Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht 23 - betoging

Rosa legt het witte laken open. Gisteren had ze eindelijk de tijd gehad om te stoppen bij de verfwinkel. Ze had gekozen voor felgroen, zo wist ze zeker dat haar boodschap zou opvallen. Ze rent nog even naar binnen om de andere spulletjes en dan kan ze beginnen aan het grote werk. Met haar handen vol vloekt ze binnensmonds, het witte laken hing al in de struiken van de oprit. Lichtjes geïrriteerd haalt ze het laken en legt op elke hoek een voorwerp. Met kritisch oog bekijkt ze haar, nu nog, witte schildersdoek. In potlood tekent ze de lijnen af, eerst de achtergrond en dan de tekst. De zon schijnt hevig en ze trekt haar truitje uit. Het zweet parelt op haar voorhoofd, terwijl ze haar werk van enige afstand grondig bestudeerd. Tevreden neemt ze de zwarte viltstift op en kleurt ze de poten en ogen in. Ze brengt ook nog enkele accenten aan. De lichamen bedekt ze met een grote hoeveelheid witte watten. Na enkele goedkeurende blikken op haar werk, opent ze de verfpot. Met haar penseel volgt ze rustig alle kronkels en bochten. Verscheidene verfdruppels missen hun doel, maar vandaag geeft ze niet om perfectie. Alleen de boodschap is belangrijk! Rosa neemt nog een slok water. De verf is al bijna opgedroogd door het warme weer. Zo goed als klaar voor de betoging, denkt ze bij zichzelf, alleen nog de stokken bevestigen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zorgvuldig uitgelegd wat er gebeurt. Alleen roept het verhaal vragen op die niet beantwoord worden in het korte fragment. Waar gaat de betoging over? Over dieren? Immers je hebt het over poten en ogen, en plukken watten als lichamen. Schapen? Het is goed om in het begin van een verhaal vragen op te roepen die je in de loop van het verhaal beantwoordt. Het hoeft er niet dik op te liggen, maar het moet ook weer niet te vaag zijn. Anders voel ik me als lezer onbevredigd.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Odile. Ik geef je zeker gelijk, maar als ik een naam en uitleg geef voor de betoging, zou ik reclame maken. En in de regels staat dat dat niet mag, vandaar dat ik het zo mysterieus heb gehouden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een naam verzinnen die erop lijkt? Goed dat je je aan regels houdt, maar ik dacht dat die regel niet sloeg op een verhaal. Of omschrijven?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al met al vind ik het boeiend lezen en je wilt weten waar ze mee bezig is. Het gaat om een betoging, de invulling wat je daarin mee geeft, laat je aan de lezer over.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In fictie mag alles, ook het noemen van demonstraties die echt gebeurd zijn. En inderdaad, je hoopt nog te lezen waarover dit gaat. Iets mag je daarvan wel weggeven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zou ook graag weten waarover het gaat. Het gaat vast niet over Hemaworsten. (om de andere spulletjes op te halen)(?) (haalt ze het laken eraf)(?)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor alle nieuwsgierigen: Ik heb het idee gekregen door een oproep op televisie. GAIA betoogt op zondag 28 september in Brussel. De gifgroene boodschap luidt: Neen, tegen onverdoofd slachten! Ik heb er wel (mede door de regels) bewust voor gekozen om het vaag te houden, maar ik onthou zeker dat de lezer daardoor onbevredigd kan achterblijven. Een goede tip voor mijn volgende schrijfsel :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha, ik ben blij dat je het hebt onthuld. Inderdaad een mysterieus stuk. Ik houd daar wel van, maar ik vind het dan ook wel weer fijn om te lezen waarvoor het precies was. Vond het een ietwat rare combinatie, dat groen met watten. Nu snap ik het wat beter.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te lezen hoeveel verschillende invullingen de opdracht heeft. Deze is voor de hand liggend maar origineel. Het is duidelijk stap voor stap beschreven: het leest als een soort gebruiksaanwijzing. Ik mis er haar gevoel bij. Nu de demonstratie bekend is wil ik graag weten waarom dit haar zo raakt dat ze besluit te gaan met spandoek. Als jij dat goed doet dan interesseert de lezer zich voor het onderwerp en zien we ons misschien allemaal volgende week zondag in Brussel! ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is duidelijk stap voor stap beschreven: het leest als een soort gebruiksaanwijzing. Ik mis er haar gevoel bij. Nu de demonstratie bekend is wil ik graag weten waarom dit haar zo raakt dat ze besluit te gaan met spandoek. Als jij dat goed doet dan interesseert de lezer zich voor het onderwerp en zien we ons misschien allemaal volgende week zondag in Brussel! ;)
Marietje raakt hier een leerzaam punt. [belerende pet op] Je kunt als schrijver niet verwachten dat de lezer meevoelt, als het niet duidelijk is dat de hp erom geeft. Dus hoe logisch het voor je als schrijver ook is, zorg ervoor dat de lezer weet/voelt/waarneemt dat de hp iets voelt [belerende pet af] Lilith, je kunt het onderwerp op zich altijd duiden. Je zou hier haar liefde voor dieren kunnen verduidelijken. De reclameregels zijn meer bedoeld voor lompe, direct reclame.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is duidelijk stap voor stap beschreven: het leest als een soort gebruiksaanwijzing. Ik mis er haar gevoel bij. Nu de demonstratie bekend is wil ik graag weten waarom dit haar zo raakt dat ze besluit te gaan met spandoek. Als jij dat goed doet dan interesseert de lezer zich voor het onderwerp en zien we ons misschien allemaal volgende week zondag in Brussel! ;)
Marietje raakt hier een leerzaam punt. [belerende pet op] Je kunt als schrijver niet verwachten dat de lezer meevoelt, als het niet duidelijk is dat de hp erom geeft. Dus hoe logisch het voor je als schrijver ook is, zorg ervoor dat de lezer weet/voelt/waarneemt dat de hp iets voelt [belerende pet af] Lilith, je kunt het onderwerp op zich altijd duiden. Je zou hier haar liefde voor dieren kunnen verduidelijken. De reclameregels zijn meer bedoeld voor lompe, direct reclame.