eens, maar: 'We kussen' heb ik laten staan omdat ik anders de volgende zin te bruusk vind overkomen (hartstochtelijk heb ik dus wel geschrapt). Maar ik denk er verder nog wel over na.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos en Richard, bedankt voor de reactie. De vrijpartij is iets voor een volgende keer, Dos. Niet gemakkelijk om mooi te beschrijven denk ik.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een manier van schrijven die mij behoorlijk aantrekt; ook vorige week met de rode jurken viel je mij op. Ik blijf je lezen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele uitwerking. Langzaam krijg je als lezer een beeld van de echte wereld, die zich buiten het spel bevindt. Heel mooi.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties op dit verhaal. Maar euh... er zit zoveel creativiteit op SOL dat het me inspireert en ik leer dankzij jullie ook veel bij hoor. Ik sta trouwens ook versteld van de verrassende invullingen die anderen aan de opdracht geven. (Ik durf zelf niet teveel commentaar schrijven op anderen want ik ben erg nieuw op dit forum) GRTS

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk spelletje hebben ze bedacht. Dat kan een flinke, steeds moeilijker wordende strijd worden. Erg knap gevonden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling, mooi beschreven. En geef maar gewoon commentaar, doe ik ook altijd en ik weet ook bijna nooit wat zinnigs te zeggen. Beter iemand een compliment geven dan niks denk ik dan maar ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En geef maar gewoon commentaar, doe ik ook altijd en ik weet ook bijna nooit wat zinnigs te zeggen.
Och ja, ik ook. Maar de meeste lezers (buiten dit forum) zijn ook geen kenners, dus hoe iets gewoon op een willekeurige lezer overkomt, is volgens mij altijd zinnig commentaar -positief of negatief, sterk inhoudelijk, of puur gevoel- dat laat de schrijver weten wat het verhaal buiten zijn eigen hoofd doet.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okay.... ik heb het begrepen :) Het is inderdaad altijd erg leuk om commentaar te lezen van 'ervaringsdeskundigen'. Trouwens jullie commentaren zijn wel degelijk erg 'zinnig' hoor.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Respect. Ik zie het helemaal voor me. Goed geschreven! Eén pietepeuterig zeurdingetje: ‘Ze roepen en schreeuwen.’ ‘Tegen?’ Ik vind "tegen" hier niet logisch. "Wat?" lijkt me een meer voor de hand liggende vraag. Maar hier heb ik echt naar moeten zoeken hoor. :-)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En geef maar gewoon commentaar, doe ik ook altijd en ik weet ook bijna nooit wat zinnigs te zeggen.
Anne, je bent altijd sprankelend en lief in je commentaren. Je brengt geregeld een glimlach teweeg bij deze zuurpruim. Als dat niet zinnig is, wat dan wel?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bartsnel, ik denk dat je zeker gelijk hebt. In mijn hoofd zat de betekenis: 'schreeuwen tegen iemand' De bedoeling is dus dat de soldaten schreeuwen en roepen tegen de man die stenen gooit, maar jij hebt zeker een punt, vanuit het standpunt van de vrouw in het bed zou het inderdaad logischer klinken als ze zou vragen wat er geroepen wordt. Oh... je doet me nu wel even heel erg nadenken. Nu twijfelde of ik het nog zou aanpassen, tenslotte hebben heel wat lezers deze versie al gelezen en is het misschien niet leuk als ik alsnog de tekst aanpas. Maar nu ik het zelf herlees - met jou opmerking in het achterhoof - vind ik plost "NAAR?' een ietsje beter klinken. Als je het niet erg vindt vul ik het toch op die manier in. Eventueel hoor en zie ik wel reacties daarop. Maar zeer bedankt voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzondere invulling. Het intrigeert mij, ik heb het een aantal maal moeten lezen om te begrijpen of mijn beelden die ik kreeg, er wel bijpassen. De titel verklaart de situatie. In het begin kreeg ik het beeld van Yoko Ono en John Lennon in bed die hun tijd volmaken met spelletjes en voor de laatste keren de liefde bedrijven voordat de wereld vergaat. Ik eindigde met het nummer en de clip van Utravox (1984?) Dancing with tears in my eyes. Kan jij voor mij ophelderen of dat klopt of is jouw bedoeling totaal anders?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En geef maar gewoon commentaar, doe ik ook altijd en ik weet ook bijna nooit wat zinnigs te zeggen.
Anne, je bent altijd sprankelend en lief in je commentaren. Je brengt geregeld een glimlach teweeg bij deze zuurpruim. Als dat niet zinnig is, wat dan wel?
:o Je hebt m'n dag gemaakt nu. :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marietje, Ik heb helemaal niet gedacht aan Yoko Ono en John Lennon. Het is eigenlijk een gewoon koppel dat niet naar de universiteit kan omdat die gesloten is vanwege onrust in de stad. Het is Tunis 2010, begin van de Arabische lente met de Jasmijnrevolutie. Het koppel heeft echter nog niet helemaal door welke belangrijke dingen er buiten op til zijn. Hier botst de persoonlijke leefwereld van de twee personages met de grote wereldgeschiedenis. Terwijl er buiten verschrikkelijke dingen gebeuren gaat hun leven natuurlijk gewoon door en zijn ze samen gelukkig. Ik dacht eerder aan de thematiek zoals in 'de ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Milan Kundera dan aan Yoko Ono, al heb ik ook wel iets met Yoko hoor, maar dat is dan meer in de stijl van Fluxus ;) En oh ja... als lezers aan dit verhaal een andere betekenis of connotatie geven dan vind ik dat prima hoor. Je mag er gerust een andere intrepretatie aan geven als die jou beter past.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje, W Rynlandt. Ik ben het wel met bartsnel eens. 'Tegen?' vind ik hier niet logisch. 'Wat?'zou ik echter ook niet logisch vinden. Eerder iets in de trant van 'Alweer?' of 'Nog steeds?'. Detail. Doet weinig af aan een stuk dat bij mij contrasterende beelden oproept en me binnen 300 woorden een sfeer binnenleidt.