Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#21 Majesteit

Ik open het eerste dossier van die dag en bekijk de declaraties als Grada mijn kamer binnenkomt met haar kar. Henk, die tegenover mij zit, bestudeert geconcentreerd het schermpje van zijn I-phone. “Goedemorgen, dames en heren!” galmt de stem van Grada door de kamer. Alleen ik kijk op. De anderen werken stug door. “Dag Grada,” zeg ik. “Ik dacht dat je volgende week pas kwam. Ik heb nog niet zoveel gedaan.” “De schouders eronder!” brult ze. “Alleen dan wordt het land weer groot! Mijn voorvaderen in de zeventiende eeuw versaagden nooit, zelfs niet in de zwaarste tijden!”. Ik knik en overhandig haar de dossiers. “Mooie sokken heeft u aan vandaag,” zeg ik en ik wijs op de dikke sokken in alle kleuren van de regenboog die tot halverwege haar kuiten reiken. “Zelfgebreid,” zegt ze. “Ook de Moeder des Vaderlands moet haar bijdrage leveren. Ik ben nu bezig met sokken voor onze jongens in Afghanistan. Ik brei er mijn initialen in. Wat zullen zij ermee verguld zijn.” Henk kijkt op. “Het is anders erg heet daar, Majesteit. Onze jongens krijgen zweetvoeten van die sokken.” “Dondert niet! Ze hebben warmte van het moederland nodig en daarmee basta!” “Majesteit, wat vindt u nu van dat hek van uw achterkleinzoon?” gaat Henk verder. “Is dat niet een beetje overdreven? Hij komt een beetje verwend over, alleen het beste van het beste is goed genoeg voor meneer.” “Zijn veiligheid staat voorop. De monarchie mag niet vallen, anders valt dit land uiteen, ten prooi aan gulzige, ijdele landheren.” “Nou, ik weet het nog zo net niet. Die Willem-Alexander…Nee, het wordt hoog tijd dat Nederland zich bij Duitsland voegt, dan zijn we er vanaf. Grada wordt knalrood. “Hoe dúrft u! Ik laat u executeren, landverrader!” Grada smijt de stapel dossiers op Henks bureau en schrijdt zonder haar kar de kamer uit.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ach, die arme majesteit. Wat heerlijk om al die verschillende invullingen van de opdracht te lezen. Deze is weer totaal anders. Mijn complimenten. Geef het maar niet door aan onze majesteit. Ze hoeft trouwens niets voor mij te breien. Wol kriebelt. Eén keer staat er Gerda. Ik denk dat je Grada bedoelt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grada is behoorlijk haar personage kwijt! Humoristisch geschreven. Vooral die gebreide kousen! Het checken van de declaraties is zeker bezigheidstherapie? ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, wellicht kun je majesteit Grada ter verpozing eens inschrijven voor een republikeinse spoedcursus. Ik zie Max al breien voor onze jongens in Mali ;-). Er is nog een hedendaagse variant en dat is wildbreien. Je bijdrage is inderdaad helemaal anders dan de andere, humoristisch gedaan en waar lijdt Grada nu aan? Majesteitsschennis?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een postbezorger die met haar kar door het kantoor heen rijdt en denkt dat ze onze koningin is, hilarisch. Heel mooi geschreven. Ik denk ook aan Grootheidswaanzin.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk dat er een breisteekje bij haar los is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor de reacties. Gerda is Grada geworden, en vind u vindt u (onlogisch eigenlijk, maar zo moet je het inderdaad schrijven. Grada lijdt aan grootsheidswaanzin, maar daarnaast is ze het gezicht op de werkelijkheid kwijt, want ze denkt dat ze koningin Wilhelmina is. DSM-5 ziet hier ongetwijfeld minimaal vijf stoornissen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het aloude beeld van de gek die denkt dat hij oppermachtig is (Napoleon, God, of kennelijk Wilhelmina) op mooie, niet te ha-kijk-die-nou-eens-gek-zijnerige en orignele wijze uitgevoerd. Ook dit verhaal heeft iets subtiels onder de groteskheid van het onderwerp, en dat is knap gedaan. Mooi hoe de verschillende collega's op verschillende manieren met Grada omgaan.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldig leuke keuze al heb ik medelijden met onze soldaatjes in Afghanistan met kniekousen in regenboogkleuren. Zo sneu. Heerlijk verhaal. Top !

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben Gogol aan het lezen en zijn hoofdpersoon denkt dat hij de koning van Spanje is. Daar doet dit mij aan denken. Grada verdient een langer verhaal... Mooi karakter!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie haar helemaal voor me, PetraO en dat is voor mij een teken dat je me hebt overtuigd. Ik ben het met Odile eens dat dit karakter een groter podium verdiend. Daar zal ze het zelf ook mee eens zijn :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wilhelmina nog wel. Dat schijnt een rotwijf geweest te zijn. Executeren past dan wel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile: ah, leuk, Gogol..Als ik een structuur kan bedenken, zit er misschien een langer verhaal in. Zou mooi zijn want die lukken niet zo de laatste tijd. @ Idrany, Schrijvenmaar, Anne en Bart: bedankt voor de complimenteuze reacties. @Tja: Wilhelmina was geen rotwijf, maar wel wat wereldvreemd. Zo wilde ze in het nieuwe Nederland van na WOII het parlement min of meer afschaffen, wilde ze in een gewoon huis wonen tussen haar volk en was ze wel erg rechtdoorzee. Aan het einde van haar leven was ze dement.