Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #23 – Wit laken / Het gerucht

Het gerucht Het gerucht had een lange weg afgelegd. Het vond zijn oorsprong in het dorp van de bruid, ontsproten aan de giftige tong van een buurmeisje dat nog steeds droomde van de bruidegom. Via donkere steegjes bereikte het een nicht van de bruidegom, die haar moeder in vertrouwen nam. Die besprak het 's avonds met haar man, haar mond dicht bij zijn oor. Het gerucht bracht de nacht door bij hen en zag tevreden dat de oude man de slaap niet kon vatten. De volgende ochtend reisde het mee met hem en zijn twee oudste zonen over smalle bergpaden om bij zonsondergang het dorp van de bruidegom te betreden. Daar werd het in een hoek van het café behoedzaam doorgegeven aan diens vader, die aandachtig luisterde en resoluut knikte toen de woorden schande, eer, familie en dorp aaneen werden gesmeed. Het vergezelde de ouders van de bruidegom in de bus en daarna de trein naar de stad met haar losse normen. Het zat geriefelijk tussen hen in, af en toe een steelse blik werpend op het witte laken dat opgevouwen op de schoot van vrouw lag. Op het feest dronk, danste en lachte het mee. Het juichte verheugd toen het bruidspaar afscheid nam van de gasten om voor de eerste keer de nacht met elkaar door te brengen, in het nieuwe huis. Daar zag het zichzelf voor de voordeur liggen in de vorm van het witte laken. Het gerucht glimlachte toen het de verschrikte ogen van het stel zag. Want ook als het laken zou terugkeren in het dorp, bevlekt met dat kleine beetje bloed dat de twijfel aan de eer van de familie zou wegwissen, zou het gerucht blijven leven. Het zou heimelijk mee terugreizen en toch tegelijkertijd op alle plaatsen zijn waar het ooit geweest was.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap gedaan Woodpecker, binnen zo'n korte tijd zulk een origineel en goed geschreven verhaal te produceren. Ik waan me op de Balkan, in de sfeer van 'De herberg met het hoefijzer', waar de eer van de familie nog gewroken moet worden met moord en doodslag. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou heimelijk mee terugreizen en toch tegelijkertijd op alle plaatsen zijn waar het ooit geweest was.
Wat een prachtige mysterieuze zin! :thumbsup: Complimenten voor jouw snelle plaatsing! Heb jij een potje met fantasie op jouw schrijfplek staan? Deze invulling is mooi gevonden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig gedaan. Ik kreeg het benauwd van het gerucht, dat steeds meer op een entiteit lijkt dat zelfs reizen kan. Het zintuiglijk waarneembare laken kan daar niet bovenop. Het laken is geen partij voor het onontkoombare gerucht. Ik krijg geruchtangst maar lees door...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Het speelt zich inderdaad af op de Balkan. In De Herberg met het hoefijzer heb ik nog nooit een pilsje gedronken. Dat zal ik binnenkort eens doen :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, Dank je. Dat hoor ik m'n hele leven al, dat ik een fantast ben. (En een praatjesmaker :nod:)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne Borneman, Mooi opgemerkt! Ik denk dat daar inderdaad de kracht in zit; dat het gerucht de HP is.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag PetraO, Dank je. Een gerucht verdwijnt, denk ik, inderdaad nooit helemaal. Er zijn altijd mensen te vinden die het nieuw leven inblazen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard Otten @schrijvenmaar @maddbrug Dank!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een gerucht is het natuurlijk ook heel makkelijk om goedkoop te reizen. Doorgaans ben je als gerucht -ook al is het soms stiekem- overal welkom. Vermoedelijk blijft dit gerucht wel plakken in de stad met al haar losse normen. Tenslotte gedijt een gerucht in de massa vaak het beste. Mooi verhaal dit.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna, Nee, in de stad met de losse normen zal dit gerucht net snel vervliegen. Daar worden de schouders opgehaald. Het gerucht gedijt het beste in kleine gemeenschappen waar strenge voorschriften heersen en alles wat nijgt naar afwijkend gedrag meteen besproken wordt. Al was het maar uit verveling of om de aandacht af te leiden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Het speelt zich inderdaad af op de Balkan. In De Herberg met het hoefijzer heb ik nog nooit een pilsje gedronken. Dat zal ik binnenkort eens doen :)
Moet je zeker doen. A. den Dolaard zit er ook dagelijks.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag dat. De hele 'kleinen roman' (lang leve Google) is zelfs te lezen op internet. Ik ben gisteren tot pagina drie gevorderd. Toen was mijn glas leeg en besloot ik het scrollen te onderbreken. Het sprak me wel aan. Denk dat ik de harde kopie probeer te bemachtigen. Bedankt voor de tip.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is er geworden van het buurmeisje? Ik wil verder lezen! Ik ben nu al weer benieuwd naar je invulling van de volgende schrijfopdracht :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartsnel, Dank je voor je reactie. Het buurmeisje is waarschijnlijk een oude verzuurde vrijster geworden. (Ik ga er trouwens een langer verhaal van maken.)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, Dank je! Vooral vanwege je waardering voor de afsluitende zin. Daar worstel ik vaak mee.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Ik ga er trouwens een langer verhaal van maken.)
Daar ben ik heel erg benieuwd naar. Het gerucht is hier als HP gebruikt maar hoe ga jij dat doen in een langer verhaal? Wat valt er meer over het gerucht te vertellen? Of schrijf jij dat verhaal uit een ander perspectief en wordt dit stukje er een onderdeel van?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Ik ga er trouwens een langer verhaal van maken.)
Daar ben ik heel erg benieuwd naar. Het gerucht is hier als HP gebruikt maar hoe ga jij dat doen in een langer verhaal? Wat valt er meer over het gerucht te vertellen? Of schrijf jij dat verhaal uit een ander perspectief en wordt dit stukje er een onderdeel van?
Leuke vraag, Marietje. Ik houd me niet zo bezig met de schrijfregels, dus ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij is in dit stukje een alwetende verteller aan het woord. Dus het lijkt me mogelijk om ook op andere personen in te zoomen. Tussen de eerste en tweede alinea zou volgens mij bijvoorbeeld een alinea gevoegd kunnen worden die de voorbereidingen van het bruidspaar beschrijft. Voorafgaand aan de eerste alinea zou ook een stuk kunnen komen over hoe de verliefdheid van het buurmeisje is ontstaan en hoe die is omgeslagen in een obsessie. De grootste vraag voor mij wordt hoe hier (korte) dialogen in te passen zijn, of dat het helemaal zonder dialogen kan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd me niet zo bezig met de schrijfregels, dus ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij is in dit stukje een alwetende verteller aan het woord. Dus het lijkt me mogelijk om ook op andere personen in te zoomen. Tussen de eerste en tweede alinea zou volgens mij bijvoorbeeld een alinea gevoegd kunnen worden die de voorbereidingen van het bruidspaar beschrijft. Voorafgaand aan de eerste alinea zou ook een stuk kunnen komen over hoe de verliefdheid van het buurmeisje is ontstaan en hoe die is omgeslagen in een obsessie. De grootste vraag voor mij wordt hoe hier (korte) dialogen in te passen zijn, of dat het helemaal zonder dialogen kan.
Vanuit de alwetende verteller is dit, volgens mij, heel goed mogelijk. Dan wordt het gerucht 1 van de HP's. Of het gerucht als gemeenschappelijke deler van de andere HP's? Of het gerucht als resultaat van het handelen van de andere HP's? Mogelijkheden genoeg, denk ik! Ik blijf nieuwsgierig wat jij ervan maakt. Een gerucht kan als HP geen dialoog voeren, lijkt mij. De andere HP's wel. Gewoon beginnen met schrijven en dan wordt het vanzelf duidelijk. Succes! :thumbsup: