Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #22 Rode jurk

Schrijfopdracht #22 Rode jurk, winkel, te duur, tas "Waarom check je je mail nooit?" Tussen de reclameaanbiedingen staat de aanmelding voor de eerste module van de nieuwe opleiding. Morgenvroeg in Utrecht. Typisch Koen. Loopt altijd achter de feiten aan. Aan de telefoon probeert hij zijn baas uit te leggen waarom hij om half tien op zondagavond belt dat hij de komende vier dagen op cursus is. Of alle cliënten van de fysiopraktijk die hij zou behandelen afgezegd kunnen worden. Dan volgt een paniekerige zoektocht naar diploma's die morgen moeten worden overlegd. "Hoe vind je dit?" Mijn zus draait zich om en probeert haar voor- en achterkant tegelijk in de spiegel te zien. Het rode jurkje volgt haar natuurlijke lijnen alsof het voor haar is gemaakt. Pap en mam zijn volgende maand veertig jaar getrouwd en geven elkaar opnieuw hun trouwbeloften. Samen winkelen voor een nieuwe outfit had al een feestje op zich moeten zijn maar ik kan mijn gedachten er niet bij houden. Veertien dagen geleden kwam Koen opgewekt terug van een bezoekje aan zijn ouders in Groningen. Hij had een goed gesprek gehad, zei hij. Ze wilden hem de drieduizend euro lenen voor de opleiding. "Waarom kijk je nou zo?", vraagt hij. Gelukkig lagen de kinderen al in bed. Natuurlijk wilde hij van mij niet horen dat die opleiding geen extra punten voor een loonsverhoging opleveren. Dat ik het zat ben om iedere maand te zien wat we aan schuld nog steeds terugbetalen. Achterstallige pensioenbijdrage die meneer vergeten was aan te melden, oude studiekosten, belasting, persoonlijke lening om de garagekosten te kunnen betalen. De tweedehandsauto is veel te duur in onderhoud. En nu weer geld geleend. "Oh goed", was alles wat hij over het gesprek met zijn baas kwijt wilde. De vorige keer dat hij zo ontwijkend reageerde was vijf jaar geleden. Koen kan niet tegen kritiek. Een kritisch gesprek met zijn baas en hij nam gewoon ontslag. Ondertussen heeft mijn zus een bijpassende tas gevonden en inspecteert de hoeveelheid vakjes en ritjes. Ze kijkt van de tas naar mij. "Tijd voor koffie en een goed gesprek?" Ik knik alleen maar. Ze steekt haar arm door de mijne en loodst mij de winkel uit.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jokarij, De zus voelt het goed aan - haar zus is aan het tobben. Mooi weergegeven. Let wel op het consequent gebruik van tt en vt. Noot: het werkwoord 'overleggen' in de betekenis hier, spel je als 'overgelegd.'

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie en adviezen. Dit is mijn eerste inzending en ik vind het best spannend.ga er zeker mee door.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Fijn zoveel nieuwe inzenders bij de wekelijkse schrijfopdrachten! Tijdens het lezen van jouw invulling moest ik goed mijn gedachten erbij houden wat, wanneer en waar afspeelde. Het maakte me wel nieuwsgierig maar de kans is aanwezig dat sommige lezers afhaken door de ingewikkelde verhaallijn. Begrijp ik het goed dat de zus de perfecte rode jurk uiteindelijk niet koopt? Een goed begin is het halve werk! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jokarij, een goed begin, maar voor in een kort verhaaltje soms wat van de hak op de tak De vraag is of je voor zo'n kort stukje Koen erbij moet halen, de zus, het hoofdpersonage, de vader en de moeder, de baas van Koen, snap je? Verder prima geschreven, maar houdt het in een kort verhaaltje wat simpeler t.a.v. het aantal personages, dan wordt de verhaallijn strakker. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een beetje van de hak op de tak. Voornamelijk de eerste alinea vond ik erg verwarrend. De verhaallijn vind ik dan wel weer goed bedacht. Hopelijk kunnen ze er nog samen uitkomen.