Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#22: Rijke Man

“Hee, die meneer was vandaag in de klas.” Tommy wees naar de chocoladeletters in het kartonnen rek. Deze winkel had dit jaar het record verbroken voor wie er als eerste het snoepgoed in de schappen had liggen. “Wie, Sinterklaas?” vroeg zijn oudere broer. “Dat kan niet, die bestaat niet.” “Welles!” Tommy wist het zeker. “De juf deed die rode jurk uit de verkleedkist aan, en toen maakte ze met watjes een baard.” “Oh, dus het was gewoon de juf?” Tommy schudde zijn hoofd. “Nee, toen was de juf weg en toen zei die meneer dat we allemaal lief moesten zijn. Anders moesten we in de tas mee naar Spanje.” “In de zak mee naar Spanje,“ verbeterde zijn broer hem, maar Tommy hoorde het niet eens. Onverstoord ging hij verder. “En toen moesten we allemaal een liedje zingen. Mag ik die?” Hij wees naar de grootste letter, die versierd was met allerlei soorten chocolade, en marsepeinen plaatjes. Hoopvol keek hij zijn moeder aan, die de kar vooruit duwde. “Nee, Tommy, die is veel te duur”. Beteuterd staarde Tommy het lekkers na, dat langzaam uit zijn gezichtsveld verdween. “Voor Sinterklaas is het niet te duur, die geeft alle kinderen cadeautjes,” merkte hij op. Zijn moeder zuchtte. “Dan vraag je het toch aan Sinterklaas?” Peinzend keek Tommy naar zijn grote broer, die van zijn eigen zakgeld wél zo'n mooie letter kon kopen. “Dat kan niet," besloot hij hardop. "Die ligt weer in de verkleedkist.”

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sint maakt wel wat bij SO los. Mooi neergezet zo vanuit een kind wat tussen geloof en ongeloof in staat. Ook mooi hoe je het woord tas gebruikte, ik dacht ook even dat moet zak zijn, vervolgens schreef je het zelf. Dat Sint weer in de kleedkist verdween vond ik prachtig.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij hebt de verplichte woorden op een leuke manier in het grappige verhaaltje verwerkt. Het leest lekker naar de humoristische clou toe. Goed gedaan! Ik kreeg ook bij rode jurk een sinterklaas associatie maar dan toch weer heel anders! ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees trouwens de andere verhalen pas nadat ik zelf iets geschreven heb, dus ik had de andere sinten nog niet gezien :-D

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Gaya, goed geschreven. Leuk bedacht, die laatste zin en goed ingeleefd in het kind en het mysterie rondom Sinterklaas. ;) :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat ik een aantal wijzigingen niet heb opgeslagen.v. Leonardo, wat vind je overbodige informatie?
Je hebt inmiddels wat geschrapt :) De dialooglabels vind ik uitleggerig, maar dat doen er zovelen, dus zal ik dat wel verkeerd zien.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat ik een aantal wijzigingen niet heb opgeslagen.v. Leonardo, wat vind je overbodige informatie?
Je hebt inmiddels wat geschrapt :) De dialooglabels vind ik uitleggerig, maar dat doen er zovelen, dus zal ik dat wel verkeerd zien.
Het zal geen kwestie zijn van goed of verkeerd zien. Jij bent volgens mij de dialoogexpert, dus jouw feedback daarover is wat mij betreft welkom. Ik heb inderdaad een zin weggehaald waarin ik benadrukte dat moeder de kar verder duwde oid, dat was een van de wijzigingen die ik eerder al had gemaakt maar niet had opgeslagen blijkbaar. Ik twijfel ook over de voorlaatste zin. In de originele opzet besloot Tommy in de laatste zin dat Sinterklaas niet bestond (omdat hij dan misschien net als zijn broer ook zelf een letter zou kunnen kopen), maar ik vond de verkleedkist leuker. Dat maakt welliicht het fragment over de grote broer onnodig.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zal geen kwestie zijn van goed of verkeerd zien. Jij bent volgens mij de dialoogexpert, dus jouw feedback daarover is wat mij betreft welkom.
Als ik niet zo'n hoofd van steen zou hebben, zou ik ervan gaan blozen. :) Je moet je realiseren dat elk dialooglabel een inbreuk van de schrijver is in het verhaal. Het is een instructie aan de lezer. Nu zal niet iedere lezer dat erg vinden, vooral niet als het alternatief is dat hij verward raakt wie nou eigenlijk aan het woord is. Maar het is – als regel – zaak als schrijver zo veel mogelijk op de achtergrond te blijven en dergelijke inbreuken zo min mogelijk storend te laten zijn opdat de fictieve droom niet, althans zo minimaal mogelijk, wordt verstoord. Immers, de personages zijn aan het woord. Laat ze voor zich spreken. In dit verband zijn zeggen, vragen en antwoorden te prefereren. De lezer merkt ze het minste op. Derhalve propageer ik geen afwijkingen (legde de meester uit, constateerde ik), geen dierengeluiden (blaft hij; piepte het kind) en geen regiewoorden die aangeven hoe het wordt gezegd (zei ze sarcastisch / poeslief / vals). Voor volumelabels maak ik een uitzondering (roepen, fluisteren, etc) in situaties waar dat volume overeenkomt met de verwachting/perceptie van de lezer. Hele volksstammen doen het anders, dus je bent in goed gezelschap als je bovenstaande niet volgt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gayalnidiya, Leuk verhaal - over de dialooglabels. Ik vind net als leonardo, dat 'zeggen' e.d. meestal volstaat. In jouw verhaal staat bijvoorbeeld 'verbeterde zijn broer hem' maar dat blijkt al uit hetgeen de broer heeft gezegd, kortom het 'verbeterde' is echt overbodig. Zelfs een beetje belerend alsof de lezer het niet snapt. Over het verhaal - ik heb eens een docu gezien waarin een kleuterjuf zich verkleedt als de Sint waar de kinderen bij zijn. Ze geloofden het. Op de vraag waar de juf dan was, zeiden ze: 'die is even weg.' :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ja, dat laatste heb ik vaak gehoord, en is ook de reden waarom ik dat zo in mijn verhaal heb gebruikt. Voor kinderen kan dat gewoon. (De vraag is alleen waarom de juf zich al in september als Sinterklaas verkleed, maar misschien heeft dat te maken met het verhaal van Marietje). Ik zal de dialooglabels nog eens onder de loep nemen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(De vraag is alleen waarom de juf zich al in september als Sinterklaas verkleed, maar misschien heeft dat te maken met het verhaal van Marietje).
Ik heb in mijn verhaal ook nergens Sinterklaas genoemd! De juf krijgt nog wel korting! ;)