Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #23/ Het witte laken

Ze heeft ze uitgeknipt, die reclame bonnetjes van de HEMA, je kan iedere dag 20 procent korting krijgen en dat komt goed uit. Op maandag in de middagpauze, koopt ze een wit laken van 200X260. Ralf gaat slaapwandelen als hij onder gekleurde lakens slaapt, vandaar dat ze nu witte koopt. Alleen deze week moet hij nog onder het rode laken slapen. Dinsdag, op haar vrije dag, koopt ze er nog een. Op woensdag koopt ze niets. Op koopavond, donderdag, koopt ze er nog een en vrijdag koopt haar vriend er een. Ze propt de lakens in de spiksplinternieuwe wasmachine. 'Ik hang ze buiten op,' zegt ze tegen Ralf maar die lijkt het niet te horen omdat hij een koptelefoon op heeft. Ze waant zich in die film waar alle lakens zo lekker wapperen en waar je elkaar niet kan vinden. Ze weet de naam niet meer van die film. Ze hangt ze alle vier aan de lijn met roze knijpers. 's Nachts hoort ze het hard waaien maar ze denkt dat ze droomt. 'Waarom hang jij je vuile was buiten,' hoort ze schreeuwen in haar droom, de deur klappert maar omdat ze denkt dat ze droomt, slaapt ze door terwijl de storm loeit. De volgende morgen ligt er een wit laken voor haar huis. Dat ziet ze als ze het raam opendoet en naar beneden kijkt. 'Ralf,' roept ze maar Ralf slaapt nog of doet alsof, hoe dan ook, hij reageert niet. Ze rent de trap af en ziet door het achterraam dat alle lakens los zijn gewapperd van de lijn en in het gras liggen als natte vieze dweilen. 'Gatverdarrie,' zegt ze en doet de voordeur open om het laken op te pakken dat voor haar huis ligt. Als ze het oppakt ligt er een blote slapende man onder.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D De naakte waarheid! Is het niet: [het laken DAT voor haar huis ligt] ipv wat? Waarom koopt ze op woensdag niets? Volgens mij zit er meer achter. Leuke invulling!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ik twijfelde er ook over. Onzetaal.nl zegt over iets/dat/wat het volgende. Het is een zelfstandig naamwoord met een verwijzing naar een betrekkelijk voornaamwoord. In dit geval zou 'dat' dus beter zijn. Ik verbeter het. Leonardo, wat denk jij?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerend verhaal. Het heeft iets onvoorspelbaars. Ik hoop dat iemand de vraag over wat of dat beantwoorden kan. Het witte laken heeft toch niet geholpen tegen slaapwandelen, of gedeeltelijk. Want nu slaapt hij er buiten onder. Ik neem aan dat het Ralf is, maar zeker ben ik niet. Ik vraag me af of je duidelijke vragen oproept in het begin die je gedeeltelijk beantwoordt tegen het einde.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Maddbrug, Ik heb je verhaal met plezier gelezen. Een vreemde en leuke gedachte dat Ralf gaat slaapwandelen wanneer hij onder gekleurde lakens slaapt. Dat is erg creatief bedacht. Ook leuk hoe droom en werkelijkheid op een bepaald ogenblik door elkaar vloeien (het klapperen van de deur). Heel herkenbaar vind ik dat. De naakte man op straat onder het laken is heel bizar, maar het zou zo maar kunnen met een arme slaapwandelaar denk ik :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bijzonder verhaal zo nuchter, zakelijk toegewerkt naar een toch wat absurd einde iets hierin fascineert mij meer dan ik zelf begrijp (maar da's een goeie zaak)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag inderdaad ook het beeld voor me van wapperend witte lakens waar silhouetten door schemeren. Die blote man onder het laken deed het hem.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd; je verhaal voelt als een ijl sprookje en ik vraag mij af - je lag weer in het ziekenhuis las ik - in hoeverre de morfine je naar hogere sferen heeft gebracht :rolleyes: Je uitgewerkte idee van gekleurde versus witte lakens, de nuchtere huishoudelijkheid versus de dwalende spookvriend oorspronkelijk; het getuigt van creativiteit.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zult er maar last van hebben: gaan slaapwandelen als je onder gekleurde lakens ligt. Vermoeiend, hoor. Maar leuk gedaan. Gedver, de lakens smerig en dan ook nog een vreemde, naakte vent eronder. Of was dat haar man?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP gaat slaapwandelen als hij onder gekleurde lakens ligt. En hoe zit dat met zijn boxershorts. Misschien kan hij een aantal witte erbij kopen. Ik voorzie grote problemen als alle buurvrouwen liggen te slapen onder witte lakens. Op ten duur krijg je daar als naakte buurman problemen mee. Leuk verhaal dit :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, het einde is open, wie er onder het laken ligt, het zou Ralf kunnen zijn of niet. Intrigerende opdracht, Odile! Rynlandt, je hebt het goed aangevoeld, het in elkaar vloeien van droom en werkelijkheid, dus wat is waar van dit verhaal? Schrijvenmaar, de fascinatie zie ik als een compliment, dank je! Schrijvengeluk, blote mannen onder lakens, ach ja..... Mili, inderdaad lag ik onverwachts even tussen het groene en witte laken, de morfine stomend door t lijf. Misschien is de nawerking in het verhaal toch te bemerken; er was eens een mannetje in Adam's kostuum onder een wit lakentje......... PetraO , slaapwandelen blijft een vreemd verschijnsel. JohannaB, denk jij aan boxershorts en ik aan blote mannen....... Anne, precies! Dank voor jullie reacties!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Witte lakens en kartonnen dozen zijn het ultieme speelgoed om aan kinderen te geven. Ze kunnen van alles zijn. Je kunt er alle kanten mee op. Ik dacht, ook wij kunnen ermee spelen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het laken dat, het bed dat, de deken die, het kussen dat. Als het terugwijst naar een zelfstandig naamwoord, bepaald het geslacht van het zelfstandig naamwoord of het dat of wat wordt.