Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 22 - Rode jurk, etc.

Mijn huid is schilferig en daar past geen rode jurk bij. Ik lijd aan psoriasis en een rode jurk zou de schurftige plekken alleen maar accentueren. Toch koester ik een passie voor rood; geen rode jurk zou mij te duur zijn. Ik zou ze met handenvol uit winkels trekken, tassen meesnaaiend die er bij passen. Ik zou dan ook rode pumps kopen met stilettohakken maar ik ben te dik en zou er vanaf vallen. In het zwart ben ik zondag beschaamd naar de kerk gegaan en de dominee zei dat hij het heerlijk vond nieuw bloed in de banken aan te treffen. Nu heb ik nooit maandstonden gekend maar voor hem zou ik het graag laten vloeien. Mijn dagen zijn leeg; ik kijk veel naar de teevee. En ’s avonds, als mijn glas robijnrode wijn weer eens leeg is, open ik met mijn lange roodgelakte nagels de vuurrode blaasjes aan handpalmen en voetzolen. Mijn passie voor rood is eigenlijk een obsessie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mis het Mili sausje er overheen! ;) Het is absoluut niet mijn bedoeling je te kwetsen maar het zegt mij te weinig, de HP doet mij te weinig behalve dat ze zielig overkomt. Het lijkt een (voor)opzetje voor je eigenlijke verhaal. Wat feiten op een rijtje, het wacht op inspiratie/ verdieping. Zitten de verplichte woorden je dwars? Ik heb het wel in 1x begrepen of juist helemaal niet?! :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Knappe dominee? Das ook wel eens prettig. Wordt de kerkgang tenminste dragelijk. Dit stukje tekst voelt niet prettig. HP lijkt me verbitterd, vermoedelijk al een tijdje. Maar een verbitterde dame met rode nagels is nog niet volledig verloren. Daarvoor is rood te vurig.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De ziekte schuurt, schaaft en schilfert en de HP heeft inmiddels schijt aan alles en als ik het zo goed las dan vind ik dat je dat schitterend hebt neergezet!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er blijft bij mij een vraag door mijn hoofd spoken na het lezen van dit treurig verhaal. Je schrijft: 'Nu heb ik nooit een maandstonde gehad'. Is haar baarmoeder al op zeer jonge leeftijd verwijderd, is zij een hij. is zij een hij geweest.....Of is er iets anders aan de hand.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is anders ook heftige kost. Het idee van iemand die zijn met pus en etter gevulde blaasjes openkrabt... Sterk verwoord.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
psioriasis is niet niks, maar dan ook nog zo'n levenshouding erbij ... je maakt het haar ook niet gemakkelijk en daarmee voelt het stukje ook een beetje ongemakkelijk voor mij

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt erg deprimerend op me over, alsof ze het al heeft opgegeven. Het lijkt dan ook wel of alles mislukt en ze nergens goed voor is. Ze kan geen rode jurken aan, is te dik, heeft lege dagen. Wat mij betreft heb je, juist door zo kort en feitelijk te zijn, de sfeer erg goed overgebracht. Ik voel echt met haar mee, hoewel ik niet veel van haar af weet. Ik zat zelf ook met de maandstonden en dacht zelf aan een man die een vrouw wil zijn. Misschien dat ze daarom ook wel beschaamd naar de kerk ging, omdat ze dat niet mocht voelen. Ik kan er natuurlijk ook compleet naast zitten, ben benieuwd.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan het strand op een terras zag ik een man. Hij was werkelijk enorm (denk aan de 'elephant man') en verborg zijn gezicht. Hij deed mij nadenken. Psoriasis leidt ook tot verdikking van de huid, te weten misvorming. Zij die deze stigmatiserende ziekte in hevigheid hebben, isoleren zich. Stel je bent een vrouw, - nog erger -, en je wilt zo'n wuft rood gevalletje dragen, dan kan je het shaken. Dit is de kern van mijn verhaaltje; niet om zielig of verbitterd te doen. Het is een feitelijke realiteit. @Marietje: volgende keer krijg je een verhaaltje met een 'sauce à la double crème' van me :nod: @ Johanna: de dominee was knap en blij haar te zien en de hp wil zich toch een beetje vrouwelijk voelen door haar nagels rood te lakken. Hoewel zij daar weer iets roods mee laat spatten. @bartsnel: ja, de HP is ver weg en met reden. Ik denk dat je het als enige hebt opgepakt. Merci. @schrijvengeluk: het kan gebeuren dat je niet ongesteld raakt. En ik heb de rode kleur van bloed geassocieerd met het thema van deze opdracht. @RichardOtten: ook ik kan goed vies doen :nod: Lees mijn vorige bijdragen er maar op na. Moet toegeven dat je de vorige keer guts had over necrofilie te schrijven en dat ieder onderwerp beschrijfbaar moet zijn. @Schrijvenmaar: ergens heb ik hopelijk wel een emotie van je geraakt omdat je je ongemakkelijk voelde. @Anne: ja, het is knap depri; zie hierboven. HP was beschaamd om reden van haar uiterlijk. En begreep de dominee niet. Die was alleen maar blij een nieuwe kerkganger te zien. Dank jullie wel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sterk stuk, ook door de geringe lengte, denk ik. De dubbelzinnige zinnen (ervan afvallen) zijn leuk of eigenlijk meer tragikomisch. Dit verhaal gaat over een wanhopige vrouw, die er alles voor over had om mee te doen, erbij te horen, maar die het inmiddels heeft opgegeven. Ze laat het vast niet bij dat ene glas robijnrode wijn.....

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik heb te doen met je psoria-dame. Psoriasis: eigenlijk een vorm van kanker. Goedaardig weliswaar, maar toch. De huiscellen vermeerderen zich in versneld tempo. Ze krijgen de kans niet om een tumor te vormen, want het jeukt en je krabt de aanzet tot tumor regelmatig weg. Heeft ze echt alles geprobeerd? Er bestaat een zwarte, vette teerzalf tegen deze vervelende ziekte. Hij stinkt ontzettend, maar hij zou wel goed staan bij rood, vind ik. Tatoeages komen tegenwoordig ook onder alle soorten kledingstukken uit. Waarom dan ook niet een beetje teerzalf?! Ja, ik weet het ook niet. Ik doe maar een voorstel. Ik heb zo met haar te doen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, ik vind dit weer schitterend geschreven, een vrouw die wordt geobsedeerd door de kleur rood omdat haar maandstonden - om welke reden dan ook- weg blijven. Treurig, schrijnend, beeldend beschreven..., de complimenten! (mooi: nieuw bloed in de banken aan te treffen) :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zie dat ik nog niet op jou gereageerd heb. Nu is dat ook geen verplichting, maar ik probeer het een beetje bij te houden. Soms is het wel veel. Leuk stukje. Ik hoopte zo dat toen ze opstond en achter zich keek dat de bank rood gekleurd was. Daarna naar de dominee keek en hard door de kerk riep: 'Nieuw bloed, dominee. Ik wist eerst niet wat u bedoelde, maar nu wel.' Sorry Mili, laat mij maar even fantaseren.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, geinige bloederige wending :-). We zijn onuitputtelijk als schrijvers. Weet je, ik heb deze rode jurkronde zelf overgeslagen in de zin dat ik niet op anderen heb gereageerd. Dat is dan niet zo aardig als anderen wel op mij reageren maar ik doe zo drukdruk overdag dat het mij weleens duizelt. Daarom lief een reactie van je te ontvangen. @Alicia: het was een rauw stukje; tot bloedens aan toe. Het lukt me (nog) niet lieflijk te schrijven. Dank je voor je waardering.