Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#23 De Heer zij met U

De Heer zij met U Ze had de laatste hand gelegd aan de kerststal en stond op het punt terug te keren naar haar kamer, toen ze pastoor brevierend in de lange gang ontmoette. “Zo, zuster Urselina, nog laat aan het werk.” Hij sloeg zijn missaal dicht en liet het rusten op zijn dikke buik. “De doek waarin het Kindje Jezus gewikkeld was kon wel een wasbeurt gebruiken. Dat stoorde me. Het ligt nu in een smetteloos wit lakentje en wat mij betreft kan het kerstfeest beginnen. Als ik nog gebiecht heb ben ik even rein als dat lakentje en heb ik alle voorbereidingen getroffen om er een waardig feest van te maken”, ze straalde toen ze het zei. Pastoor toonde zich een en al bereidwillig: “Ik kan nu wel even je biecht horen”, en liep met haar mee naar haar kamertje... “Nee, ik wil dit niet,” schreeuwde ze nog en verdedigde zich uit alle macht, maar hij snoerde haar de mond met zijn dikke paddenhanden. Zwaar als een nijlpaard lag hij boven op haar en haar schoppende benen hinderden hem niet. De eenvoudige, houten brits waarop ze lagen kraakte in al zijn verlijmde verbindingen. Toen hij aan zijn gerief kwam kreunde hij: “Alle goeds komt van boven en de Heer zij met U”. Dit kerstfeest ging aan zuster Urselina voorbij. Ontredderd en tot in het diepst van haar ziel gekwetst bleef ze ziek te bed. Met niemand repte ze over het gebeurde en nog voor het einde van het jaar verliet ze het klooster. Ze trok in bij een ongehuwde tante en negen maanden later bracht ze een gezonde zoon ter wereld. Ze wikkelde hem in een kraakhelder wit laken en legde hem te vondeling voor het huis van pastoor. Op een handgeschreven briefje stond: “ Meneer pastoor, de Heer zij met U en met Uw zoon”.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ai een echte Dos goed fout :D de zin "Met niemand repte ze over het gebeurde en verliet nog voor het einde van het jaar het klooster." loopt ergens volgens mij niet helemaal lekker. en ik denk dat het "een en al bereidwilligheid" (of misschien "geheel en al bereidwillig") moet zijn. en ik denk ook dat tussen " ... te maken" en ze straalde een punt zou passen. heerlijk ritme zit er trouwens in je zinnen

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, Dos. Valt me wel op dat veel van je karakters genoeg te biechten hebben ;)
Er wordt ook veel gezondigd, Richard. ;)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ai een echte Dos goed fout :D de zin "Met niemand repte ze over het gebeurde en verliet nog voor het einde van het jaar het klooster." loopt ergens volgens mij niet helemaal lekker. en ik denk dat het "een en al bereidwilligheid" (of misschien "geheel en al bereidwillig") moet zijn. en ik denk ook dat tussen " ... te maken" en ze straalde een punt zou passen. heerlijk ritme zit er trouwens in je zinnen
Gelijk heb je: de zin zou beter lopen als er nog een 'ze' geplaatst zou worden. Ga ik doen, maar moet dan ergens anders een woordje schrappen. bereidwillig bijv.naamw.Uitspraak:   [bərɛit'wɪləx] zonder tegen te werken Voorbeelden:   `bereidwillige medewerking`, `uw bereidwillige dienaar`, `zich bereidwillig opstellen`Synoniemen:   gezeglijk, volgzaam ... Gevonden op http://www.woorden.org/woord/bereidwillig Wat die punt betreft heb je misschien gelijk, maar wordt het dan weer niet te veel 'mosterd na de maaltijd'?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij opvalt Dos, is dat je goed gebruik maakt van taal om een sfeer op te roepen. Ook al is 300 woorden krap, de karakters worden blootgelegd en het plot is ingewikkeld.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat geloofwaardig verhaal! :D
Ik fantaseer maar wat. Ik weet niet of het echt gebeurd is. Dank voor je reactie, Marietje.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie beeldende taal die mij met grote aandacht de tekst liet voelen. Goed gedaan Dos.
Dank voor je reactie, Maddbrug.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond dit zo'n leuke invulling, dat ik mijn man ook heb laten meegenieten :)
Genieten met z'n tweeën is lol voor drie. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Door hem, en met hem en in hem. Dat schoot door mijn hoofd na het lezen van dit verhaal. De laatste zin vond ik briljant. Fascinerend verhaal deze week.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij opvalt Dos, is dat je goed gebruik maakt van taal om een sfeer op te roepen. Ook al is 300 woorden krap, de karakters worden blootgelegd en het plot is ingewikkeld.
Odile, dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door hem, en met hem en in hem. Dat schoot door mijn hoofd na het lezen van dit verhaal. De laatste zin vond ik briljant. Fascinerend verhaal deze week.
Ja, die oude kerkelijke spreuken blijven nog lang nagalmen in je kop. Goed te horen dat het verhaal je heeft gefascineerd, Johanna.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het stukje 'ben ik even rein als dat lakentje' vond ik briljant gevonden. Een krachtig gevoelig geschreven verhaal.
Fijn, schrijvengeluk, dat je het ergens hebt zien schitteren. Dank voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap gedaan, om in die 300 woorden een heel drama neer te pennen. Zoals hierboven al gezegd: goed geschreven ook. En helaas maar al te realistisch.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap gedaan, om in die 300 woorden een heel drama neer te pennen. Zoals hierboven al gezegd: goed geschreven ook. En helaas maar al te realistisch.
Vandaag nog gelezen hoe het er vroeger op een kostschool voor jonge meisjes aan toe ging. De regie werd er gevoerd door nonnen. Er zaten nonnen tussen met een vervelend karakter, die een traumatische indruk op sommige kinderen hebben achter gelaten. Foei. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
hmmmm ... je kan toch ook niet een en al geel zijn? wel geheel geel, of een en al geligheid. maar da's puur mijn taalgevoel, zonder enige onderbouwing, en wellicht dus volstrekte onzin mostert mag eenieder van mij nemen wanneer hij er trek in heeft, ongeacht de gastronomische voorschriften, en het stoort mij persoonlijk in dit geval zeker niet het op dit moment aangeboden te krijgen, maar ik denk ook dat een punt het niet meer erna maakt dan de komma. als je zeker wilt zijn van je mostert-moment zou het denk ik zoiets als 'stralend zei ze enz' moeten worden, maar dat lijkt mij hier de boel zeker niet verfraaien. volgens mij heb je sowieso sinds gister in je leestekens zitten rommelen ... ik zie ineens veel meer komma's na de aanhalingstekens sluiten staan. of was ik gister echt zo suf?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmmmm ... je kan toch ook niet een en al geel zijn? wel geheel geel, of een en al geligheid. maar da's puur mijn taalgevoel, zonder enige onderbouwing, en wellicht dus volstrekte onzin mostert mag eenieder van mij nemen wanneer hij er trek in heeft, ongeacht de gastronomische voorschriften, en het stoort mij persoonlijk in dit geval zeker niet het op dit moment aangeboden te krijgen, maar ik denk ook dat een punt het niet meer erna maakt dan de komma. als je zeker wilt zijn van je mostert-moment zou het denk ik zoiets als 'stralend zei ze enz' moeten worden, maar dat lijkt mij hier de boel zeker niet verfraaien. volgens mij heb je sowieso sinds gister in je leestekens zitten rommelen ... ik zie ineens veel meer komma's na de aanhalingstekens sluiten staan. of was ik gister echt zo suf?
Waarom zou je niet een en al geel kunnen zijn? En al die Chinezen dan? Schrijvenmaar, ik maak een grapje. Ik heb me nog eens serieus over het probleem gebogen. De dikke van Dale, Genootschap Onze Taal etc. er op nageslagen. Ik ben er niet veel wijzer van geworden. In elk geval heb ik geen argumenten gevonden waarom mijn formulering goed, beter of slechter zou zijn zijn dan jouw voorstellen; ik ben Wim Daniëls niet. Je hebt me wel aan twijfelen gebracht. Ik heb de zinsnede veranderd in: 'Pastoor toonde zich spontaan bereidwillig.' Dit geeft ook al een beetje aan wat de viespeuk van plan was. Punt of komma, volgens mij kan het beide. Ik hou het op sufheid jouwerzijds. Geen komma veranderd. Wel 'verstoord' veranderd in 'gekwetst' en het laatste 'Uw' toegevoegd. Je houdt me wel heel erg scherp. Ik krijg de laatste tijd vaak van mijn vrouw te horen dat ik niet zo pietluttig moet doen en niet op alle slakken zout moet leggen. Ik geraak dus in de gevarenzone. Dat is opletten geblazen. :) Maar wel dank voor je reactie. Een mens moet toch wat te doen hebben.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ben ik al te suf om de komma's te herkennen, en nu bezorg ik je ook nog strijd thuis ... ik kan er maar beter helemaal mee stoppen, geloof ik geeft mij ook meer rust ;) dacht het niet

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die arme non. Ik geloof niet dat ze er ooit nog bovenop komt. Knap hoe je zo'n verhaal in maar 300 woorden vertellen kan. Goed gedaan.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die arme non. Ik geloof niet dat ze er ooit nog bovenop komt. Knap hoe je zo'n verhaal in maar 300 woorden vertellen kan. Goed gedaan.
Jawel Anne, het is allemaal weer goed gekomen. Meneer pastoor heeft zijn toog aan de wilgen gehangen, naast de jurk van de non en ze zijn samen getrouwd. Hun zoon groeide niet godvrezend op en schrijft nu dit commentaar. (grapje)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel Anne, het is allemaal weer goed gekomen. Meneer pastoor heeft zijn toog aan de wilgen gehangen, naast de jurk van de non en ze zijn samen getrouwd. Hun zoon groeide niet godvrezend op en schrijft nu dit commentaar. (grapje)
:lol:

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest bij dit verhaal heel erg denken aan die krantenkop waar ze een koppelteken waren veregeten: "Paus op non actief".

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest bij dit verhaal heel erg denken aan die krantenkop waar ze een koppelteken waren veregeten: "Paus op non actief".
Je ziet, het komt in de beste kringen voor. Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Dos, mooi geschreven hoor. Heel erg spijtig dat het ook wel een beetje realistisch klinkt. Mag ik eerlijk zijn? Ik heb het wel een beetje gehad met pastoors en dergelijke.... de titel heeft me daarom ook een beetje afgeschrikt, vandaar dat ik je stukje nu pas gelezen heb. Maar dat neemt natuurlijk helemaal niet weg dat je het verhaal mooi in elkaar hebt gezet en mooi hebt beschreven. Het einde vind ik trouwens wel verrassend met een zeer cynische laatste noot, en dat past helemaal bij zulke afschuwelijke gebeurtenissen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook niet meer zo op die zwartrokken. Je kunt er wel mooie verhalen rond verzinnen. Sommigen lijken ook nog realistisch. Dank dat je het aangedurfd hebt om het verhaaltje te lezen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenlijk zou je om jouw verhaal moeten huilen, maar ik moest lachen. Vergeef me, Dos. Ik vraag me af hoeveel zonen er in de loop der jaren bij de pastor op de stoep zijn gelegd.